Hoe schimmel op hout (boven water) voorkomen?


De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Berichten
148
Leeftijd
27
Goedemorgen allemaal,

Sinds een paar weken heb ik mijn nano bak opnieuw gescaped. Enthousiast gemaakt door vele foto's en filmpjes besloot ik voor een blackwater-scape te gaan.
Ook vind ik ripariums altijd erg fascinerend, en planten die de bak uitgroeien geven in mijn ogen een mooier totaalplaatje.

Echter zit ik nu met een probleem;
Ik heb een stuk driftwood wat ik deels boven-, en deels onderwater heb. Deze wil ik laten begroeien met mos, montecarlo en/of een andere plant.
Op dit moment groeit er nog niets op, maar tot mijn grote schrik zag ik eergisteren schimmel ontstaan op het gedeelte boven het water.
Dit kon ik vrij gemakkelijk weghalen, maar wil dit in de toekomst graag voorkomen.

Op eerdere discussies op Aquaforum werd genoemd dat het een logisch gevolg is van het feit dat er zuurstof bij het natte hout kan komen. Dit klonk op zich klonk erg logisch.
Maar hoe kan het dan dat er veel aquaria zijn waar hout deels onder- als bovenwater staat, en zich hierop geen schimmel vormt?
Is het bijvoorbeeld te voorkomen door het stuk hout bovenwater volledig te laten begroeien met bijvoorbeeld mos?

Wie kan men mij helpen in de strijd tegen schimmel met eventuele tips?

Ik hoor het erg graag!

Groetjes, De Leidse Glibber
 
Het ziet er niet uit, maar kan geen kwaad, als je omwille van je scape niet in de bak wilt woelen kun je met een nieuwe tandenborstel gewoon naast de stofzuiger beetje borstelen..

Het gaat vanzelf weg..
 
Bedankt voor de tips!

Fijn om te horen dat het geen kwaad kan, wilde binnenkort wat Boraras Brigittae toevoegen namelijk. Maar is de schimmelvorming niet te voorkomem? Het constant af moeten borstelen zie ik niet zo zitten..

En epoxy gaat helaas ook niet werken, want ben van plan een soort riparium te maken en planten/mossen op het hout te laten groeien.

Zou ik de schimmelvorming kunnen voorkomen door mijn filteruitstroom boven het hout te laten stromen? Of wellicht met mossen via het water het stuk hout vochtig houden?

Mocht iemand tips hebben, dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt!
 
De schimmel trekt op een gegeven moment vanzelf weg.
In mijn oude 'natuurlijke takkenbak' heb ik het ook gehad, een aantal takken staken boven het water uit en hadden een lekker wit pluislaagje. Een keer per week haalde ik het ergste weg, maar het duurde een maand of 3, 4 voordat het echt helemaal weg was.
 
Bedankt!

Hoop dat het dan snel wegtrekt haha

Het feit is wel dat ik geen losse takken boven water uit heb steken, maar eerder een soort stuk boomstam. Het is één groot stuk driftwood, wat deels in het water hangt waardoor bijna het gehele stuk hout vochtig blijft.
Deze vochtigheid zal de schimmel helaas wel in de hand werken, maar ik hoop dat wanneer ik het stuk hout grotendeels met mos bekleed dit probleem zich vanzelf zal oplossen!

Nogmaals bedankt voor de tips, ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen!
 
Haha ja dat is ook een mogelijkheid inderdaad!
Maar zo'n drastische maatregel ga ik zeker niet nemen, het hele idee van mijn scape was juist dat het hout vanuit het water naar boven kwam en bovenwater begroeit met mossen e.d.

Ik las dat je schimmel ook met natuurazijn te lijf kan gaan; zorgt dit niet voor nadelige effecten op mijn inwoners?
 
Op de één of andere manier klinkt dat doodeng, en ik persoonlijk zou dat niet aandurven
Plaatselijk wat behandelen kan denk ik niet heel veel kwaad, zolang je het zo min mogelijk in het water laat komen.
Ik heb last van erg hard water (duinwater in Den Haag), en maak in mijn paludarium de kalkvlekken op de ruit schoon met verdunde natuurazijn.

Misschien kan je zo'n mist maker installeren en dan twee maal per dag dat mist over het hout laten zakken? Zo blijft de tak vochtig.

Bedankt voor de tip, vind het ook altijd erg mooi staan zo'n mistmaker! Maar is het dan inderdaad zo dat wanneer het hout constant vochtig is, hier zich geen/minder snel schimmel zal ontwikkelen?


Sorry voor alle vragen, maar heb hier niet echt verstand van en wil mijn bakje wel goed onderhouden!
 
Op de één of andere manier klinkt dat doodeng, en ik persoonlijk zou dat niet aandurven

Maar dat zeg ik dus niet zomaar..
Ik die best wel een beetje kijk op het gebeuren heb, was toch zo maar binnen 1 dag een volledig bestand van 80+ vissen in de 450 liter allemaal hartstikke dood, en de reden ???
Zoveel jaar later en zoveel overpeinzingen verder weet ik nog steeds niet het waarom, waardoor of of of, en ik zal het ook nooit weten

maar ben er wel kritisch van geworden
 
Erg begrijpelijk inderdaad, is iets wat je hoopt nooit te gebeuren. Zal de natuurazijn ook maar even laten staan dan.
Ben morgen vrij dus zal de bak dan even onder handen nemen. Ga denk ik maar eerst alle nieuwe schimmel handmatig weg proberen te borstelen, grote waterverversing en dan het hout bekleden.

Ik laat weten hoe het zich ontwikkelt!
 
Paar druppels azijn zal niet veel doen met het aquarium. Hooguit wordt je KH wat afgebroken en zal je pH tijdelijk iets zakken.

Een hele scheut azijn zal wel negatief effect hebben indien er geen KH meer is om af te breken. In dat geval kan je een zuurval krijgen waarbij de pH extreme waarden kan aannemen.
 
Paar druppels azijn zal niet veel doen met het aquarium. Hooguit wordt je KH wat afgebroken en zal je pH tijdelijk iets zakken.

Een hele scheut azijn zal wel negatief effect hebben indien er geen KH meer is om af te breken. In dat geval kan je een zuurval krijgen waarbij de pH extreme waarden kan aannemen.

Raoul..

Meneer de Leisde rukker heeft een Nano, jij hebt 1400 liter :D

Dan is de verhouding ook weer anders met een paar druppels
 
Haha ja dat is wel een klein verschil in formaat :')

Maar in mijn paludarium van ongeveer 100L water durf ik het inderdaad wel verdund te gebruiken. In de nano ga ik die gok maar niet wagen haha
 
Bij mijn bak stonden de takken ook maar deels boven het water, en het trok echt na een tijdje weg ;) Zodra het hout zich volledig heeft volgezogen zal het echt minder gaan worden.
 

Terug
Bovenaan