Hoe planten het beste toppen?


P

Pirke64

Guest
Een week na het inrichten van mijn bak groeien de planten de pan uit... aangezien ik niet echt zo'n planten man ben vraag ik me af of ik het beste de planten nu al kan toppen of dat ik ze nog even door moet laten groeien. Dat ze snel groeien is uiteraard de bedoeling, want de bak is aan het opstarten en dan heb ik graag snelgroeiers. Je ziet de planten bijna groeien.

Misschien door de voedingsbodem (Denerle depotmix). Ik lees wel dat velen hier helemaal geen voedingsbodem gebruiken maar tot nu toe bevalt deze me prima.

Andere vraag, waar moet ik nu een plant toppen, ik neem aan net onder de wortels maar groeit dan de getopte plant ook weer mooi door?

Zie bijgaande foto (sorry, even scherm kantelen)

plant_toppen.jpg
 
plant_toppen1.jpg


Onder de luchtwortels afknippen, en in de grond.
 
Thanks Alex, leek me al logisch maar voor de zekerheid maar even gevraagd. Top zo'n snelle reactie en bedankt voor het kantelen :)

Moet ik dan de steel boven de bladerkroon van de oude plant inkorten of groeit dat vanzelf weer vol?

Planten groeien 10-15 cm per week! 2x TL 1.50 mt, 11 uur per dag licht.
 
Je moet ze net boven de bladerkroon toppen (niet eronder) en niet knippen maar snijden met een zo scherp mogelijk mesje (pas op je vingers). In de bladkronen gaan zich dan nieuwe scheuten vormen die je later ook weer kan gebruiken. De top kan je weer gewoon planten. Niet knippen maar snijden omdat je met een schaar de celwand teveel beschadigd, met snijden ijs dat veel minder. Hierdoor kan de plant de energie steken in wortelvorming en groeien in plaats van repareren van de celwand
 

Terug
Bovenaan