Hoe oud zijn mijn guppen, en zijn ze drachtig?


Jeske

Member
Lid geworden
1 november 2020
Berichten
15
Leeftijd
23
Hoii, ik heb mijn bak laten indraaien en 2 guppys van een vriendin gekregen. Dit om zeker te weten dat het goed gaat als er meer vissen in komen. Ik vraag me alleen af hoe oud ze zijn, er zitten namelijk best grote verschillen tussen de 2 visjes kwa grootte. Ik vraag me ook af of ze drachtig zijn. Op Google zag ik dat ze dan een drachtvlek hebben, ze hebben allebei een donker vlekje maar het kleinste visje lijkt me nog erg jong. Als ik bij de bak ga staan komen ze (de grootste meestal) vaak maar boven toe, denken ze dan dat ze eten krijgen of is er iets mis?
20201101_123806.jpg
20201101_124524.jpg
 

De kleinste gup zou, als ze perfect opgekweekt is, hoogstens enkele weken oud mogen zijn.
jammer genoeg is dat zelden tot nooit het geval, dus kan ze even goed al enkele maanden oud zijn. Onmogelijk om zo te zeggen.
Als ze binnen afzienbare tijd begint krom te trekken weet je dat het het laatste was.
De andere gup lijkt me jongvolwassen. 2maand tot een jaar oud. (wederom afhankelijk van de opgroei omstandigheden)
Zijn ze drachtig? Als de grootste samen gezeten heeft met een mannetje is dat bijna 100% zeker. De kleinste kan je zo niet zeggen. De zwarte vlek is namelijk darmkanaal die goed zichtbaar is bij kleurloze guppen.
Wanneer gaat de andere bevallen?
Ten laatste 1 maand nadat je ze gekregen hebt, als ze de omstandigheden er geschikt voor vind. Guppen kunnen immers de bevalling uitstellen (zo lang zelfs dat ze er aan kunnen sterven)
 
Ik weet niet waarom hier gesproken wordt over het darmkanaal bij het kleinere vrouwtje. Dat is het nl. zeer zekers niet.
De zwangerschapsvlek of drachtigheidsvlek zegt in eerste instantie niets over een zwangerschap. Laat ik daar heel duidelijk in zijn. De zwangerschapsvlek wordt in de regel al vrij snel laten zien bij een vrouwtje van een eierlevendbarende soort. Het is slechts een transparant stukje huid t.o.v. de rest van de huid. Enkel bij het ontwikkelen van de eitjes en naderhand de embryo's zal de buik uiteraard groeien. Hierdoor wordt de huid strakker getrokken en daardoor het transparante stukje huid dunner. Hierdoor kun je dus enigszins de ontwikkeling volgen. Deste verder de ontwikkeling, deste donkerder lijkt het over te komen omdat de huid daar dunner wordt. Dus het inwendige wordt duidelijk zichtbaarder. Meer dan dit houdt het niet in.
In het algemeen, een zwangerschapsvlek behoeft niet altijd donker te zijn.
Zolang een vrouwtje geen zaadpakketjes (die ze eventueel opgeslagen heeft in de plooien van de eileider) gebruikt (deze plooien worden overigens in een willekeurige volgorde geopend) is er totaal geen sprake van bevruchting van de eitjes en derhalve kan er niet gesproken worden over een daadwerkelijke zwangerschap. Er is dan enkel sprake van een eventuele zaadopslag. Meer niet.
 

Terug
Bovenaan