Hoe nieuw driftwood behandelen?


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Ik ben van plan om een nieuw stuk drift wood te kopen.
hoe moet je dit behandelen voor als je het voor het eerst in het aquarium doet.
moet je het uitkoken of juist niet?
 
Hout moet inwateren, beste is goed afspoelen onder zo heet mogelijk kraanwater en in de bak plaatsen met wat zwaars erop.
 
Hout nooit echt uitkoken, tast de structuur van het hout aan en zal hierdoor sneller rotten. Je verkort de levensduur van het hout er mee. Wel lekker onder de warme kraan uitspoelen en daarna moet het nog gaan zinken. Dat doe ik meestal in een emmer met een steen op het hout. Lekker een tijd laten staan en af en toe het water vervangen, dan ben je ook voor een deel van dat bruine aquarium water af.
 
met wat zwaars erop.

Dat doe ik meestal in een emmer met een steen op het hout
Gebruik in het aquarium geen steen om hout te verzwaren, je steen kan door het werken van het hout aan het rollen gaan en dan weet je het wel. Vul een zakje/panty met dat wat je ook op de bodem hebt liggen, en verzwaar daar hout mee.
 
Geachte ,

Persoonlijk spoel ik het hout eens onder warm water , nadien plaats ik het gelijk in de bak vastgeplakt of verbonden aan steen ...


Mvg
 
Oké, weer duidelijk, dank jullie wel voor de info.
Welke site raden jullie mij aan om een en ander eens te bekijken?
 
Ik had een aantal stukken driftwood. Die heb ik in een ton gedaan en er vervolgens heet water over heen gegooid. Dit heb ik om de zoveel dagen herhaald en dat een aantal weken lang. Er bleef echt heel veel bruin water afkomen. Uiteindelijk was het bruine water acceptabel en heb ik het in het aquarium geplaatst. Het water verkleurde nog steeds, maar nadat ik een zakje Seagem Purigen in het filter gestopt heb was het water binnen een dag kraakhelder.
 

Terug
Bovenaan