Hoe moet je 'HS Aqua Clear' gebruiken?


S

Sokonomi

Guest
Hallo allen,

Even een beginners vraagje; Hoe pas je 'HS Aqua Clear' toe?

Ik had bij de opstart van mijn nieuwe aquarium nogal last van wazig wit water,
en bij de lokale viswinkel vertelde ze me dat dat afval is van een groeiende bacterie kolonie.
Ze adviseerde me daarom om dit goedje te gebruiken zodat het zou samenklonteren en zo de filter in kon.
Even 1ml/5L toevoegen, pomp uit, na een uurtje weer aan, en volgende dag filter even uitwringen in emmertje bakwater.
Dit heb ik gedaan en het water is inderdaad prachtig zuiver nu.

Moet ik nu verder nog iets doen?
Ik denk dat de viswinkel mevrouw verteld heeft dat dit herhaalt dient te worden,
maar ik weet het eigenlijk niet zeker meer.
 
Waterbloei heb je gehad en dat is een overschot aan bacterien die leven van veel organisch vuil. Volgens mij hoef je niets te doen maar ik ken het verder niet dus lees even goed wat er op de fles staat.
 
Normaal gesproken zou je geen middeltjes hoeven toe te voegen.
Is een gebeuren wat vaker voorkomt bij aquariums die opgestart worden en trekt normaal gesproken redelijk snel weer weg.

Als je water helder is zou ik zelf niks meer toevoegen, het spul kan ook andere stoffen uit je water halen die je er tijdens de opstart wel in wilt hebben.
 
Met mijn voorgangers eens, meestal is het na een dagje of 2 weer weg, geen water wissels doen in de tussentijd anders wakker je het weer aan.
 
Ik had al eerder het idee dat ze me bij die winkel dingetjes aan het verkopen zijn die ik helemaal niet nodig heb..
Ze hadden me eerder al een flesje easylife bactostart verkocht, dat was achteraf gezien denk ik ook niet nodig geweest?
Dat spul zou nodig zijn om de bacteriekolonie opgang te brengen, maar het resultaat is dus blijkbaar een overschot.
Ik was verondersteld dat het gewoon via plantjes en potgrond opgang zou komen, maar dan duurde het volgens hun 2 weken langer.

De instructies op de fles HS aquaclear zijn ook erg beknopt,
verder dan "10ml per 50L" en "niet gebruiken bij kH lager dan 40" komt die niet,
en online kon ik ook geen gebruiksaanwijzing vinden, dus daarom vroeg ik het hier maar even.
Het spul is blijkbaar ook goed tegen groen zweefalg, dus is het misschien later nog nuttig.

Gelukkig zit hier het verstand en ervaring. ;)
Bedankt iedereen, ik laat mijn water met rust.
 
Ze hadden me eerder al een flesje easylife bactostart verkocht, dat was achteraf gezien denk ik
Heb je ook niet persè nodig en dat de opstart langer duurt ga ik niet vanuit, dat is gemiddeld toch een week of 4.

Dat spul zou nodig zijn om de bacteriekolonie opgang te brengen, maar het resultaat is dus blijkbaar een overschot.
Dat is niet zo, de waterbloei had je mogelijk toch wel gehad.
De instructies op de fles HS aquaclear zijn ook erg beknopt,
verder dan "10ml per 50L" en "niet gebruiken bij kH lager dan 40" komt die niet,
en online kon ik ook geen gebruiksaanwijzing vinden, dus daarom vroeg ik het hier maar even.
Het spul is blijkbaar ook goed tegen groen zweefalg, dus is het misschien later nog nuttig.
Je kan het maar in huis hebben.
 
Ruw weg gezegd zijn er geen middeltjes om een oorzaak aan te pakken, wel om de symptomen te bestrijden, alg is een teveel of een tekort aan voeding, licht, of stroming, daar helpt alleen gerichte plantenvoeding voor, wat jij hebt komt alleen bij een opstartende bak voor of een bak waar net de bodem van is vervangen, en vaak nog geen eens altijd.
 
Winkels proberen soms inderdaad van alles te verkopen en bij de een is dat puur gewin en bij de ander een kwestie van slechte kennis. Altijd dus oppassen voordat je zomaar iets koopt.
 
Naar mijn weten bind het ook fosfaat en nitraat. En dat hebben je plantjes graag als voeding...
Ik weet of het dan nog wel beschikbaar is voor planten als het gebonden is met de werkzame stof van Aqua Clear
 
Fosfaat was bij mij een tikkeltje aan de hoge kant (0,6),
en nitraat wordt voldoende aangevoerd met dagelijkse Ei bemesting.
Dit spul is dus een resetknop voor plantenvoeding? Beetje mee oppassen dus.
Jammer dat de fles niet zegt wat voor chemicalien erin zitten, je weet niet wat je in de tank kiepert..
 
Naar mijn weten bind het ook fosfaat en nitraat. En dat hebben je plantjes graag als voeding...
Ik weet of het dan nog wel beschikbaar is voor planten als het gebonden is met de werkzame stof van Aqua Clear

Nitraat en fosfaat zijn toch anorganisch en bindt dat spul dan ook anorganische stoffen?

Edit: hier staat dat het wel fosfaat eruit vist maar niets over de nitraat.

https://www.aquariumwarenhuis.nl/product/hs-aqua-clear/
 
Heb verder ook geen idee, maar was het laatst nog een keer tegengekomen in mijn aantekeningen. Dus fungeer nu een beetje als doorgeefluik :thumbs:


Nou goed dat je die aantekeningen nog had Corne maar weet je waar dat spul dan uit bestaat?
 
Nou goed dat je die aantekeningen nog had Corne maar weet je waar dat spul dan uit bestaat?


Als ze het verkopen als product tegen witte waas veroorzaakt door bacteriën zou het een biocide zijn met alle benodigde registraties van dien.
Wat ze echter aangeven is dat het een vlokkingsmiddel is.

Bacteriebloei is in feite een grote concentratie bacteriën, dit icm het vlokkings verhaal doet me denken dat het middel mogelijk chitosan kan zijn al dan niet icm ijzersulfaat vanwege het fosfaat verhaal.
Zo mijn gedachte over dit spul.
 

Terug
Bovenaan