hoe moet je een waterlelie planten


J

jejachmi

Guest
ik heb hier een waterlelie liggen, maar ik zou niet weten hoe die in de grond moet staan.

weet niet waar de wortels eindigen of beginnen
 
Je kan een waterlelie desnoods op de kop planten, de kiemen gaan toch vanzelf richting wateroppervlak, dat komt omdat de kiemen zwaartekracht vliedend groeien..
Gewoon goed KLEI korrels in een bak met openingen en dan deze lelie zo diep poten dat de wortels niet bevriezen, dwz de bak + lelie tenminste 60 cm onder water. Kan dat niet dan in een emmer in een KOUDE, maar vorstvrije plaats overwinteren en pas oppoten in de lente ( na 21 maart!)

Als je Nyphea's uit de aquaria bedoeld, daarvoor geldt in principe hetzelfde, alleen deze groeien het hele jaar door.

Greetzz Bigsmoke
 
142274_0_82_imag1592.jpg
 
zit geen knol bij?
of heb ik er zo niks aan?

zijn deze op de foto maar dan met hele lange wortelstengels. ( weet niet zeker of dat het zijn)
 
Ziet eruit als een Nymphoides soort, die hebben (naar mijn weten) geen knol. Wel voedingsbollen erbij ja! En tja, denk verder maar gewoon zo diep planten dat 'ie net blijft staan, als je niet goed kunt zien waar de wortels beginnen (is een stekje dus, denk ik? Geen 'moederplantje' zegmaar). Dan gaan er vanzelf wel duidelijke wortels de bodem ingroeien die de plant uiteindelijk goed vastzetten.

- Mascha
 
ik heb hem nu zo ver erin als de foto die ik heb geplaatst.
is dat goed zo?
 
als hij geen knol(letje) heeft is het een heel jong scheutje, en zal hij eerst proberen een knolletje te maken, stop maar (heel voorzichtig!1) 1 of 2 kleibolletjes bij zijn wortels in de bodem dan redt hij het wel.

Greetzz Bigsmoke
 

Terug
Bovenaan