Hoe maak je je aquarium energie neutraal(er)?


R

RikMe

Guest
Beste lezers.
heb mijn bak van ongeveer 1400 liter eindelijk klaar (totdat ik weer wat verzin). Heb ik mijn zinnen gezet op het volgende project, het energie vrij maken van de bak. Niet omdat het moet maar omdat het kan is dan ook het motto van dit project, en heeft ook geen haast. Wil straks naar een bak van 3000 a 4000 liter en dan het zelfde doen. Nu ben ik benieuwd of er mensen zijn met een dergelijk formaat (ik zal wel niet de eenigste gek zijn. Virus is namelijk veel te besmettelijk ). En naar de ideeen en of oplossingen die mensen al hebben, heb al zitten brainstormen met de vrouw en daar kwamen de volgende ideeën uit:

aftappen van de buren (is niet sociaal en resulteerd niet in energie vrij. Wel goedkoop, dit idee is dus al afgekeurd.)

zonnenpanelen.
waterturbine.
windenergie.

dit zijn ideeën die echt nog uitgedacht moeten worden. En daar ligt dus de uitdaging. Is er dus iemand die al iets heeft bedacht, of ideeen heeft lijkt me dit een leuke discussie. en een mooi diy project

Groeten. Rik
 
Waar veelal niet aan gedacht wordt; heel veel mensen hebben een Airco. Zo'n ding zorgt in de zomer voor koeling. Veel minder bekend is dat je een dergelijk apparaat kan omdraaien, Je koelt de buitenlucht waardoor er warmte binnen komt. In tegenstelling tot wat men vaak denkt is zo'n machine goedkoper als verwacht.

 
Zo n 3000-4000 liter is een beste plas en aan wat voor afmetingen moeten we danken?
 
Waar veelal niet aan gedacht wordt; heel veel mensen hebben een Airco. Zo'n ding zorgt in de zomer voor koeling. Veel minder bekend is dat je een dergelijk apparaat kan omdraaien, Je koelt de buitenlucht waardoor er warmte binnen komt. In tegenstelling tot wat men vaak denkt is zo'n machine goedkoper als verwacht.

dat is tegenwoordig bij bijna alle split airco`s het geval , er worden complete winkelpanden mee verwarmd
 
Zonnepanelen is nooit een slecht idee, eventueel gecombineerd met een thuisaccu mocht de saldering worden opgeschort.

Meest goedkope manier om je aquarium te koelen in de zomer is een lus aanleggen in de kruipruimte waar je water doorheen gaat pompen, scheelt weer kosten qua water en/of chiller.
Je zou voor het verwarmen kunnen kijken naar aardwarmte, misschien dat het wat is.

Windenergie hangt een beetje af hoeveel eigen grond je hebt hoe rendabel dat word.
Waterturbine moet je stromend water hebben in de buurt, wat ook weer uitdagend word
 
Zonnepanelen is nooit een slecht idee, eventueel gecombineerd met een thuisaccu mocht de saldering worden opgeschort.

Meest goedkope manier om je aquarium te koelen in de zomer is een lus aanleggen in de kruipruimte waar je water doorheen gaat pompen, scheelt weer kosten qua water en/of chiller.
Je zou voor het verwarmen kunnen kijken naar aardwarmte, misschien dat het wat is.

Windenergie hangt een beetje af hoeveel eigen grond je hebt hoe rendabel dat word.
Waterturbine moet je stromend water hebben in de buurt, wat ook weer uitdagend word
Denk dat accu voor opslag en afgifte een must is. Zonnenpanelen zijn idd een idee maar vrij prijzig volgens mij, en voor de waterstroming zat ik met het idee te spelen van de toevoer of uitvoer van het filter. Daar heb ik op dit moment 50mm toe en aanvoer.
 
Leuk zonnepanelen maar rond de wintermaanden levert het niet voldoende op en in de andere maanden veel te veel als je dat wilt gaan opslaan pff zal me een accupakket worden zeg
wind eigenlijk het zelfde veerhaal kijk maar naar de afgelopen dagen geen of nauwelijks zon en wind is allemaal wel leuk bedacht door de milieuridders maar :juggle:
Kortom we zijn er nog lang niet.
Wat zonepanelen aanschaf betreft is maar net in wat je je uitgangs-punt is huur of koop woning geschikt dak op de juiste zijde kortom veel voorts en tegens.
Zou zeggen laat je niet gek maken door alle mooie verhalen en laat je goed informeren.
 
Denk dat accu voor opslag en afgifte een must is. Zonnenpanelen zijn idd een idee maar vrij prijzig volgens mij, en voor de waterstroming zat ik met het idee te spelen van de toevoer of uitvoer van het filter. Daar heb ik op dit moment 50mm toe en aanvoer.
Mwa kosten vallen mee, en je kan ze financieren in een bouwdepot waarmee je dus geen spaargeld nodig hebt.
Terugverdientijd is afhankelijk van je dakligging, ik mijn geval 11 jaar voor 18 panelen (325wp per paneel)
Maar met een dak op het zuiden kom je meer richting de 5 jaar terugverdienen.

Je water in het aquarium zou ik niet gebruiken voor energie opwekking omdat je dat meer gaat kosten, je hebt meer weerstand in de leidingen wat weer meer pompvermogen vraagt.
 
90 hoog kwa verlichting is denk ik niet zo’n uitdaging daar er niet veel beplanting in komt, en de vissen ook niet te vel licht willen. Daar wij denk ik vaak geneigd zijn om te overbelichten. Filteren gebeurd door een bead filter die dat soort volume wel aankan (vijverfilter). Voor het volume dat ik nu heb staan vind ik dat er kwa filtering weinig op aquaria markt te vinden is.
maar goed ik ben ook maar een amateur die begonnen is aandit avontuur, en kom gaan de weg door schade en schande steeds een stapje verder.
 
Leuk zonnepanelen maar rond de wintermaanden levert het niet voldoende op en in de andere maanden veel te veel als je dat wilt gaan opslaan pff zal me een accupakket worden zeg
wind eigenlijk het zelfde veerhaal kijk maar naar de afgelopen dagen geen of nauwelijks zon en wind is allemaal wel leuk bedacht door de milieuridders maar :juggle:
Kortom we zijn er nog lang niet.
Wat zonepanelen aanschaf betreft is maar net in wat je je uitgangs-punt is huur of koop woning geschikt dak op de juiste zijde kortom veel voorts en tegens.
Zou zeggen laat je niet gek maken door alle mooie verhalen en laat je goed informeren.
Nee we zijn er idd nog lang niet. Daarom vond ik het ook wel interessant om dit eens te spraken te brengen. Zoals in een voorgaand bericht. Ik ben nog lang geen expert maar probeer wel een beetje te pionieren.
 
Ik heb wel eens naar zonnepanelen gekeken.
Bij mij kwam de terugverdientijd op circa 10 jaar.
Dan heb je nog een omvormer geloof ik (zeg ik dat goed Wouter?), iets wat van gelijkstroom wisselstroom maakt, dat ding moet na 10 jaar weer vervangen worden.
Uiteindelijk vond ik de investering het niet waard.
 
Ik heb wel eens naar zonnepanelen gekeken.
Bij mij kwam de terugverdientijd op circa 10 jaar.
Dan heb je nog een omvormer geloof ik (zeg ik dat goed Wouter?), iets wat van gelijkstroom wisselstroom maakt, dat ding moet na 10 jaar weer vervangen worden.
Uiteindelijk vond ik de investering het niet waard.
Mwa..
Je hebt standaard 10 jaar garantie op je omvormer, die is dan ook afgeschreven na die 10 jaar.
Zolang ie nog werkt hoef je niks te vervangen lijkt mij..
Vaak hebben panelen ergens tussen de 10-25 jaar garantie met een afschrijftijd van 20 jaar ongeveer.
Je hebt dus als het tegenzit 2 omvormers nodig in het leven van je panelen, maar zo heel duur zijn ze niet vind ik.

Qua opslag van energie zou je eigenlijk een deep-cycle lood accu systeem moeten nemen, en dan niet de onderhoud vrije maar gewoon nog eens per zoveel tijd bijvullen met demiwater.
Lithium is niet te betalen voor echte vermogens..
En met 1MW aan accu’s is de laad en ontlaad stroom ook niet gigantisch.
 
in nederland kan je de electriciteit van zonnepannelen ook opslaan onder de vorm van waterstof.
bijkomstig voordeel, deze kan je ook gebruiken in een centrale verwarming (en omgekeerd de centrale verwarming gebruiken als electriciteitopwekker)

In belgie is dit helaas verboden (als particulier)
 
in nederland kan je de electriciteit van zonnepannelen ook opslaan onder de vorm van waterstof.
bijkomstig voordeel, deze kan je ook gebruiken in een centrale verwarming (en omgekeerd de centrale verwarming gebruiken als electriciteitopwekker)

In belgie is dit helaas verboden (als particulier)
Waar zijn die systemen te krijgen?
En Watvoor aanpassingen heeft de cv nodig om waterstof te verbranden?
 
Waar veelal niet aan gedacht wordt; heel veel mensen hebben een Airco. Zo'n ding zorgt in de zomer voor koeling. Veel minder bekend is dat je een dergelijk apparaat kan omdraaien, Je koelt de buitenlucht waardoor er warmte binnen komt. In tegenstelling tot wat men vaak denkt is zo'n machine goedkoper als verwacht.


Sterker nog. Mijn nieuwe huis krijgt geen verwarming op gas. Maar een warmtepomp. Krijg een airco unit in de tuin.
En ipv die blaas units binnen, overal vloerverwarming.



Maar goed, dat is wat overdreven voor op een aquarium.

Zelf zou ik eerder zonnepanelen overwegen. Om het gebruik van het aquarium te compenseren.
Wind en water is voor thuis niet echt haalbaar.

Daarnaast kun je zuinige led verlichting en gelijkstroom pompen gebruiken.
 
in nederland kan je de electriciteit van zonnepannelen ook opslaan onder de vorm van waterstof.
bijkomstig voordeel, deze kan je ook gebruiken in een centrale verwarming (en omgekeerd de centrale verwarming gebruiken als electriciteitopwekker)

In belgie is dit helaas verboden (als particulier)
Was het naar waar maar is dus niet zo wordt echt aan alle kanten tegen gewerkt door lokale en hogere overheden
Onze zogenaamde wijze leiders hebben besloten dat alles elektra aangedreven moet worden Mooi tussentijds verdienmodel om dan over een aantal jaren tot de conclusie te komen dat het niet werkt en dan als nog op waterstof over te gaan
2 keer Kassa
Waar zijn die systemen te krijgen?
En Watvoor aanpassingen heeft de cv nodig om waterstof te verbranden?
Nou het fijne weet ik er niet van maar onze recent geplaatste hybride ketel kan op waterstofgas lopen
Schijnt niet zo heel veel ombouw werk te zijn
Nu het waterstof gas nog :D
 
Misschien is het een idee voor TS om eens rond te kijken op https://stunzel.nl/
Volg de verrichtingen van deze familie al een tijd moet er wel bij zeggen heeft niets met aquarium te maken maar komen vaak leuke ideeën voorbij die ook toepasbaar zijn in onze hobby op het gebied van energie en verwarmen soms met enige aanpassing
 
De enige zinvolle investeringen op dit moment zijn:

- zonnepanelen als je een goed dak hebt met een orientatie tussen ZW en ZO. Terugverdientijd zal rond de 10 jaar zijn. Dat een omvormer maar 10 jaar mee zou gaan is een fabeltje. Er zijn er die begeven, maar het merendeel wat 10 jaar en ouder is werkt nog prima.
Vergeet batterijen, die zijn veel en veel te duur om iets van opslag te kunne doen. Om je overschot van de zomer te kunnen gebruiken in de winter zou je ca 1000-2000 kWh moeten kunnen opslaan. Een batterij van Tesla is maar 7 kWh en kost ca 3000€.

- de Verwarming van je aquarium aansluiten op een warmtepomp. Je electrisch verbuikt zakt dan met een factor 3-4 Voor de verwarming.

Wat zeker niet zinvol is is’
- turbine op je pomp... je energie die je wint moet je extra bijpompen
- windmolen op je dak. Is gewoon te duur, gaat niet lang mee, en staat vrijwel altijd te laag om echt wind te vangen. Een mast van 10-20m op je dak is pas echt duur, en meestal niet toegelaten.
 
Zonnepanelen zijn verreweg de meest interessante optie om je energieverbruik omlaag te halen en de terugverdientijd is (beetje afhankelijk van de oriëntatie van je dak) echt geen 10 jaar. Ik heb mijn eerste set in 2013 laten leggen en die is al terugverdiend en voor de uitbreiding die ik dit jaar heb gedaan (heb er nu 27 liggen) staat ook een geschatte terugverdientijd van 6-7 jaar. Momenteel kun je nog salderen en je krijgt de btw terug, dus ik zou iedereen aanraden om ze op het dak te leggen als dat kan. Momenteel is op zuid nog het meest interessant door het salderen, maar als dat weg is dan is oost-west haast interessanter vanwege een hoger eigen verbruik. Accu's zijn er al wel, maar momenteel nog lang niet interessant genoeg vanwege het salderen.

Warmtepomp is een prima oplossing als je huis goed geïsoleerd is en je afgiftesysteem er ook geschikt voor is, maar vergt wel een forse investering. Economisch gezien zou ik dat pas interessant vinden wanneer je ketel vervangen moet worden.
 
een warmtepomp is leuk maar dan moet je geen oud huis hebben met bv houten vloeren , als je een huis gaat bouwen kan het goed uit , kun je het er gewoon bij begroten , maar als je een bestaand huis helemaal aan moet passen dan krijg je de kosten er niet meer uit , moet wel zeggen dat de pompen wel steeds beter worden en kleiner , maar je bent nog steeds wel een aardig stuk ruimte kwijt in je huis
 
Ik ga binnenkort mijn woning renoveren, en hierin komt een aquarium van 4.000 liter met zo veel mogelijk duurzame technieken.
De 19 zonnepanelen liggen er al 2,5 jaar, met een totale terugverdientijd van 6,5 jaar.
Die gaan voor het grootste deel mijn huishoudelijk verbruik en ook de pompen + verlichting dekken.
Dat is absoluut de gemakkelijkste investering om een groot aquarium duurzamer te maken.

De verwarming wordt echter aangesloten op de centrale verwarming. Dit is veel efficiënter dan een standaard elektrische verwarming.
Bij mij komt er een systeem met 3 pompgroepen: 1 voor radiatoren, 1 voor vloerverwarming en 1 voor de aquarium.
Dat systeem werkt in de winter en zomer, en de gascondensatieketel is er een die kan moduleren tot ongeveer 2,7 kW, en zal dus niet te veel aan en af moeten springen wanneer enkel de aquarium warmte vraagt.
Ik schat een besparing van 600-700 euro per jaar met CV versus elektrisch verwarmen.
Geen goedkope investering, maar is snel terugverdiend.

Waterwissels gebeuren ook automatisch, en ik wil die laten uitkomen in de regenwaterput.
Dat water gebruik ik dan gefilterd voor de toiletten en de tuin te beregenen in de zomer.

Een waterturbine zou je technisch gezien kunnen maken bij je overloop naar de bioloog.
Maar volgens mij krijg je daar nooit voldoende energie uit om de installatie winstgevend te maken.
Je spreekt bij zeer grote debieten misschien over 100 Watt, en een zeer hoge investeringskost, lage levensduur en veel geluidsoverlast.
 
een warmtepomp is leuk maar dan moet je geen oud huis hebben met bv houten vloeren , als je een huis gaat bouwen kan het goed uit , kun je het er gewoon bij begroten , maar als je een bestaand huis helemaal aan moet passen dan krijg je de kosten er niet meer uit , moet wel zeggen dat de pompen wel steeds beter worden en kleiner , maar je bent nog steeds wel een aardig stuk ruimte kwijt in je huis

Ik heb een vrijstaand huis uit 1956 met muur- en dakisolatie, HR++ glas en 'ouderwetse' radiatoren. De houten vloeren zijn niet geïsoleerd vanwege te weinig ruimte in de kruipruimte (er kon niemand onder de vloer...). Toch verwarm ik mijn huis met een hybride Elga warmtepomp en ben ik van 1200m3 gas naar <300m3 gas afgelopen jaar gegaan, zonder aan comfort in te leveren. Ik zou dan ook prima met een all-electric WP alles kunnen doen, maar dat wist ik niet toen ik via Qurrent voor weinig geld die Elga aan kon schaffen. In een bestaand huis kan het dus prima, al moet je het niet doen om de kosten er uit te krijgen. Ik zou dan ook alleen all-electric gaan op het moment dat mijn ketel aan het einde is.

Qua ruimte ben je ongeveer de ruimte van een koelkast kwijt vanwege het boilervat voor warm water. Qua vloeroppervlakte valt dat dus wel mee, helemaal omdat je die binnenunit op de plek van de oude ketel kunt zetten.
 
Was het naar waar maar is dus niet zo wordt echt aan alle kanten tegen gewerkt door lokale en hogere overheden
Onze zogenaamde wijze leiders hebben besloten dat alles elektra aangedreven moet worden Mooi tussentijds verdienmodel om dan over een aantal jaren tot de conclusie te komen dat het niet werkt en dan als nog op waterstof over te gaan
2 keer Kassa

Nou het fijne weet ik er niet van maar onze recent geplaatste hybride ketel kan op waterstofgas lopen
Schijnt niet zo heel veel ombouw werk te zijn
Nu het waterstof gas nog :D

Inderdaad dat denk ik dus ook; waterstof is fase twee.... Samsung werkt ook zo. Waar veel TV's al met Oled werken kwamen zij met Qled in vorm van lcd TV nog steeds met achtergrond verlichting. Uiteindelijk gaan ook zij naar Oled. En eigenlijk is het raar dat waterstof fase 2 is want de leidingen die nu voor het gas gebruikt worden kunnen ook dienen voor waterstof. Maar ja, die marktwerking hé...
 
Inderdaad dat denk ik dus ook; waterstof is fase twee.... Samsung werkt ook zo. Waar veel TV's al met Oled werken kwamen zij met Qled in vorm van lcd TV nog steeds met achtergrond verlichting. Uiteindelijk gaan ook zij naar Oled. En eigenlijk is het raar dat waterstof fase 2 is want de leidingen die nu voor het gas gebruikt worden kunnen ook dienen voor waterstof. Maar ja, die marktwerking hé...
Klopt Ben waterstof zou eigenlijk gelijk door gevoerd moeten worden als energie voorziening en ook in het transport maar ja de overheid die luistert toch alleen naar zijn eigen portemonnee en hoe valse werkgelegenheid te maken.
En harde schreeuwers die lopen roepen niet doen levens gevaarlijk Je krijgt de zelfde discussie weer als met lpg als brand stof.
 
Ik heb een vrijstaand huis uit 1956 met muur- en dakisolatie, HR++ glas en 'ouderwetse' radiatoren. De houten vloeren zijn niet geïsoleerd vanwege te weinig ruimte in de kruipruimte (er kon niemand onder de vloer...). Toch verwarm ik mijn huis met een hybride Elga warmtepomp en ben ik van 1200m3 gas naar <300m3 gas afgelopen jaar gegaan, zonder aan comfort in te leveren. Ik zou dan ook prima met een all-electric WP alles kunnen doen, maar dat wist ik niet toen ik via Qurrent voor weinig geld die Elga aan kon schaffen. In een bestaand huis kan het dus prima, al moet je het niet doen om de kosten er uit te krijgen. Ik zou dan ook alleen all-electric gaan op het moment dat mijn ketel aan het einde is.

Qua ruimte ben je ongeveer de ruimte van een koelkast kwijt vanwege het boilervat voor warm water. Qua vloeroppervlakte valt dat dus wel mee, helemaal omdat je die binnenunit op de plek van de oude ketel kunt zetten.

ja , maar die gebruiken dus nog wel gewoon gas , wel een eind minder uiteraard , maar hij zal waarschijnlijk bijverwarmen om de radiatoren op temperatuur te krijgen?
 
Klopt Ben waterstof zou eigenlijk gelijk door gevoerd moeten worden als energie voorziening en ook in het transport maar ja de overheid die luistert toch alleen naar zijn eigen portemonnee en hoe valse werkgelegenheid te maken.
En harde schreeuwers die lopen roepen niet doen levens gevaarlijk Je krijgt de zelfde discussie weer als met lpg als brand stof.
Zal altijd een discussie blijven.
Maar mensen worden bang gemaakt met de “bijnaam” van waterstof.. “knalgas”
Net als nucleaire energie is er een keer iets heel erg mis gegaan en word iedereen bang gemaakt met dat voorbeeld.
Kijk maar naar Edison - tesla..
Nikolai had de wisselspanning al uitgevonden en voorzag daarin de toekomst, Edison ging iedereen bang maken met wisselspanning en zeggen dat gelijk veiliger was etc.
Terwijl we (toen en) nu weten dat wisselspanning net zo veilig is en voordeliger te produceren en transporteren is.
 
Heb je helemaal gelijk in Wouter
Blijf me verbazen dat ze er ieder keer weer me weg komen net of ze niets geleerd hebben :(
 
Waterstof klinkt heel erg mooi. En dat is het ook.
Echter zijn we er nu nog niet klaar voor. Maar dat er investeringen gedaan moeten worden, dat is zeker.

Het punt nu is, dat er onvoldoende groene productie is. Zowel electra als waterstof.

Dus als we waterstof nu massaal gaan gebruiken, zal dat uit de petro industrie moeten komen = co2
Daarnaast is het verbranden van waterstof niet erg gunstig op energetisch vlak.
10,8 miljoen joule per kuub voor waterstof vs 31,7 miljoen joule per kuub aardgas.
Dus 3x zoveel waterstof nodig.

Het mooiste zou zijn, om waterstof te genereren uit overschot groene stroom.
Maar om dit op grote schaal te doen, is er nog te weinig groene stroom.

Tevens kun je de waterstof later weer omzetten naar stroom.

Dan nu de inzet warmtepompen.

Deze gebruiken energetisch gezien 4-5 keer minder energie dan zij opwekken.
Dus er is per saldo minder stroom nodig.
De energetische prestatie is iets anders dan de kosten efficientie.

Als een kuub gas ongeveer 10 kwh energie bevat. Dan dient de WP dus minimaal 2,6x meer energie te geven dan wat je erin stopt.
Dat doen zelfs de slechtste exemplaren al.

Dat er daardoor over terugverdienen wordt gesproken is een fijt. Echter dat terugverdienen moet ook niet een te groot iets worden.
Want een cv ketel verdien je ook nooit terug. En daar hoor je nooit wat over.

Dus kort samengevat. Waterstof is de toekomst. Echter nu (nog) een stap te ver.
Begin waar mogelijk met warmtepomp.

En blijf investeren in duurzame energie.

Mijn nieuwe huis komt zonder zonnepanelen. Excuus was. Is niet nodig volgens EPC berekening.
Dat schoot mij in het verkeerde keelgat.
Een full electric huis. Zonder duurzame opwek?

Dus heb hier en daar wat bij elkaar geschraapt, en een mooie set van 2,5 kw komt erop.
Dat laat de wp lekker snorren.
 
ja , maar die gebruiken dus nog wel gewoon gas , wel een eind minder uiteraard , maar hij zal waarschijnlijk bijverwarmen om de radiatoren op temperatuur te krijgen?

Zo lang het boven 0 blijft kan de Elga het vrijwel altijd alleen af, tenzij het weer heel beroerd is met temperaturen tegen het vriespunt en mist. Maar dan nog heb je de ketel niet veel nodig, want de radiatoren komen vrijwel niet boven de 40 graden uit. Voordeel dat ik heb is wel dat ik een overcapaciteit aan afgifte heb, anders ging het niet lukken.

Ik zou het met een all-electric ook kunnen doen, maar toen ik de Elga kreeg wist ik er nog te weinig van en een installatie van nog geen 5 jaar oud vervangen voor die laatste 300 kuub is ook niet echt duurzaam...

@biljoenblik Dat wordt wel krap, met maar 2500Wp. Ik heb bijna 8000Wp liggen en dan ben ik nog niet eens all-electric.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan