Hoe kom ik van kroos af ?

  • Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum

V

vriend van de cory

Guest
Beste medeleden,

2 maand gelden lagen er een paar onschuldig kleine groene bladjes po mijn wateroppervlak te drijven.

2 maand later heb ik al meerdere malen dit echt onkruid uit mijn bak zitten scheppen, maar het groeit elke keer opnieuw terug.
In het Engels noemt het duckweed, blijkbaar is de NL vertaling kroos. Maar weet niet of het correct is.

Hoe kom ik hier vanaf ?

Ik gebruik Co2 en voeg goede plantenvoeding toe
Mijn licht brand ook 8 uur per dag .
 
Geen probleem, blijven uithalen, elke schoonmaakbeurt opnieuw, ook de aller kleinste stukje die je vind, goed de drijfplanten afspoelen, en volhouden, op een gegeven moment is het weg.
Ik gebruik hier een theezeefje voor.
 
Beste medeleden,

2 maand gelden lagen er een paar onschuldig kleine groene bladjes po mijn wateroppervlak te drijven.

2 maand later heb ik al meerdere malen dit echt onkruid uit mijn bak zitten scheppen, maar het groeit elke keer opnieuw terug.
In het Engels noemt het duckweed, blijkbaar is de NL vertaling kroos. Maar weet niet of het correct is.

Hoe kom ik hier vanaf ?

Ik gebruik Co2 en voeg goede plantenvoeding toe
Mijn licht brand ook 8 uur per dag .

Ik heb het ook al maanden, en meerdere keren de bak kroosvrij gemaakt. Althans dat dacht ik. Als er ergens ook maar 1 mini plantje blijft zitten heb je een week of twee later weer een bak vol. Ik heb het inmiddels maar opgegeven en geaccepteerd.

Ik denk dat als je je bak zo goed als kroosvrij maakt, alle planten onderwater, achterwand en wortels goed naloopt op eventuele verstekelingen en dan systematisch 2 weken lang elke dag goed kijkt of je ergens iets kunt bespeuren en verwijdert, de strijd wel te winnen is. Moet je wel enige vorm van discipline hebben.

Tip om eruit te halen: half literflesje leeg onder water duwen, opening zo houden dat er net een beetje instroomt. Dit creeert een vortex waardoor het oppervlakte water erin stroomt en zo al het eendenkroos in de fles zuigt. Gevulde fles door een schepnetje of zeefje legen boven aquarium en herhalen.

Je zou het ook met een DIY skimmmertje kunnen proberen waarvan de top is gevuld met filterwol.

 
Je neemt een goedkoop theezeefje en haalt het van het oppervlak. Dan even wachten en een dag later kijken of er weer stukjes drijven en deze ook wegscheppen. Als je dat dagelijks even doet dan kom je er echt wel af. Ik heb het ook wel gehad in een nano als ik het gratis meekreeg bij andere drijvertjes.
 
Ik heb het ook al maanden, en meerdere keren de bak kroosvrij gemaakt. Althans dat dacht ik. Als er ergens ook maar 1 mini plantje blijft zitten heb je een week of twee later weer een bak vol. Ik heb het inmiddels maar opgegeven en geaccepteerd.

Ik denk dat als je je bak zo goed als kroosvrij maakt, alle planten onderwater, achterwand en wortels goed naloopt op eventuele verstekelingen en dan systematisch 2 weken lang elke dag goed kijkt of je ergens iets kunt bespeuren en verwijdert, de strijd wel te winnen is. Moet je wel enige vorm van discipline hebben.

Tip om eruit te halen: half literflesje leeg onder water duwen, opening zo houden dat er net een beetje instroomt. Dit creeert een vortex waardoor het oppervlakte water erin stroomt en zo al het eendenkroos in de fles zuigt. Gevulde fles door een schepnetje of zeefje legen boven aquarium en herhalen.

Je zou het ook met een DIY skimmmertje kunnen proberen waarvan de top is gevuld met filterwol.




Erg handige manier zo en heel geschikt om dat met de aquaell mini pat te doen.
 
Inderdaad een handig filmpje!
Oke dan ga ik gewoon altijd scheppen als er niets anders op zit :p .

Zo een diy skimmer ziet er wel handig uit, maar mijn bak staat op mijn kamer en ik weet dat plastiekflessen erg veel lawaai kunnen maken..
 
Ik denk dat als je een aantal dagen consequent schept dat je er wel af bent hoor.
 
Je hoeft hem ook niet constant aan te hebben. In een half uur is je totale oppervlakte wel geskimd hoor. Dat kroos gaat linea recta naar de skimmer door de aanzuiging. Gewoon half uur aanzetten en huppakee.
 
Tip om eruit te halen: half literflesje leeg onder water duwen, opening zo houden dat er net een beetje instroomt. Dit creeert een vortex waardoor het oppervlakte water erin stroomt en zo al het eendenkroos in de fles zuigt. Gevulde fles door een schepnetje of zeefje legen boven aquarium en herhalen.


Ik gebruik hier een lege ijsbak van 1 liter voor om weleens kaamlaag weg te scheppen. Werkt dus perfect en dat zal een flesje ook doen al heb je met een ijsbak een iets groter oppervlak om af te zuigen denk ik.
 
Na 3 jaar kroos gehad te hebben is het me een paar weken geleden pas gelukt om alles weg te krijgen. Iedere keer kwam het terug, tot ik besloot om mijn waterverversing in het binnenfilter te doen, toen pas kwam alles eruit.
Tot nu toe (afkloppen) niets meer gezien.
 
Tot nu toe schep ik alles er zo goed mogelijk uit uit met een kleine bidon, maar als het blijft terugkomen ga ik een skimmer maken :) .
 
Is een theezeefje niet makkelijker?
 
Aan mijn bak zitten bovenaan verstevigingen waardoor ik moeilijk daaronder geraak zonder de helft van wat ik eruit haal terug in de bak laat vallen of planten uit te trekken.
 
Ik hoop het :D
Op sommige plaatsen wordt de kroos wit, en gaat ze kapot, wat ik wel gek vind .
 
Zou mooi zijn als alle kroos kapot zou gaan toch;)
 
Ik haal(de) het er gewoon met een visnetje uit, daarmee kom je in de meeste hoeken en je hebt aardig wat ruimte ;)
 
Misschien een eend erin zetten want die lusten het ook graag:br::br::br:;)
 
Zou mooi zijn als alle kroos kapot zou gaan toch;)
Haha ik hoop het, dat zou het makkelijkste gaan :p .

Ik haal(de) het er gewoon met een visnetje uit, daarmee kom je in de meeste hoeken en je hebt aardig wat ruimte ;)
Ik geraak niet in de hoeken door de verstevigingen :( .

Misschien een eend erin zetten want die lusten het ook graag:br::br::br:;)
Ja goed idee ! Dat ik daar nog niet aan dacht zeg, gewoon een eend op zetten :stom:
 
Heeft er niemand geen vis in gedachten die dat lekker vindt ? Of eventueel verduisteren gedurende aantal dagen (als je natuurlijk geen beplante bak hebt) zou misschien ook kunnen helpen ? ...
 
Die vissen zijn er wel, maar dan zijn de rest van je planten ook niet veilig.
 
Ik zie mijn ramirezi af en toe is een bladje proberen :p
 
Geen probleem, blijven uithalen, elke schoonmaakbeurt opnieuw, ook de aller kleinste stukje die je vind, goed de drijfplanten afspoelen, en volhouden, op een gegeven moment is het weg.
Ik gebruik hier een theezeefje voor.
Dit blijft mijn advies, elke dag scheppen tot dat je het allerlaatste blaadje te pakken hebt kan ook natuurlijk.
 
Dit blijft mijn advies, elke dag scheppen tot dat je het allerlaatste blaadje te pakken hebt kan ook natuurlijk.

Doe ik :D , tot nu toe is het bladvrij maar als ik eentje zie haal ik het eruit .
 


Ook een optie haha
 
Leuke video en Bertus maakt ook zelf voer met de blender en gelblaadjes. Persoonlijk vindt ik het teveel werk:sorry:
 

Terug
Bovenaan