Hoe kom ik van de algen af?


Ik zou de ornamenten er even uitnemen en insmeren met carbo of natuurazijn en dan na 10 min even afspoelen en terugplaatsen.

Edit: ik zie alleen hout en dat zou ik dan weer inborstelen met wat carbo en terugplaatsen zonder af te spoelen na 10 min.
 
Garnalen is symptoombestrijding maar je moet de oorzaak bij algen wegnemen want anders kom je er niet vanaf.
Een aquarium zonder water is ook maar zo leeg hè, wet van liebig is de oorzaak van alg maar ook de oplossing tegen alg 😄

Een onrijp aquarium, met makkelijke planten is vaak gebaat bij een "lean dose" aan voedingsstoffen in het waterkolom. De voeding moet in de bodem zitten voor veel planten. Maar de alg geeft dáár geen meerwaarde aan.
De alg geeft een meerwaarde aan planten die uit balans staan in de micro, macro of licht. En een lean dose aan voedingsstoffen in je waterkolom is makkelijker in balans te houden. Lean dose schommelt namelijk in het algemeen minder. Zolang planten genoeg voeding uit de bodem kunnen halen word het in het water kolom minder belangrijk (hoewel sommige planten er juist wel afhankelijk van zijn)

De oorzaak van de alg is gewoon het hebben van een aquarium. Het zijn maar planten, niet zo maar planten maar de oudste op aarde. En een aquarium is de perfecte woonplaats voor ze. Belangrijk is het de algen moeilijk te maken en de planten het makkelijker. Maar algen voorkomen is onmogelijk. Ze horen bij en in het aquarium. Ze kunnen je alles vertellen over de huidige status van je aquarium. Houd ze maar te vriend 😁

Ik zei al ooit is eerder. Het zijn eigenlijk net famillie leden die na lange tijd in eens ongevraagd voor je deur staan terwijl je druk met iets anders bent. Je laat ze wel binnen en je hebt niets tegen ze. Maar had het even niet op een ander moment of een andere plek gekund 😜
 
Haha nee zo bedoel ik het niet maar omdat men vaak zegt dat kleine lastiger zijn. Als jij per ongeluk de fles voeding in de bak laat vallen dan heeft dat meer impact op een kleine nano dan op een bak van 500 liter maar als je alles met overleg doet dan valt het best mee is mijn ervaring.
Ik ben het dan ook eens met Corne.
Wel is het zo dat commercieel uitgevoerde bakjes die altijd in een goede balans worden verkocht. Men gaat uit van de gemiddelde gebruiker en zodra je iets anders doet dan door de producent verwacht is er al een verhoudingsprobleem. Bovendien zijn sommige budget aquariums ook nog als eens op een fraai uiterlijk gemaakt met bijvoorbeeld verlichting erboven welke niet altijd perfect zijn. Aanpassingen daarin blijken vaak ook niet of nauwelijks mogelijk.
 
Een aquarium zonder water is ook maar zo leeg hè, wet van liebig is de oorzaak van alg maar ook de oplossing tegen alg 😄

Een onrijp aquarium, met makkelijke planten is vaak gebaat bij een "lean dose" aan voedingsstoffen in het waterkolom. De voeding moet in de bodem zitten voor veel planten. Maar de alg geeft dáár geen meerwaarde aan.
De alg geeft een meerwaarde aan planten die uit balans staan in de micro, macro of licht. En een lean dose aan voedingsstoffen in je waterkolom is makkelijker in balans te houden. Lean dose schommelt namelijk in het algemeen minder. Zolang planten genoeg voeding uit de bodem kunnen halen word het in het water kolom minder belangrijk (hoewel sommige planten er juist wel afhankelijk van zijn)

De oorzaak van de alg is gewoon het hebben van een aquarium. Het zijn maar planten, niet zo maar planten maar de oudste op aarde. En een aquarium is de perfecte woonplaats voor ze. Belangrijk is het de algen moeilijk te maken en de planten het makkelijker. Maar algen voorkomen is onmogelijk. Ze horen bij en in het aquarium. Ze kunnen je alles vertellen over de huidige status van je aquarium. Houd ze maar te vriend 😁

Ik zei al ooit is eerder. Het zijn eigenlijk net famillie leden die na lange tijd in eens ongevraagd voor je deur staan terwijl je druk met iets anders bent. Je laat ze wel binnen en je hebt niets tegen ze. Maar had het even niet op een ander moment of een andere plek gekund 😜
Is de EI methode ook een vorm van Lean Dose, of bedoel je er wat anders mee?
 
EI is een vorm van overdosering. Lean dosing is in feite het tegenovergestelde van EI.
 
Is de EI methode ook een vorm van Lean Dose, of bedoel je er wat anders mee?
De ei methode noemen ze richdose, je moet je voorstellen dat hoe hoger de "getallen" hoe hoger de verschillen kunnen zijn. Bij een beetje ijzertekort heb je bij een leandose een kleiner verschil in verhoudingen als bij een richdose.

De eimethode spreekt dat problemen altijd bij tekorten gezocht moeten worden. Je wilt tenslotte dat planten optimaal groeien. Maar een aquarium is meer dan een plantenbak. Een aquarium wat nog niet rijp is heeft een grotere kans op schommelingen. En een eimethode kan daar moeilijkheden in geven.

Als je het goed doet niet maar dan moet je aan alles voldoen. De micros marcos en verlichting. Er is natuurlijk wat speel ruimte en geluk in het spel gelukkig. Maar het valt niet altijd mee met planten die allemaal wat anders vragen.

Planten groeien soms optimaal zonder richdose maar met een leandose, zolang ze maar de juiste voedingsstoffen op andere manier binnen krijgen. En de verhoudingen kloppen.

Rode planten bijvoorbeeld krijgen het mooiste een rode kleur met genoeg ijzer en voeding in de bodem maar een leandose in het water.

Voor een aquarium wat nog niet rijp is is het soms makkelijker, om niet te moeilijke planten te hebben, wel snelgroeiende planten te hebben, en niet met overschotten te werken. Tot alles een lange tijd stabiel draaid (maanden) en dat vervolgens op te bouwen met moeilijkere planten, meer co2, en een richdose doormiddel van de ei methode bijvoorbeeld.

Het is niet fout maar het is een andere aanpak. De eimethode vraagt veel bijstellen, opletten en testen. Het vraagt veel kennis en als de verhoudingen 1maal niet kloppen kan het soms heel hard gaan. Een leandose vraagt wat minder aandacht, vooral schoon water en genoeg voeding in de bodem (wat alleen een grindbodem niet heeft heb ik gemerkt) het is voor de vissen soms iets prettiger. Ik zie het eigenlijk als een 2de opstartfase, wat soms een half jaar stabiliteit kost voordat dat je door de fase heen bent en je echt kan zeggen, mn aquarium is rijp.
 
De eimethode vraagt veel bijstellen, opletten en testen
Juist niet als de bak goed draait want alle voeding is in overvloed voorhanden en tekorten heb je dus niet en je hoeft dus eigenlijk nooit te meten al doe ik dat af en toe wel even.
Het is juist om tekorten en algen te voorkomen en voor het gemak want meten is overbodig.
Door de wissels van 50% voer je steeds stoffen af en zo weet je ook wat de max is wat in je bak zal zitten. Ideaal voor mensen die niet teveel willen meten.
 
Juist niet als de bak goed draait want alle voeding is in overvloed voorhanden en tekorten heb je dus niet en je hoeft dus eigenlijk nooit te meten al doe ik dat af en toe wel even.
Het is juist om tekorten en algen te voorkomen en voor het gemak want meten is overbodig.
Door de wissels van 50% voer je steeds stoffen af en zo weet je ook wat de max is wat in je bak zal zitten. Ideaal voor mensen die niet teveel willen meten.
Je bent dan dus wel meer kwijt aan voedingsstoffen maar bespaart op je testmiddelen? Iedere week een verplichte 50% waterwissel lijkt me wel pittig als je een serieus grote bak hebt.
 
Ja dat is zo maar de poeders kosten geen drol op jaarbasis. De helft kan een flinke plomp water zijn maar ja elk voordeel heeft een nadeel.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Ik pik graag even in. Ik heb een 180L waar ik de EI-methode toepas. Ik heb daarbij een uurtje werk per week aan onderhoud. Dus dat valt reuze mee.
Mijn tweede bakje is een 75L en daar ben ik in een half uurtje klaar. Eens in balans vind ik dit een schitterende methode.
En als het water echt een issue is, neem je eens zelf meer een douche i.p.v. een bad. Ja toch?
 
Ja hoeveel tijd het verversen precies kost weet ik niet maar mijn bak is 330 liter dus ik ververs dik 150 en schat zo in dat dit kan in 30-40 min.
Dat naast het gewone onderhoud dus. Maar als het water loopt dan zit de slang erin en dan doe ik iets anders tussendoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Ja hoeveel tijd het verversen precies kost weet ik niet maar mijn bak is 330 liter dus ik ververs dik 150 en schat zo in dat dit kan in 30-40 min.
Dat naast het gewone onderhoud dus. Maar als het water loopt dan zit de slang erin en dan doe ik iets anders tussendoor.

Inderdaad, terwijl het water afloopt doe je de ramen of iets anders. Wordt echt een routine.
 
Klopt helemaal en zo ben je weinig extra tijd kwijt. Voeding die nodig is meet ik ook af in die tijd en dan staat dat ook klaar.
Prima methode voor luie en gemakkelijke mensen als ik:ROFLMAO:
 
Ik zou de ornamenten er even uitnemen en insmeren met carbo of natuurazijn en dan na 10 min even afspoelen en terugplaatsen.

Edit: ik zie alleen hout en dat zou ik dan weer inborstelen met wat carbo en terugplaatsen zonder af te spoelen na 10 min.
Dat zal ik doen. Er is een ornament, maar die is inmiddels over schaduwt door de lant rechtsvoor ;)

Lean dose en EI is voor mij nieuw. Ik ga me erin verdiepen...
 
Juist niet als de bak goed draait want alle voeding is in overvloed voorhanden en tekorten heb je dus niet en je hoeft dus eigenlijk nooit te meten al doe ik dat af en toe wel even.
Het is juist om tekorten en algen te voorkomen en voor het gemak want meten is overbodig.
Door de wissels van 50% voer je steeds stoffen af en zo weet je ook wat de max is wat in je bak zal zitten. Ideaal voor mensen die niet teveel willen meten.
De co2 moet je dan vooral goed in de gate houden. Met een lean dose hoef je niets te meten want dan voeg je gewoon schoon water toe (tenzei je speciaal water wilt maken)

Meten doe je wanneer je gaat voor geen waterwissels en het precies behouden van je waterwaardes. Of je doet het in geval van een opstartende aquarium. Of wanneer er problemen zijn.
Maar verder hoef je bij leandose net zo veel te meten als richdose. Buiten de co2. Het is maar een klein detail 😄
 
De co2 moet je dan vooral goed in de gate houden. Met een lean dose hoef je niets te meten want dan voeg je gewoon schoon water toe (tenzei je speciaal water wilt maken)

Meten doe je wanneer je gaat voor geen waterwissels en het precies behouden van je waterwaardes. Of je doet het in geval van een opstartende aquarium. Of wanneer er problemen zijn.
Maar verder hoef je bij leandose net zo veel te meten als richdose. Buiten de co2. Het is maar een klein detail 😄

Persoonlijk gebruik ik de EI zonder Co2 -toevoeging. Je kan ook de behoefte aan Co2 beperken door de lichtsterkte te verminderen. Ik heb dit gedaan en mijn planten groeien sterk met weinig alg. Ik heb zelfs een rode lotus die het echt goed doet: hij blijft rood, krijgt wekelijks nieuwe bladeren en dit zonder Co2.
 
Persoonlijk gebruik ik de EI zonder Co2 -toevoeging. Je kan ook de behoefte aan Co2 beperken door de lichtsterkte te verminderen. Ik heb dit gedaan en mijn planten groeien sterk met weinig alg. Ik heb zelfs een rode lotus die het echt goed doet: hij blijft rood, krijgt wekelijks nieuwe bladeren en dit zonder Co2.
Ik denk dat mijn aquarium tegen de wissel aan ook wel in overschotten werkt. Ik zal mn 60l zo is testen
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Ik pik graag even in. Ik heb een 180L waar ik de EI-methode toepas. Ik heb daarbij een uurtje werk per week aan onderhoud. Dus dat valt reuze mee.
Mijn tweede bakje is een 75L en daar ben ik in een half uurtje klaar. Eens in balans vind ik dit een schitterende methode.
En als het water echt een issue is, neem je eens zelf meer een douche i.p.v. een bad. Ja toch?
Ik heb geen bad😉 Het gaat me om alle emmertjes water die ik heen en weer moet zou moeten dragen naar de keuken.😯
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Je kan beter een tuinslang nemen en die aansluiten op de kraan en dat bespaart je een hoop geloop en getil.
Ik vermaak me nog wel met die emmers. Kan ik gelijk mn beweegoefeningen en fitness tussen door doen 😂
 
  • Haha
Waarderingen: TLS
Ik vermaak me nog wel met die emmers. Kan ik gelijk mn beweegoefeningen en fitness tussen door doen 😂

Ik doe het ook met emmers. Een 7 à 8 voor mijn grootste bak, houdt niks in.
 
Zojuist mijn bakje schoongemaakt inclusief het hout, ornament en de planten... mis ik ineens een mosbal 😬😜 Zo groot is het bakje niet, naar ik kan hem niet meer terugvinden. Misschien zijn er garnalen ermee aan de haal gegaan 😅
 
Zojuist mijn bakje schoongemaakt inclusief het hout, ornament en de planten... mis ik ineens een mosbal 😬😜 Zo groot is het bakje niet, naar ik kan hem niet meer terugvinden. Misschien zijn er garnalen ermee aan de haal gegaan 😅
Hij is gecamoufleerd 😆 je ziet door de bomen het mos niet meer
 
Zojuist mijn bakje schoongemaakt inclusief het hout, ornament en de planten... mis ik ineens een mosbal 😬😜 Zo groot is het bakje niet, naar ik kan hem niet meer terugvinden. Misschien zijn er garnalen ermee aan de haal gegaan 😅
Met ping pong de bak uitgeslagen misschien:DD
 
Ik pik graag even in. Ik heb een 180L waar ik de EI-methode toepas. Ik heb daarbij een uurtje werk per week aan onderhoud. Dus dat valt reuze mee.
Mijn tweede bakje is een 75L en daar ben ik in een half uurtje klaar. Eens in balans vind ik dit een schitterende methode.
En als het water echt een issue is, neem je eens zelf meer een douche i.p.v. een bad. Ja toch?
Zelf heb ik nooit iets gehad met EI of welke theorie dan ook. Mijn dosering hield ik precies en dagelijks. Waarbij niet zozeer het testen op de voorgrond stond maar wel de staat van mijn plantenkeuze. Deze hield ik nauwkeurig in het oog zodat elke verandering me direct zou opvallen. Juist omdat mijnvoedingsmanier zo exact was werd het ook mogelijk om precies bij te sturen waar nodig. Voor mij was dit een heel belangrijk iets, reden waarom ik deze keuze altijd heb gemaakt.
 
Gelukkig zijn er vele wegen die naar Rome leiden en iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt denk ik.
Elk voordeel heeft wel een nadeel zei ooit een groot voetballer;)
 

Terug
Bovenaan