Hoe kom ik van de algen af?


Sanne_1

Well-known member
Lid geworden
12 augustus 2022
Berichten
160
Locatie
Zuid-Holland
De laatste 2 weken is er ineens alggroei in het aquarium (opgestart in juli 2022). Het gaat om draadalg (groene draadjes die aan de drijfplantjes hangen) en andere alg (zie de foto). Op de ruiten is er ook meer groene algvlekjes en ook wat bruinige algvlekjes.
Ik heb vandaag de waarden gemeten:
Fosfaat 1
Nitraat 10
Nitriet 0.
De verlichting staat ca. 10 uur aan, maar niet op z'n felst. Het aquarium is an Aquafish (40 l), maar ik heb geen idee hoe sterk het licht is.
Er is geen CO2, maar ik voeg 2x per week een beetje vloeibare CO2 toe, net als plantenvoeding en extra fosfaat en nitraat omdat die beiden bijna 0 waren.
Bewoners: neocaridinagarnaaltjes en rasbora brigittae.
Ik gok dat het aantal uren verlichting nu te veel is, dus die zal ik minder lang laten branden. Maar wat kan ik nog meer doen om van de algen af te komen?
 

Bijlagen

  • PXL_20230412_113646598.jpg
    PXL_20230412_113646598.jpg
    125.2 KB · Weergaven: 95
De carbo is geen co2 maar dit bevat wat koolstof wat bij een low tech bak net een beetje kan helpen. Ik denk dat je Staghorn hebt omdat het vertakte alg is.
Groene aanslag op ruiten en andere zaken/planten duidt vaak op een co2 tekort of een tekort aan po4. Je kan de vraag naar voeding verminderen door het licht te dimmen of door drijvers te gebruiken.

Heb je onderhoudt aan je bodem of filter gedaan waardoor je nu Staghorn kan hebben?
 
Staghorn, bah bah. Ik vind dit echt een verschrikkelijke alg. Na veel moeite kunnen verwijderen uit m’n rio toentertijd. Beter is voorkomen Good luck!!!
 
De carbo is geen co2 maar dit bevat wat koolstof wat bij een low tech bak net een beetje kan helpen. Ik denk dat je Staghorn hebt omdat het vertakte alg is.
Groene aanslag op ruiten en andere zaken/planten duidt vaak op een co2 tekort of een tekort aan po4. Je kan de vraag naar voeding verminderen door het licht te dimmen of door drijvers te gebruiken.

Heb je onderhoudt aan je bodem of filter gedaan waardoor je nu Staghorn kan hebben?
😬
Ik heb wel problemen gehad met de fijne spons van de Pat mini. Die slipbte heel smel dicht. Een week of 4 geleden heb ik een andere spons erop gedaan die iets minder fijn is. Misschien heeft dat de problemen (mede) veroorzaakt.

Ongeveer 1/3 van het oppervlak is bedekt met drijfplanten, maar ik zal vanaf nu het licht meer dimmen en korter laten branden.

Zou het helpen om meer fosfaat toe te voegen, denk je?
 
Mijn ervaring is dat deze alg vooral ammoniak slurpt. Geen idee of dat klopt. Maar ik ben ervan afgekomen door alle aangetaste planten delen te verwijderen, hout schoon te spuiten en er 5 bossen waterpest in te stoppen die ervoor zorgde dat de ammoniak werd opgegeten voordat de algen t konden gebruiken. Na een maand geen nieuwe alg en al t oude alg weg (black mollies waren er gek op trouwens) ben ik langzaam de waterpest gaan verwijderen en namen de opnieuw gegroeide planten het over. Bij mij was het een vakantie met een automatische juwel voerder die te veel gaf. Kwam ik thuis en was de helft van mijn visjes overleden. Twee weken later begon m’n gevecht met staghorn 😂. Hopelijk hebben anderen ook hun succesverhaal Die ze willen delen en kan Je er wat mee.
 
Mijn ervaring is dat deze alg vooral ammoniak slurpt. Geen idee of dat klopt. Maar ik ben ervan afgekomen door alle aangetaste planten delen te verwijderen, hout schoon te spuiten en er 5 bossen waterpest in te stoppen die ervoor zorgde dat de ammoniak werd opgegeten voordat de algen t konden gebruiken. Na een maand geen nieuwe alg en al t oude alg weg (black mollies waren er gek op trouwens) ben ik langzaam de waterpest gaan verwijderen en namen de opnieuw gegroeide planten het over. Bij mij was het een vakantie met een automatische juwel voerder die te veel gaf. Kwam ik thuis en was de helft van mijn visjes overleden. Twee weken later begon m’n gevecht met staghorn 😂. Hopelijk hebben anderen ook hun succesverhaal Die ze willen delen en kan
Dank je voor de tip. Ik lees nu inderdaad ook over ammoniak en nog een aantal andere oorzaken. Ik ben bang dat het dichtgeslibte filter in mijn bakje een oorzaak kan zijn.
 
Ik heb er waterpest in gedaan, het licht iets gedimd en drijvers had ik al. De spons had ik schoongemaakt zodat die niet meer samentrok (dichtgeslibt). De blaadjes waar staghorn op zat, had ik weggeknipt maar gisteren zag ik dat de staghorn zich weer op blaadjes heeft genesteld. En ook de draadalg is nog steeds aanwezig. Gisteren ook weer meerdere draden uit het mos en tussen de drijvers weggetrokken.

Ik weet nu niet meer wat ik kan doen om de alg weg te krijgen 😕
 
Kun je meten of er nh3/4 aanwezig is al zegt dat niet alles. Heb je een totaaltje van de bak?
Belangrijk is om de spons niet dicht te laten slibben want dan verliest die zijn werking.
 
Ik zal vanochtend de waardes meten. Wat bedoel je met 'totaaltje'?
 
Wat bij in het verleden ontzettend geholpen heeft is de aanschaf van Japonica garnalen. Op het moment dat ik er 10 in mijn bak deed (een 110 liter destijds) was binnen 24 uur mijn bak nagenoeg schoon en bleef dit ook zo. Uiteraard daarnaast ook de waterwaarden op orde houden,, dat blijft het uitgangspunt. Maar de Japonica's hebben de hobby gered voor mij.. Weet niet of je ze al hebt?
 
Garnalen is symptoombestrijding maar je moet de oorzaak bij algen wegnemen want anders kom je er niet vanaf.
 
Wat bij in het verleden ontzettend geholpen heeft is de aanschaf van Japonica garnalen. Op het moment dat ik er 10 in mijn bak deed (een 110 liter destijds) was binnen 24 uur mijn bak nagenoeg schoon en bleef dit ook zo. Uiteraard daarnaast ook de waterwaarden op orde houden,, dat blijft het uitgangspunt. Maar de Japonica's hebben de hobby gered voor mij.. Weet niet of je ze al hebt?
Ik heb een hele kolonie vuurgarnalen :)
 
Ik heb een hele kolonie vuurgarnalen :)
Die gaan jouw algen niet opeten, zoals je al hebt gemerkt ;-). Ik weet ook niet of de Japonica’s geschikt zijn voor jouw kleine bakkie, en al zeker niet in combi met de vuurtjes. Overigens heb ik ook altijd Aqua 40 bakkies gehad (27 liter) en altijd problemen met algen gehad. Is lastig om zo weinig liters stabiel te krijgen.
 
Ik weet niet veel van garnalen, maar ik dacht weleens tegen gekomen zijn dat die niet goed tegen carbo kunnen?
Afgezien daarvan is carbo vergif, dus ik zou daar mee ophouden zo gauw het kan.
Balans in de bak is je beste wapen tegen alg!
 
Zover ik weet schreef @Cornelius dat de aanbevolen doseren voor alle bewoners veilig moet zijn maar zelf heb ik het nog nooit bij garnalen gebruikt.

Edit:
Hier staat dat ook te lezen met meer reacties:

 
Soms, als ik de oorzaak al heb aangepakt en de alg blijft maar aanwezig, haal ik de planten eruit en spray ik ze onder met mengsel van 50 water en 50 azijn. Even 20 seconden intrekken, afspoelen en terug het aquarium in. Kunnen de planten prima tegen maar het alg is vaak direct dood en wordt rood. Decoratie haal ik eruit, bespray ik ook en borstel het voorzichtig af. Zo heb je iig het bestaande alg aangepakt. En als de oorzaak is verholpen, verdwijnt het vervolgens vanzelf of wordt opgepeuzeld door je vissen want op een of andere manier lusten ze erg graag azijn-alg 😂. Water met zout werkt overigens ook alleen moet het dan langer intrekken voor het alg dood is.
 
Natuurlijk lusten ze azijn-alg, heel veel mensen zijn ook gek op zilveruitjes/ augurken/ etc....:stom:

Maar ik vind dat een goeie tip voor de behandeling van planten!
 
Om toch nog even iets duidelijk te maken. De lichtduur bepaald hoe lang iets kan groeien. De lichtsterkte bepaald de groeisnelheid. Dit zijn dus twee verschillende zaken die je beter niet door elkaar haalt. Overigens zou mijn advies aangaande de lichtduur zijn: Hou het op zo'n 8 uur per etmaal.
 
Oh daar had ik nog niet aan gedacht. Ik gebruik overal gewoon natuur azijn voor.
 
Oh daar had ik nog niet aan gedacht. Ik gebruik overal gewoon natuur azijn voor.
Volgens mij is dat veel zuurder dan natuurazijn. Ik gebruik voor de stromingspompen uit de zeewaterbak ook schoonmaakazijn en dan 1 beker op 5 liter water en dat laat ik 15 liggen.
 
Schoonmaakazijn heeft een hoger gehalte aan azijn en is dus zuurder dan consumptieazijn. (pH natuurazijn 2 - 3,5, schoonmaakazijn pH 2)
 
Hier zijn de foto's van mijn bakje. Inclusief mijzelf in de spiegeling :rolleyes:
De waardes zijn:
GH >7
KH 10pH 7.2
Chloride 0

Met een druppeltest:
No2: 0
No3 10 mg/l
Po4 1 Mg/l

Ik voeg elke week een dosering voor No3 en Po4 toe, omdat die 0 waren. Carbo schijnt met garnalen te kunnen, volgens de kweker.
Het is inderdaad een kleine bak Superfish Home 40. De lichtsterkte weet ik niet, want dat kan ik niet achterhalen. Inmiddels is de bak 8 jaar oud, dus de sterkte zal zijn afgenomen. Meestal heb ik de lichtsterkte op stand 3 (van de 4), en ik probeer het 8 uur te laten branden. Soms is het langer omdat ik dan niet eerder thuis ben m het uit te zetten.
De achtergrond is afgedicht dmv een poster en laat geen licht door.
 

Bijlagen

  • PXL_20230522_111312810.jpg
    PXL_20230522_111312810.jpg
    49.1 KB · Weergaven: 66
  • PXL_20230522_111320152.jpg
    PXL_20230522_111320152.jpg
    58.6 KB · Weergaven: 70
  • PXL_20230522_111327416.jpg
    PXL_20230522_111327416.jpg
    67 KB · Weergaven: 62
  • PXL_20230522_111336053.jpg
    PXL_20230522_111336053.jpg
    62.8 KB · Weergaven: 70
Die gaan jouw algen niet opeten, zoals je al hebt gemerkt ;-). Ik weet ook niet of de Japonica’s geschikt zijn voor jouw kleine bakkie, en al zeker niet in combi met de vuurtjes. Overigens heb ik ook altijd Aqua 40 bakkies gehad (27 liter) en altijd problemen met algen gehad. Is lastig om zo weinig liters stabiel te krijgen.
Ik dacht zelf altijd dat grotere bakken lastiger waren om in evenwicht te houden, maar dat blijkt dus niet zo zijn :)

De Japonica's lijkt me geen goed idee in combi met de andere bewonertjes. Maar bedankt voor het meedenken :)
 
Ik dacht zelf altijd dat grotere bakken lastiger waren om in evenwicht te houden, maar dat blijkt dus niet zo zijn :)

De Japonica's lijkt me geen goed idee in combi met de andere bewonertjes. Maar bedankt voor het meedenken :)
Hoe kleiner het watervolume hoe lastiger het wordt zeggen velen. En dat is zeker mijn eigen ervaring.
 
Ach ik heb vele nano s gehad en het valt denk ik wel mee zolang je geen al te rare dingen doet. Met de nano s heb ik eigenlijk juist nooit last van algen gehad.
 
Ik heb hoofdzakelijk ook altijd nano bakjes en nooit algen. Zowel lowlight als extreem highlight.
Of je alles goed op orde hebt is bepalend hoe snel het uit balans is. En als je die 'balans' in je bak niet beheerst maakt het niet uit of je een 25 of 500 liter hebt.
 
Doe ik rare dingen? 😅
Haha nee zo bedoel ik het niet maar omdat men vaak zegt dat kleine lastiger zijn. Als jij per ongeluk de fles voeding in de bak laat vallen dan heeft dat meer impact op een kleine nano dan op een bak van 500 liter maar als je alles met overleg doet dan valt het best mee is mijn ervaring.
Ik ben het dan ook eens met Corne.
 
Er zit al een belangrijke oorzaak van disbalans in je licht: die éne keer dat je je licht langer laat branden, kan al voor een algenexplosie zorgen. Koop bij de Kruidvat of DHZ een schakelklok, dan schakelt het licht automatisch aan en uit. (Zijn beschikbaar vanaf een euro of 5).
 
Er zit al een belangrijke oorzaak van disbalans in je licht: die éne keer dat je je licht langer laat branden, kan al voor een algenexplosie zorgen. Koop bij de Kruidvat of DHZ een schakelklok, dan schakelt het licht automatisch aan en uit. (Zijn beschikbaar vanaf een euro of 5).
Dank je voor de tip. Ik ga ernaar kijken.
 
Maar begrijp ik goed dat ik met een mengsel water - natuurazijn de planten en ornamenten kan sprayen om de algen te doden, maar dat dat niet schadelijk is voor de bewoners?
 

Terug
Bovenaan