Hoe Is de Yellow King Kong ontstaan.


J

Jessica87

Guest
Hoi
Ik heb al een tijdje de Yellow King Kongs nu ben ik benieuwd hoe deze zijn ontstaan gekweekt.
Omdat ze de gele King Kong worden genoemd.
 
Ik heb het gevonden, kwam dit tegen op de site van Corine:

De Yellow King Kong is prachtig intensief geel gekleurd. Door de kleur wordt de Yellow King Kong soms verward met de citroengarnaal, maar het gaat hier om twee totaal verschillende soorten. De citroengarnaal is namelijk een neocaridina soort en de Yellow King Kong een caridina kweekvorm. Yellow King Kong geven hierdoor ook de voorkeur aan zachter en lichtzuur water, net als bijvoorbeeld de Taiwan Bee en Crystal Red.

Opvallend aan de Yellow King Kong is dat de prachtige gele kleur vrij gemakkelijk en stabiel doorkweekt in de volgende generaties. Wij hebben de Yellow King Kong in onze webshop zowel in de 'caridina' als in de 'Taiwan Bee' categorie geplaatst, omdat veel mensen er vanwege de naam vanuit gaan dat het om Taiwan Bee's gaat. Zelf vinden wij deze garnaal niet in de klassieke Taiwan Bee categorie thuis horen. Dit omdat een kruising tussen de Yellow King Kong en een willekeurige andere Taiwan Bee met name F1 type garnalen oplevert (dit gebeurt niet wanneer je de klassieke Taiwan Bee's met elkaar kruist, dan zijn de nakomelingen voor 99 - 100% ook Taiwan Bee).

https://www.corine-shrimps.com/garnalen/caridina-garnalen/yellow-king-kong
 
Dit snap ik. Maar is de Yellow King Kong dan een kweek variant uit een rode of zwarte Taiwan bee bijvoorbeeld King Kong of red Ruby bijvoorbeeld.
 
https://www.garnelen-tom.de/zwerggarnelen-shop/Yellow-King-Kong-DNZ

Als diese Tiere das erste mal "auftauchten" wurde überall heftig debattiert, da muss einer einen neuen Namen für Yellow Fire erfunden haben. Dem ist nicht so. Die Yellow King Kong Garnelen stammen ursprünglich von einem asiatischen Züchter und stellen deshalb eine Besonderheit dar, da sie zur Gruppe der Caridina angehören. Dies bedeutet, dass dies die erste knallgelbe Garnele der Caridina Familie ist. Sie hat damit volles Kreuzungspotential mit Bienengarnelen, Tiger, Taiwan Bees, Tüpfel Garnelen (aus der Serrata Gruppe) und jeglichen Kreuzungen daraus. Eine Kreuzung einer Yellow King Kong Garnele mit Red Bolt ist bereits gelungen.

Die Yellow King Kong ist erbfest. Man vermutet, dass sie aus der Verpaarung Taiwan Bee und Tangerine Tiger entstanden ist. Somit wäre die Yellow King Kong faktisch eine Taiti.

Die Vermehrung ist unkompliziert und die Jungtiere wachsen bei entsprechender Ernährung rasch.

Alles in allem ist die Yellow King Kong eine wunderschöne Garnele. Die glitzernden gelben Punkteinschlüße sind wunderschön anzusehen. Alle derzeitigen Artikelbilder (bis auf das letzte Gruppenbild) stammen von Jungtieren ab ca. 1 cm.
 
Voor zover ik nu heb kunnen lezen, is de Yellow KK, geen Taiwan Bee garnaal.

Maar behoort hij waarschijnlijk of tot de tijgergarnalen. Of het is een alleenstaande soort van de Caridina cantonensis.

Tot de soort Caridina cantonensis behoren de
-tijgergarnalen Caridina (cantonensis) mariae
-bijengarnalen Caridina (cantonensis) logemanni, waaronder de Crystal Bee en de Taiwan Bee
-yellow king kong, zou misschien dus een derde variant zijn van de Caridina cantonensis

Er zijn dan ook al hobby'isten die de naam willen veranderen van deze Yellow KK, omdat het om een derde variant gaat en niet een kleurvariant van de Taiwan Bee KK is, zoals de zwarte, rode, blauwe en groene.
 
Oke dan snap ik het dus eigenlijk is er aan deze garnaal een verkeerde benaming gegeven.
 
Dit stuurde iemand mij van het garnalen en kreeften forum.

Ik zou het ook wel willen weten, maar ben er nog steeds niet achter. Weet alleen dat er in ieder geval een Tangerine Tiger bij betrokken is. Een aantal jaar geleden 'ontstonden' ze in mijn mix bak. Tenminste, deze lijken exact op wat men Yellow King Kong noemt. De meest belachelijke naam die ze hadden kunnen bedenken trouwens, want het heeft niets met Taiwan Bee te maken, laat staan een King Kong.
Overigens ben ik van mening (gezien de variatie die ik nu zelf al zie) dat in ieder geval ook een oranje en groene versie mogelijk zijn. Misschien zelfs ook wel rood en blauw, maar dat kan ik nu nog niet zeggen.
 
Ik heb er een paar die spontaan zijn geboren.
Ben redelijk zeker dat de moeder een Tangerine Tiger is, heel misschien een F1 TiBee.
Als ik de broertjes en zusjes bekijk, en wat ik van rijpe mannetjes heb, is de kans groot dat de vader een zwarte Spotted Head met Pinto gen is.
 
Ik heb er een paar die spontaan zijn geboren.
Ben redelijk zeker dat de moeder een Tangerine Tiger is, heel misschien een F1 TiBee.
Als ik de broertjes en zusjes bekijk, en wat ik van rijpe mannetjes heb, is de kans groot dat de vader een zwarte Spotted Head met Pinto gen is.

Oke dat klinkt best logisch met wat ik al gelezen heb. Toch blijft het zeer interessant hoe nieuwe soorten garnalen ontstaan.
 

Terug
Bovenaan