hoe groot maken


F

fishkeeper

Guest
Ben er weer met mijn volgende vraag
Nu dat ik een filter heb voor een externe reactor op aan te sluiten is mijn volgende vraag ben nog aan het twijfelen voor er een zelf te maken.
Maar welke afmetingen moet ik hem maken hoe groot de diameter enzo..
Het is voor in een rio 180 op eheim 2032 hopelijk kunnen jullie helepen via google vind ik niet dadelijk iets
 
NBAT - het Aquarium: diffusor


Externe diffusor (zelfbouw) ... CO2 of koolzuurgas is een gasvormige stof bij een
druk van 1 bar en een temperatuur van 20� C. Onder ... Het principe is als volgt:
we maken een pijp van pvc (verticaal opgesteld), waardoor we aquariumwater ...
www.nbat.nl/aquarium/diffusor_f00.html

Heb je hier iets aan?
 
dat is wel redelijk van lengte zou het ik hem niet iets korter kunnen maken
heb schrik dat ik het niet kwijt krijg in mijn kast en dat mijn filter het niet getrokken krijg
ga er een eheim 2032 op aansluiten
 
Er staat niet bij hoe groot hij moet wezen of kwa inhoud moet wezen voor het aantal liters die je in je bak heb zitten.
Ik zit namelijk met het zelfde probleem.
 
Ja dat is vervelend, dan denk ik zo ga ik het doen met zo type buitengingen. Dan lees je en zoek je verder en dan begin je weer te twijfelen. Hoe en wat ga jij doen??
 
Ik wil ook een zelfbouw reactor maken voor een Rio 180.Het liefst via een 2e pomp een tetra ex700.
Ik heb een wegwerpfles van dennerle met een evolutuon space.
 
Jij gebruikt u standaard binnenfilter nog of ga je twee externe pompen
Welke types van buitenfilter heb ?
Heb je misschien ook een link naar fotoalbum van je rio ben wel benieuwd
 
Ik heb een JBL e901 en dan die terta ex700 voor de reactor.
Maar ik ben nog niet begonnen met de opbouw.Ben nu nog bezig met het meubel.
Ik ben langzaam aan alle spulletjes aan het verzamelen.
Tot nu toe heb ik: JBL e901 buiten filter.
Dennerle kwarts grind diamond black.
Hydor inline heater 200w.
En een doosje sera siporax voor in het filter.
Zit erg te twijfelen over de achtergrond.
En de verlichting wordt waarschijnlijk een JBL tropic en een JBL color.
 
aaah :)oke

ja ik zit nu weer te twijfelen omdat ik heb ook de e901 met daarop ook een inline heater en een eheim uvc erop
en wou voor de co2 reactor mijn schoonvader zijn eheim 2032 van 200l gebruiken.
Maar nu zie ik dat jij een 700l pomp gaat gebruiken ervoor.

Denk dat ik eerst ga kijken voor een reactor te maken met de maten wat ze op google geven en dan kijken of het pompje het getrokken krijgt en anders koop ik een zwaardere pomp
 
Dat ik die ex700 wil gaan gebruiken,wil niet zeggen dat dat goed is.Die vraag heb ik namelijk ook gesteld hier op het forum.
Of ik dan niet te veel stroming zou hebben in combinatie met die e901.Maar ik heb er nog geen reactie op gehad.
 
Ik heb wel op een ander forum gelezen dat in combinatie met die ex700 en een AM1000 reactor nog +- 400 l/h overblijft.
 
ik heb wel pseudomugil furcatussen zitten die houden wel van stroming, alleen ik heb veel planten en streef naar een hollands bak stijl
denk niet dat de planten van zoveel stroming houden
 
En ben je al wat wijzer geworden over hoe groot de reactor moet worden ?
 
Niet echt maar heb op het forum hier een stappen plan gebonden en denk dat ik het op die maten ga doen
 
En welke maten zijn dat dan ?
 
Zal het morgen naar u toe sturen ben nu niet thuis en ben via mijn iPhone op internet :) dus is een Bertje moeilijk op hier op te zoeken thuis heb ik op pc opgeslagen
 
Ok,ik zie het wel tegemoet komen. Thanks
 
Die link had ik idd ook al gezien en het ziet er goed uit.
Alleen ben ik zo benieuwd of iemand weet hoe groot hij moet zijn als je er bijvoorbeeld 700 l/h door jaagt en hoe groot hij moet zijn als je er 400 l/h door laat.Dat er een soort verhouding voor is ofzo?
Ik neem aan dat als er meer liters door heen gaan ( dus sneller ) dat hij wat groter moet zijn om de co2 er lang genoeg in te laten zitten om de co2 te laten oplossen.
Of redeneer ik nu verkeerd ?
 
Ja denk het ook wel , ik maar een 300l pomp bruto ervoor staan. Maar niemand die er een duidelijk antwoord op kan geven ben al een hele tijd aan het zoeken en in winkels enzo aan het vragen maar de meeste antwoorden wat ik krijg is dat het ook prima gaat met een flipper of taifun reactor. En dat als je met een externe reactor werkt je een ph controller moet gebruiken want anders gaat dat niet. Word er gek van
Dat is langs ene kant wel het fascinerende aan de hobby er zijn niet echt veel regels en vaste punten om te gebruiken het is proberen en zoeken en hopen.

Hoop ook op iemand die een duidelijk antwoord kan geven van zo moet je het maken voor een 180 L bak en met zo pomp of zo een pomp
 
Heb jij nog iets gevonden ?
 
Nee nog nix gevonden.
Maar waarom moet je een ph controler hebben voor een reactor ?
Dan werkt het ook wel,alleen heb je dan niet de controle over hoeveel er precies in je bak terecht komt en je ph waarde er op aan te sturen.
 
ja verkoop praatjes he :) ik kijk naar mijn vissen want nu volgens mijn dennerle continue co2 test heb ik teveel co2 want het is heel geel gekleurd, maar merk niks aan vissen of garnalen zolang ze niet naar lucht happen is het goed

ik ga het riskeren te maken volgens de maten van hier op forum moest het te klein zijn en niet goed werken maak ik hem groter is nog altijd goedkoper dan een aqua medic kopen
 
Ik heb ook al spullen besteld om die reactor te maken.
Voor �13,- alle spulletjes.
Maar ik denk dat ik hem rondt de 50cm hoog maak en 50mm in diameter.
 
Heb de spullen binnen,ziet er goed uit. Ik denk alleen dat ik nog wel een verbindingsmof ga halen bij de bouwmarkt. Als je hem moet door gaan zagen om het midden stuk er uit te halen,hou je nog weinig over om de einddop met schroefdraad en de buis aan elkaar te bevestigen.
En ik ben er nog niet over uit hoe groot ik hem zal maken. De lengte van mijn transparante pvc buis is nu 50 cm.
 
Ga jij hem even groot maken als op het voorbeeld ? Ik zat even te berekenen als die aquamedic 1000, 80 x 37 is heb je een volume van bijna 3 l. Als ik die reactor 50 x 50 maak kom je uit op 2,5 l.Maar ik vindt die 50 cm in hoogte zo groot. Dan zat ik te kijken om hem 40 lang te maken dan kom je uit op 2 l. Dus wat is wijsheid ?
 
Ik heb hem 35 cm in totale lengte gemaakt,zonder slangpilaren dan.
Ben benieuwd of het gaat werken.
 
Sorry voor de late reactie, bij mij ligt het even stil dat project
Maar zat te denken aan een 25a30 cm
Hoe werkt het tot nu toe?
 
Hey,

Ik heb hem wel al in mijn kastje hangen maar ik heb de bak nog niet draaiend.
Dus ik kan er nog nix over zeggen.
Maar ik laat het wel weten als het zover is.

Laterz
 
fishkeeper zei:
Hoop ook op iemand die een duidelijk antwoord kan geven van zo moet je het maken voor een 180 L bak en met zo pomp of zo een pomp

Vind ik een rare instelling , iedereen heeft toch zijn eigen redenering en visie , een enkel antwoord zul je niet rap vinden .
Ik maak heel veel zelf , maar dokter dat zelf uit zonder eerst een bevestiging van een ander te vragen . Je weet zelf wat het ongeveer moet worden , dan ga je nadenken tot in detail .
Is het niet wat je er van verwachte , maak je het toch overnieuw . Van zulke dingen leer je itt tot het met de paplepel ingeven .
Goed nadenken van te voren is het halve werk .
 
Dat is ook zo dat je goed moet na denken van te voren.
Maar als je ergens geen verstand van hebt is het lastig om ergens te beginnen.
En steeds iets overnieuw maken wordt uiteindelijk toch ook een dure bedoeling,dan heeft nut van zelf maken ook niet zo veel zin.
Vaak wordt dat gedaan om de kosten te drukken.
Dus dan ga je op zoek naar antwoorden die je kunnen helpen voordat je er aan gaat beginnen.
En zoals je zelf denk ik wel weet is het inlezen bij aquaria best wel belangrijk voordat je er mee begint.
En zo'n rare instelling vindt ik het niet,het zou toch kunnen dat er een bepaalde stelling voor is. ( verhouding ) Bv bij een 200l bak moet de inhoud van een reactor ongeveer 2l zijn.
 
Goofy82 zei:
Dat is ook zo dat je goed moet na denken van te voren.
Maar als je ergens geen verstand van hebt is het lastig om ergens te beginnen.
En steeds iets overnieuw maken wordt uiteindelijk toch ook een dure bedoeling,dan heeft nut van zelf maken ook niet zo veel zin.
Vaak wordt dat gedaan om de kosten te drukken.
Dus dan ga je op zoek naar antwoorden die je kunnen helpen voordat je er aan gaat beginnen.
En zoals je zelf denk ik wel weet is het inlezen bij aquaria best wel belangrijk voordat je er mee begint.
En zo'n rare instelling vindt ik het niet,het zou toch kunnen dat er een bepaalde stelling voor is. ( verhouding ) Bv bij een 200l bak moet de inhoud van een reactor ongeveer 2l zijn.

dat bedoelde ik dus heb geen zin om iets te maken en dan erachter te komen dat ik het beter groter of kleiner had kunnen maken
 
Is het al gelukt fishkeeper ?
 
nee heb nu voor de moment van een kameraad zijn sera 500 reactor gekregen want word donderdag geopereerd en kan dan een tijdje niet veel doen aan mijn bak
 
heb jij misschien foto's van de uwe ?
gij hebt uw materiaal online besteld ?
 

Terug
Bovenaan