Hoe groeid alg nu precies?


N

Nickey

Guest
Hallo allemaal!

Ik raakte in gesprek met een kijker die last heeft van alg in de bak. Ik begon verschillende oorzaken van algen uit te leggen (te weinig CO2, te veel vervuiling etc) maar toen kwam gister de volgende vraag terug:

"draad alg en baard algen nemen toch net als andere planten juist Co2 op? maar bij te weinig Co2 komt er juist Baard en Draad alg . maar dan denk ik dat als je logisch denkt dat je met het toevoegen van Co2 juist meer algen krijgt"

En nu snap ik het zelf ook niet meer :D :D (hij leest trouwens mee, heeft alleen geen account op het AF)

Hoe groeid alg nu precies? En hoe zit dat met CO2, waarom verdwijnt het alg met toevoeging van meer CO2? (Als we ervan uit gaan dat de oorzaak ligt bij een tekort aan CO2)


Alvast bedankt!
 
Sommige algen vinden weinig co2 prettig en onder deze omstandigheden zal dit opduiken. Door de co2 te verhogen ontneem je de ideale omgeving voor ze.
 
Backplay heeft mij dat eens uitgelegd en dit is de uitleg:

Zoals beloofd wat over algen en voedingsstoffen...
Wat je héél goed moet begrijpen is het verschil tussen de algen sporen die overal in je aquarium zitten (die je niet ziet met het blote oog) en de algen die je wel ziet in je aquarium. Beide zijn algen, maar ze verkeren in een ander stadium van hun leven en hebben daarom ook andere behoeftes.
Vergelijk het met eitjes van sommige Killi visjes. Op het einde van het seizoen zetten die vissen ergens hun eitjes af, waarna het plasje water waarin ze leven na een tijd droog komt te staan en sterven. Als die eitjes zouden uitkomen als de plas nog droog staat kunnen die visjes niet overleven, dus komen ze alleen uit als de omstandigheden goed zijn zodat de kleine visjes kunnen overleven. En meestal is dat als er terug water in de plas komt. Die eitjes "voelen" dus een verandering in de omgeving, en als die. Of er op dat moment veel voedsel of weinig voedsel in die plas zit zodat de kleine visjes kunnen overleven heeft geen invloed, omdat de trigger die ervoor zorgt dat de eitjes gaan uitkomen niet het voedsel is maar de aanwezigheid van water. Eens de dieren zijn uitgekomen hebben ze WEL voedsel nodig en kunnen ze niet alleen van water leven.
Dus kort samengevat: Een vis moet water en voedsel hebben, eitjes hebben water nodig. Eitjes gaan NIET uitkomen als je ze in een zakje voer gooit.
Terug naar de algen...
Vergelijk de sporen van de algen met de eitjes, en de vis met de algen die je ziet groeien. Het is NIET omdat er voedingsstoffen in het water zitten, dat die sporen gaan "uitkomen" en je algengroei ziet. Die hebben net als de eitjes een trigger nodig om naar een volgende levensfase te gaan. Sporen hebben een trigger nodig om te beginnen, algen hebben alleen voedingsstoffen nodig om te groeien.
Wat wel kan is als je teveel voedingsstoffen toevoegt dit een negatieve impact kan hebben op je aquarium milieu (vissen, andere organismes, planten,... die sterven, verwerking van afvalstoffen dat slechter loopt ), met als gevolg een verandering in je aquarium die een trigger kan zijn voor de sporen.
Bij te weinig voedingsstoffen is het net hetzelfde. Planten en bacteriën gaan minder opnemen/verwerken, wat een negatieve invloed heeft op je aquarium milieu en wat weeral een trigger kan zijn voor de sporen. Dus ondanks er minder voedingsstoffen zijn als de week ervoor, toen de planten nog wel goed groeide, zie je dan algen.
Zowat de voornaamste trigger bij de sporen is licht!!! Laat in eender welk aquarium het licht te lang aan staan en je hebt prijs.
Ammonium (tegelijkertijd een voedingsstof) is er meestal ook één, dit omdat algen dan echt een voorname functie hebben in het gezond houden van het aquarium milieu.
En elke alg heeft dus zijn eigen triggers.
 
Sommige algen vinden weinig co2 prettig en onder deze omstandigheden zal dit opduiken. Door de co2 te verhogen ontneem je de ideale omgeving voor ze.

Bedankt John! (En Stefaan natuurlijk.)

Zeer duidelijk.

Het heeft dus nog niet eens zozeer te maken met de voeding zelf, maar puur de onbaleon die genoeg is alg te laten groeien.
 
Het blijft een lastig probleem die algen,als de planten in het aquarium niet goed of slecht groeien dan groeien er vaak wel algen.Maar die algen willen we niet dus gaan we zoeken naar oorzaken waarom een bepaalde alg zich makkelijk kan vestigen.Ik heb inmiddels al lang geleden van Ab Sanderse (een spreker en schrijver van boeken) begrepen dat een alg eigenlijk niet meer is dan een plant die niet of nooit tot ontwikkeling is gekomen,dus is alg eigenlijk toch enigsins een lastige plant die we niet willen in onze bak.

Ik heb zelf al heel lang last van baardalg,door mijn verversingsschema kan het niet zo zijn dat het water vervuild,eerder is het te "clean".Ook had ik continueu last van blauwe alg,dus door het vele verversen haal je (ik) de oorzaak
daarmee ook niet weg.Zelf ben ik ook niet zo iemand van toevoegingen,ik dacht dat verversen de oorzaak uiteindelijk wel weg zou halen maar dat gebeurde niet.

Laatst las ik een bericht van Jos Hut en hij beveelde het middel Zinkoxide aan,dit zou werken tegen blauwe alg,ook Ab Sanderse kwam al met dit middel eind Jaren 80 dit was toen best wel een doorbraak,en ik was dit middel helemaal vergeten totdat Jos het aanhaalde.

Zo gezegd zo gedaan,Zinkoxide toegevoegd in het laatste vak van de bioloog,de bak wordt er wel wit van,net alsof je er melk in heb gekieperd,na enkele Dagen van wazigheid begon de bak na een week helderder te worden
en ik moet zeggen dat de helderheid van mijn aquarium enorm is toegenomen.

Zinkoxide lost slecht op in water,ik weet niet meer wat je moest doen om dit op te heffen,ben ik effe kwijt,de Zinkoxide slaat neer op de bodem en is soms fataal voor algeters vandaar dat ik het laatste vak van de bioloog heb gebruikt,de bodem van mijn laatste vak is nog steeds wit maar daar kan ik mee leven,als ik met mijn hand het water beroerd gaat er weer een lichte waas door de bak maar deze is met een half uur ook weer weg.

Bij mijn wekelijkse verversingen,osmose en kraanwater voeg ik de laatste tijd ook nitraat toe (nooit eerder gedaan) en ik vind dat de plantengroei er langzaam op vooruit gaat,voorzichtig vind ik dat de baardalg enigsinds tot stilstand komt het zit of groeid niet meer op de voorruit.

Verder gebruik ik ook Co2 niet voor de Discusvissen,maar uitsluitend voor de plantengroei,mijn verversingswater heeft een Ph van 7,5 -7,7 en dit breng ik terug naar een Ph van 7.

Ik hou het een beetje in de gaten en mochten er positieve ontwikkelingen zijn waardoor de algen "minder" worden dan zal ik t.z.t.Een reactie plaatsen.

Ik hoop dat deze bijdrage wie dan ook kan helpen in het bestrjiden van algen.
 
Het blijft een lastig probleem die algen,als de planten in het aquarium niet goed of slecht groeien dan groeien er vaak wel algen.Maar die algen willen we niet dus gaan we zoeken naar oorzaken waarom een bepaalde alg zich makkelijk kan vestigen.Ik heb inmiddels al lang geleden van Ab Sanderse (een spreker en schrijver van boeken) begrepen dat een alg eigenlijk niet meer is dan een plant die niet of nooit tot ontwikkeling is gekomen,dus is alg eigenlijk toch enigsins een lastige plant die we niet willen in onze bak.

Ik heb zelf al heel lang last van baardalg,door mijn verversingsschema kan het niet zo zijn dat het water vervuild,eerder is het te "clean".Ook had ik continueu last van blauwe alg,dus door het vele verversen haal je (ik) de oorzaak
daarmee ook niet weg.Zelf ben ik ook niet zo iemand van toevoegingen,ik dacht dat verversen de oorzaak uiteindelijk wel weg zou halen maar dat gebeurde niet.

Laatst las ik een bericht van Jos Hut en hij beveelde het middel Zinkoxide aan,dit zou werken tegen blauwe alg,ook Ab Sanderse kwam al met dit middel eind Jaren 80 dit was toen best wel een doorbraak,en ik was dit middel helemaal vergeten totdat Jos het aanhaalde.

Zo gezegd zo gedaan,Zinkoxide toegevoegd in het laatste vak van de bioloog,de bak wordt er wel wit van,net alsof je er melk in heb gekieperd,na enkele Dagen van wazigheid begon de bak na een week helderder te worden
en ik moet zeggen dat de helderheid van mijn aquarium enorm is toegenomen.

Zinkoxide lost slecht op in water,ik weet niet meer wat je moest doen om dit op te heffen,ben ik effe kwijt,de Zinkoxide slaat neer op de bodem en is soms fataal voor algeters vandaar dat ik het laatste vak van de bioloog heb gebruikt,de bodem van mijn laatste vak is nog steeds wit maar daar kan ik mee leven,als ik met mijn hand het water beroerd gaat er weer een lichte waas door de bak maar deze is met een half uur ook weer weg.

Bij mijn wekelijkse verversingen,osmose en kraanwater voeg ik de laatste tijd ook nitraat toe (nooit eerder gedaan) en ik vind dat de plantengroei er langzaam op vooruit gaat,voorzichtig vind ik dat de baardalg enigsinds tot stilstand komt het zit of groeid niet meer op de voorruit.

Verder gebruik ik ook Co2 niet voor de Discusvissen,maar uitsluitend voor de plantengroei,mijn verversingswater heeft een Ph van 7,5 -7,7 en dit breng ik terug naar een Ph van 7.

Ik hou het een beetje in de gaten en mochten er positieve ontwikkelingen zijn waardoor de algen "minder" worden dan zal ik t.z.t.Een reactie plaatsen.

Ik hoop dat deze bijdrage wie dan ook kan helpen in het bestrjiden van algen.

Bedankt voor het uitgebreide andwoord!

Zou dit veilig zijn voor axolotls? Deze zijn natuurlijk enorm gevoelig en nemen vanalles op door hun huid heen.


Oorzaak van deze baard en draadalg gooi ik op te veel vervuiling of CO2 tekort.
Hij heeft nu 300l en 4 axolotls, ververst eens in de 3 weken 30% en van wat ik weet zijn axolotls enorme vervuilers en lijkt dit me te weinig. (Iemand die daar verstand van heeft?)
Of dus CO2 tekort.




Thx! Ik ga het linkje later even goed doorlezen.
 

Terug
Bovenaan