Hoe geef ik mijn platen een goede start?


Jippiejojo

Member
Lid geworden
9 juni 2020
Berichten
21
Leeftijd
43
Hallo allemaal,

Volgende week wil ik mijn aquarium gaan opstarten (80 cm). Nu heb ik al veel info ingewonnen, maar wat betreft de planten zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik ben van plan om met het startpakket van aquaplantsonline te beginnen. Hierin zitten de volgende planten:

1. Ceratopteris thalictroides 1x pot
2. Ludwigia mullertii 2x pot
3. Elodea densa 2x bos
4. Nomaphila siamensis 2x pot
5. Hygrophila polysperma 1x pot
6. Heteranthera zosterifolia 1x pot
7. Lobelia cardinalis 2x pot
8. Alternanthera reineckii 1x pot
9. Cardamina lyrata 1x pot
10. Shinnersia rivularis 1x pot
11. Cryptocoryne wendtii groen 2x pot
12. Saururus cernuus 1x pot
13. Anubias nana mini 1x pot

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is dit een goed startpakket?
Wat mij zelf opviel is dat er geen vallisneria in zit waarvan ik wel vaak lees dat dat goede beginnersplanten zijn. Zou ik vragen of ze een van bovenstaande vervangen door vallisneria?
Wat me verder opviel is dat er enkele planten met rood blad in zitten en dan heb je toch extra CO2 nodig?
Verder zit er volgens mij geen drijfplant bij en ik zou ook graag wat kikkerbeet (of zo?) erbij hebben.

Wat ik het liefst wil is echt makkelijk beginnen, dus zonder extra CO2 en met zo min mogelijk gedoe.
Wat betreft plantenvoeding, volstaat het om voedingscapsules te gebruiken of moet er ook plantenvoeding in het water? Wat zijn goede/fijne merken?
Voedingsbodem wordt over het algemeen afgeraden..?

Ik lees ook dat veel planten emers gekweekt worden en dan eerst naar hun subemerse vorm moeten gaan en dat het dan lijkt of ze doodgaan, maar dat ze vervolgens terugkeren in hun onderwatervorm? Is dat ook jullie ervaring? Hoeveel tijd gaat daar ongeveer overheen?

Heel veel vragen.... Lang verhaal kort: wat zijn jullie tips om zonder te veel toeters en bellen een mooi beplant aquarium te maken en te houden?
 
Een aantal planten herken ik. De althernanthera is eerder veeleisend moeilijker. Dat van emers klopt. Eerste week geen plantenvoedsel in het water, lampen 8 uur per dag mee beginnen. Eerst moeten ze wortelen en de emerse vorm verliezen. De tijd die nodig is is ook afhankelijk van de soort plant. Een vallisneria groeit, herstelt sneller dan de echidoras.

Als drijver heb ik de salvina natans. Het sterkruid (6) Belgisch groen (5) Lobelia cardinalis is ook ideaal.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Friesian. Die verlichting was ik vergeten erbij te zetten, want dat is me ook nog niet helemaal duidelijk. In het begin is dus 8 uur per dag voldoende? Hebben ze later meer licht nodig? Kun je dat op een bepaalde manier opbouwen?
 
Om een plant te laten groeien is nodig dat je beziet wat een plant daarvoor vraagt. Dat begint bij het licht. Duur en intensiteit. In jouw voorgestelde pakket zie ik Alternanthera reineckii. Dat is een plant die naast een hoge lichtintensiteit ook CO2 vraagt. Dus je opmerking dat je het liefst geen gedoe, CO2 toevoeging e.d., ik zeg het maar even in mijn eigen woorden, wilt levert hier al een probleem op. Daarnaast zie ik ook Anubias in je keuze. Deze plant heeft een voorkeur voor een beschaduwde plek. Het is een langzaam groeier en daardoor ook weer meer gevoelig voor alg. Bij het kiezen voor een plaats in je bak moet je hier rekening mee houden. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat doe ik niet, jij moet zelf voor elk van die planten gaan uitzoeken wat ze vragen (Googelen) maar ook of je dat kan bieden qua hardware. "Gemakkelijk" planten bestaan niet, wel planten met een wat ruimere tolerantie. Beginnen zonder gedoe kan ook niet, juist in het begin van je hobby is de leercurve het hoogst want door ervaring wordt je wijs. Maar maakt dat juist het niet leuk? Het moment dat je ervaart dat je planten prachtig groeien en je bak er als een plaatje bijstaat? Het kost wat moeite maar ik wens je nu al veel plezier en succes!
 
Belangrijk is om vanaf de start voor voldoende voeding en co2 te hebben incl voor de planten die dat vragen voeding bij de wortels. Rode planten vragen vaak wat meer licht en co2 maar dat verschilt wel weer per plant.
 
Over voedingsbodem zijn de meningen verdeeld maar dat werkt opzich toch goed. Een voorbeeld JBL kleibolletjes doe ik extra bij de cryptocoryne, voedingsbodem heb ik ook. De kleibolletjes geven over een langere tijd voeding. Tabletten geven het sneller maar moet je veel vaker aanvullen bijvoorbeeld bij althernanthera.
 
Een voedingsbodem raakt ook ooit uitgewerkt en dan moet je deze ook vervangen dus ik geef de voorkeur aan voeding bij de wortels met capsules of bolletjes.
 
Bedankt Friesian. Die verlichting was ik vergeten erbij te zetten, want dat is me ook nog niet helemaal duidelijk. In het begin is dus 8 uur per dag voldoende? Hebben ze later meer licht nodig? Kun je dat op een bepaalde manier opbouwen?
Begin met 8:uren daarna na ongeveer een week telkens per week verhogen met een half uur tot 10 uur. Persoonlijk gebruik ik een eenvoudige regeling (aan/uit) met een schakelklok. En de plantenvoeding in het water ook geleidelijk opbouwen.
 
Hier heb je ook een extra database.

De site van Tropica.com is ook handig.

En niet te vergeten de site die @GCJ , Marjan mij ook onder de aandacht bracht.
 
Hoi @Jippiejojo .

Wat ik eigenlijk nog mis, voor de zekerheid meld ik het even.

Eerst je aquarium 4 weken laten indraaien. Daarna voordat je een paar vissen koopt eerst het water testen met druppeltesten (testkoffer). Een goed begin is een deel van het halve werk.

Een tussentijdse controle daarna blijft aanbevolen.
 
Kijk eens op de site van tropica planten, daar kun je gemakkelijk, middel en moeilijke planten selecteren.
 
Kijk eens op de site van tropica planten, daar kun je gemakkelijk, middel en moeilijke planten selecteren.

De gebruikte termen zijn marketing termen. Er bestaan geen gemakkelijke, gemiddelde of moeilijke planten. Wanneer een plant krijgt wat ze nodig is ontstaat er groei. Wanneer er optimaal aan die vraag voldoen wordt krijg je prachtige planten. Voldoe je er summier aan zal je plant navenant reageren. Er bestaat alleen een verschil in tolerantie. Sommige planten kennen een bredere tolerantie, bijvoorbeeld op lichtgebied waardoor ze prachtig kunnen worden wanneer er optimaal licht hebben maar het soms ook nog "doen" bij een mindere intensiteit terwijl andere soorten dan al het loodje leggen. Maar dat heeft dus niets van doen met gemakkelijk of moeilijk. Eigen zijn dit dus onzin kreten naar mijn mening. Ik vind dat dat ook eens gezegd mag worden.
 
bijvoorbeeld op lichtgebied waardoor ze prachtig kunnen worden wanneer er optimaal licht hebben maar het soms ook nog "doen" bij een mindere intensiteit terwijl andere soorten dan al het loodje leggen

Ja ik denk dat ze dit ook bedoelen met makkelijk of moeilijk. De zgn makkelijke hebben minder eisen en doen het het wel in een bak maar bij andere omstandigheden zoals meer licht en voeding zullen ze het beter doen. Maar toch zul je ze kunnen houden met minder licht en voeding. Tja, of de gebruikte termen goed zijn dat is maar net hoe je het interpreteert volgens mij.
 
Ja ik denk dat ze dit ook bedoelen met makkelijk of moeilijk. De zgn makkelijke hebben minder eisen en doen het het wel in een bak maar bij andere omstandigheden zoals meer licht en voeding zullen ze het beter doen. Maar toch zul je ze kunnen houden met minder licht en voeding. Tja, of de gebruikte termen goed zijn dat is maar net hoe je het interpreteert volgens mij.

Nou nee, dat vind ik dus niet. Voor een aanbieder is het aantrekkelijk om een plant te etaleren als gemakkelijk. "Kijk deze plant eens, je hoeft er niet naar om te kjiken , ze bruist zomaar je bak uit!" Dat is onzin. Elke plant vraagt iets waar je aan moet voldoen om groei mogelijk te maken. Daarom vind ik dat je zou moeten spreken over de tolerantie en de mogelijkheden die daardoor ontstaan. Voor elke aquarist, ook de beginner, is er dan meteen duidelijkheid en geeft meteen betere mogelijkheden om latere problemen tegen te gaan. Maar goed, dit een mening....
 
Ja daar heb je deels ook wel gelijk in en in de genoemde link worden volgens mij alleen licht en co2 benoemt. Het zal wel een stukje commercie zijn om planten als makkelijk te bestempelen en maar deels de eisen van een plant te benoemen. Bij een Anubia zul je ook nooit lezen dat deze beschut moet staan. Ook verschilt per site de info nog weleens dus ja jezelf goed inlezen is dan wel een pre.
 
Volgens mij valt er voor allebei de gedachtes wat te zeggen maar veel hangt ook af van wat je wilt en kunt besteden voor de hobby. En dat is wat het vooral moet zijn een hobby, een hobby waar je ook van kunt genieten.
 
Volgens mij valt er voor allebei de gedachtes wat te zeggen maar veel hangt ook af van wat je wilt en kunt besteden voor de hobby. En dat is wat het vooral moet zijn een hobby, een hobby waar je ook van kunt genieten.
Ik weet niet zeker of je reactie er ook een is op mijn post hierboven maar de term "gemakkelijk" of moeilijk hebben met kosten niets van doen, denk ik. En juist om van een hobby te kunnen genieten is het belangrijk dat je nodige informatie hebt!
 
@benvo jouw reactie is natuurlijk ook van toepassing alleen niet je laatste, daar doelde ik niet op. Wanneer je een aquarium aanschaft dan kunnen er verschillen zijn in de verlichting die je aanbrengt. CO2 kan computer gestuurd zijn met een pH-sonde. Je kunt er voor kiezen om geen CO2 te gebruiken om te beperken op die kosten.
Wanneer je meerdere investeringen, grotere investeringen doet heb je extra ruimte om meer gericht je planten te voorzien van wat ze nodig hebben.

Vergelijk het maar met een professionele hogedrukreiniger. Je hebt ze nieuw van minder dan €1000,- maar die ik gebruikte kostte meer, echt meer. Verschil zit in de soort van alleen al de pomp, liter per uur, werkdruk, traploos instelbaar aan de machine. Ja, niet alleen, ik stel eisen om goed en vlot te kunnen werken.

*Edit*
Vergelijk het maar met bouwen, je krijgt navenant je betaalt. Kwaliteit heeft een prijskaartje. Er zijn meer voorbeelden ik zal ze niet allemaal gaan benoemen.

*Edit*
Bij de aanschaf van de planten bouw je ervaringen op, je kijkt naar de informatie op het kaartje dat er bij is. En die onthoudt je bij goede ervaringen met de middelen die je hebt.
 
Laatst bewerkt:
Hoi @Jippiejojo .

Wat ik eigenlijk nog mis, voor de zekerheid meld ik het even.

Eerst je aquarium 4 weken laten indraaien. Daarna voordat je een paar vissen koopt eerst het water testen met druppeltesten (testkoffer). Een goed begin is een deel van het halve werk.

Een tussentijdse controle daarna blijft aanbevolen.


Ja.... geduld, da's wel een dingetje... Ben me inmiddels een maand of zo aan het oriënteren en aan het leren. Ik ben me bewust van de 4 weken indraaien en heb inmiddels ook al een druppeltest in huis :) Stukken hout liggen al een week in het water. Heb gisteren een zak filterzand gehaald. Dus zo heel langzaamaan begint het vorm te krijgen.
 

Terug
Bovenaan