Hoe diepvriesvoer geven


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,276
Leeftijd
47
Laatst heb ik voor het eerst Cyclops gegeven. Laten ontdooien in een theezeefje, gespoeld en erin gekiept. Resultaat: in een minuut overal in de bak Cyclops. Wel leuk om te zien hoe de vissen druk op jacht gingen. Maar ik denk dat een goed deel zo ook in het filter eindigt.
Zijn er ook handige manieren om steeds een klein beetje vrij te geven? Ik heb ook zo'n voederkorfje met een zuignap, maar ik denk dat het ook daar zo doorheen gaat. Ik heb ook overwogen om het gewoon bevroren in het korfje te kiepen. Dan komt het bij het ontdooien langzaam vrij. Maar dan kan ik het dus niet meer spoelen voordat ik het geef.
Zijn er nog andere trucs hiervoor?
 
Wat je kan doen is even de filter uitzetten maar ja die moet je niet vergeten om weer aan te doen.
Bij de zeewaterbak geef ik telkens een beetje uit het zeefje maar goed dat kost me 5 minuten hooguit.
 
Hmm, dat brengt me wel op ideeën. Ik zou iets kunnen proberen om de doorstroming van zo'n korfje wat te verkleinen. Misschien iets er omheen knutselen.
 
Ik zet de filters altijd uit.
 
Hmm, dat brengt me wel op ideeën. Ik zou iets kunnen proberen om de doorstroming van zo'n korfje wat te verkleinen. Misschien iets er omheen knutselen.
Je kan een shrimp guard erop zetten denk ik en daar komt het ook niet doorheen.
 
Misschien een stomme vraag, maar waarom spoelen?
Ik ontdooi zo'n blokje met wat water in zo'n mini-jampotje en dan trek ik het op met een 10 ml spuit en dan krijgt elke bak een spuit. Dat is in no-time weg. Het hele kleine 'poeder' wordt door de kleinsten zeer gewaardeerd.
 
Opzich is het niet nodig. Je leest weleens dat er veel fosfaat in zou zitten maar een lid heeft dat eens getest en dat is minimaal eigenlijk.
 
Wat ik er zo van gelezen heb zit er in het water wat erbij zit ook wat spul dat voor extra belasting zorgt. Vandaar het advies om te spoelen.
Maar als ik ermee weg kom om niet te spoelen dan is het zo opgelost
 
Ik heb maar een topic geopend omdat ik zelf ook wel benieuwd ben.

 
Ik zet het filter ook altijd uit. Mijn domotica-systeem zet het filter na een uur altijd automatisch weer aan (mocht ik het zelf vergeten, wat nogal eens gebeuurde).
 
Wat is een domotica systeem dan Joost?

Dat kun je heel uitgebreid en ingewikkeld maken, maar dat is voor de meesten hier niet weggelegd.

Wat vrijwel iedereen kan is een simpele WiFi Power Plug tussen het stopcontact en het filter zetten. Daarmee kan je het filter via je telefoon uitzetten (en mogelijk ook een schedule aanmaken, zodat het filter op een vast tijdstip of na x miunuten, weer aangaat.

Hier staan wat voorbeelden wat met domotica mogelijkheid, maar de sky is the limit: https://ehoco.nl/
 
Spoelen? Wij hebben nog nooit gespoelt en geven al meer dan 2 jaar elke dag diepvries voer. Gewoon effe ontdooien on een eetlepel en na 20 minuutjes gewoon voor de uitgang van de filter de lepel met het voer afspoelen in de bak. Krijgt de kans hier niet om de grond te raken.

Maar je kunt ook een buisje in het aquarium zetten tot bijna op de grond en als je dan het voer met een pipette in het buisje spuit zal het zakken tot op de bodem en daar blijven ( zo vullen wij zand bij )
 

Terug
Bovenaan