hoe de aplocheilus lineatus kweken (Killivis)


R

rubenvoogd

Guest
Weet iemand hoe je deze killivis het beste kan kweken?
Ik heb nu 1 volwassen mannetje en 2 dikke vrouwtjes.
Het beste kon je ze volgens mij afzetmoppen geven.
Maar is het handig om ze in een apart bakje te doen?
Ik heb ook gelezen dat het de killivissen aanmoedigt om af te zetten als je het water niveau laat dalen aangezien ze dan normaal doodgaan of weg moeten gaan.
Alvast bedankt
 
Dat laatste geldt alleen voor de echte seizoensvissen zoals Cynolebias en Nothobranchius. Aplocheilus hoort niet tot die groep. Temperatuur iets verhogen, af laten zetten in een afzetmop en die na afzetten overbrengen naar een aparte bak. Na 2 weken komen de jongen uit. Ze hebben heel fijn voer nodig
 
Mannen en vrouwen scheiden. Plaats de vrouwen een week apart in een bak van 30/40x20x20, goed voeren met artemia en zwarte mug, levend natuurlijk. Man bij plaatsen. Een tot twee weken samenhouden. Daarna uitvangen en terug in je gewone bak. In de bak plaats je moppen van wol, goed uitkoken tot er geen kleurstoffen meer vrij komen en wat plantjes. Geen bodembedekking. Eitjes met de hand uit de moppen plukken en in een schaaltje water met wat schimmelwerendmiddel. Goed in de gaten houden. Visjes die uitkomen met een eetlepel uitvangen en in een vooraf opgezette bak plaatsen. Meteen en veel voeren met pas uitgekomen artemia. En overplaatsen in een uitzwemmer wanneer ze een halve cm zijn ongeveer.

Permanente opzet kan ook met een paartje of trio in een bak van 40x25x20 ofzoiets.
 
AquaVISie zei:
Dat laatste geldt alleen voor de echte seizoensvissen zoals Cynolebias en Nothobranchius. Aplocheilus hoort niet tot die groep. Temperatuur iets verhogen, af laten zetten in een afzetmop en die na afzetten overbrengen naar een aparte bak. Na 2 weken komen de jongen uit. Ze hebben heel fijn voer nodig

Het is niet nodig om seizoensvissen te pushen door uitdroging na te bootsen. Ongewenst ook omdat de meesten met een goede verzorging nog wel een jaar of 2 2,5 kunnen worden. Om seizoensvissen tot afzetten te krijgen volstaat voor de meeste soorten het plaatsen van een aantal vrouwen bij een man.
 

Terug
Bovenaan