Hoe breng ik kardinaal tetra's in topconditie


C

Canon

Guest
Hallo allemaal.

Over +/-1 maand kunnen mijn discusvissen zeer waarschijnlijk in mijn 700 liter aquarium.
Dan komt mijn Rio 350 weer vrij.

Het plan is om in de Rio 350 30-40 kardinaal tetra's in groot te brengen. Deze wil ik dan in mijn discus aquarium doen als ze groot genoeg zijn. Kleinere kardinalen worden opgevreten door de discussen, en volwassenen niet, vandaar.

Nu doe ik dit ook, omdat ik het leuk vind om een keer kardinalen te zien groeien. Om dat een keer wat beter te volgen.

Nu zijn er tal van simpele site's die allemaal vertellen dat een aquarium minimaal 60cm moet zijn en dat het omnivoren zijn. Eigenlijk zoek ik wat meer verdieping in de kardinaal tetra.

Weet iemand zelf veel en vindt dat leuk om te delen, of weet iemand een goede site?
Waarom moet je dat voer geven en hoevaak etc.?

Lijkt me ook leuk om een keer levend voer op 1 of andere manier te kweken. Maar ik begrijp dat dat in de zomer makkelijk te doen is door een emmertje buiten te zetten. In de winter is dat een ander verhaal.

Het plan is nu om regelmatig diepvriesvoer en af en toe vlok voer te geven. 2-3 keer per dag een beetje. Daar zullen ze het vast goed op doen. Maar het is ook wel leuk om te weten wat je doet.
 
Als je begint met jonge vis is de hoofdregel: meerdere keren per dag voeren, dagelijks water verversen. Levend voer is ideaal. Je kunt zelf vrij eenvoudig Artemia kweken. Is ook goed voor de kleur van de kardinaaltjes. Je zou het levend voer kunnen afwisselen met een goed droog voer. Zo krijgen ze alle voedingsstoffen binnen.

Het makkelijkst is een kale bak. Maar dat stellen je kardinalen niet op prijs. Die hebben liever een wat donkerder bodem, wat planten en hout. En gedimde verlichting.
 
Bedankt @emve. Ik ga overwegen om zelf Artemia te kweken. Zag gister een JBL setje staan van €50,- om dat te doen. Zag er vrij simpel uit. Maar denk dat het ook goedkoper kan. Ga ik mij nog in verdiepen.

Ik zal geen totaal kale bak nemen, omdat dat niet mooi is en de kardinalen dat ook niet leuk vinden. Het zal geen bijzondere inrichting worden verdoor hoor.

Bedankt in ieder geval. Zal mij eens verder verdiepen in welk voer ze nu lekker vinden ze groot brengt :).
 
De artemia schaal van hobby is ook makkelijk heb ik begrepen, waren iig meerdere mensen op het forum die deze gebruiken.

maar of de hele rompslomp van artemia echt nodig/waard is om ze (vlot) groot te trekken.. denk het niet.

gewoon meerdere keren per dag voeren met diepvries/droog komt het ook wel goed.
 
Bedankt @emve. Ik ga overwegen om zelf Artemia te kweken. Zag gister een JBL setje staan van €50,- om dat te doen. Zag er vrij simpel uit. Maar denk dat het ook goedkoper kan. Ga ik mij nog in verdiepen.

Ik zal geen totaal kale bak nemen, omdat dat niet mooi is en de kardinalen dat ook niet leuk vinden. Het zal geen bijzondere inrichting worden verdoor hoor.

Bedankt in ieder geval. Zal mij eens verder verdiepen in welk voer ze nu lekker vinden ze groot brengt :).
Als jee een beetje handig bent kun je zelf een artemia kwekerij maken:
 
Sterker nog zelfs met twee linkerhanden lukt het. Grootste opgave is een fles leegkrijgen en de onderkant afknippen. Luchtslangetje kan via de open kant; onderaan verzwaren zodat deze blijft liggen. Artemia kan dan met een ander luchtslangetje afgeheveld worden.
 

Terug
Bovenaan