Hoe bevallen platy's?


G

Gert-Janblabla

Guest
Goedenmiddag allemaal :)

Ik heb 9 platys in mijn bak. 6 vrouwtjes en 3 mannetjes. Ik kreeg een dag na dat ik de vissen plaatste al jonkies. In totaal waren het er maar 3. En geen van de vissen leek daarvoor zwanger. Als ik nu in mijn bak kijk, zie ik er weer een paar. Maar hoe dan ook... Platys bevallen toch gelijk met tientallen tegelijk?
 
Is waarschijnlijk een gevolg van de stress door het vangen, transport en in een nieuwe bak met ander water
 
Zijn levendbarend.
Zitten dus in buikholte,wat jij niet ziet.
 
Ze bevallen ongeveer elke 6 weken. Ik heb zelf een wit vrouwtje. Daar kan je het heel goed bij zien. Je ziet zwarte stipjes van de oogjes van de jongen. Ook zie ik wanneer ze bijna gaat bevallen. Het is zelfs zo dat als ze net bevallen is dat ik dan haar eicellen zie zitten. Ze doet hier wel worpen van zo'n 20 kleintjes. Maar daar blijft lang niet alles van leven. Ze worden ook opgegeten door de overige bewoners. Van de laatste worp is er nu maar 1 over.
 
Ik heb nu ook een hoog zwangere platy, bevalt 1 deze dagen, zal er waarschijnlijk ook maar 1 van over blijven
 
een platy kan ook de bevalling `plannen` over verschillende dagen wat tot een week kan oplopen.
 
Meer uitstellen dan plannen lijkt me.
Hier in de wijk zijn aardig wat aquarianen met axelotls. Die eten de platy's tot 1, 5 cm. Als er iemand komt voor platys zet ik een zwangere apart in een ingerichte aqua 40. Op die manier hou je ruim 20 over per worp, nu al twee keer de 30 aangetikt
 
Platy's bevallen me erg goed. Ze poepen wel veel.
 
Ja, dat is wel een aardig nadeel aan ze
 
Ja platy's zijn behoorlijke bak vervuilers. Maar het zijn wel erg leuke visjes
 

Terug
Bovenaan