Hoe begon het avontuur voor jullie?


Zo leuk ook, die duikverhalen. Mijn vader had, behalve zijn aquarium, ook duiken als hobby. Eerst vooral snorkelen, en ik mocht mee. In de vakantie als we met de boot in het Veerse Meer lagen, en dan 's morgens heel vroeg voordat ik naar mijn vakantiebaantje in Middelburg moest, nog even met pa naar de bodem duiken en een paling over z'n kop aaien. Of later in de Grevelingen kijken naar de oesters en de grondels. Maar duiken met fles was mij toch een stap te ver. Pa had mij verteld dat, wanneer je met je detondeur ergens tegen stoot, deze kan afbreken en dan word je als een raket gelanceerd. Zei hij. En zo vertelde hij wel meer over wat er allemaal mis kon gaan. Dus toen we een keer samen met wat woelig water bij de dam gingen duiken (ik snorkelen, mocht de fles proberen)zag ik die grote stenen en kreeg onmiddellijk de bibbers. Dat was voor mij de eerste en de laatste keer. Ik heb heel veel bewondering voor degenen die het wel durven.
 
Leuk topic en wat een leuke verhalen!
Toen ik ongeveer 10 jaar oud was had mijn zus voor haar verjaardag 4 guppies in een soort vaas gekregen. Per direct werd ik gek op deze vissen en nam ik het helemaal over. Ik kocht een grote kom voor hen (onwetendheid van een kind, haha) en hield daar mijn guppies in. Op een gegeven moment kregen de guppies natuurlijk babies en deed ik elke 'leg' babies apart in een soort groot wijnglas. Op een gegeven moment had ik een kom met heel veel wijnglazen met jongies staan. Ik ging de guppies aan vrienden geven of aan dierenwinkels voor gratis voer. Al snel kwam er gelukkig(!) een aquarium en m'n ouders konden weer gerust een wijntje drinken en ik had officieel het aquarium-virus opgelopen. Nu 17 jaar later en nog steeds geen medicijn gevonden voor dit virus. ;)
 
Denk dat ik het aquarium-virus heb opgelopen als 6-7 jarig (weet het wel zeker)
Mijn grote broer had op zijn slaapkamer een bakje staan zon ijzeren frame met glas en stokverf met een heleboel planten en oa blackmollys en guppen
kweekte als een malle.
Nadat mijn broer op zichzelf ging besloot mijn vader tot de aanschaf van een meter bak ook weer de bekende ijzerframe en glas en stokverf jaren gehad tot op een dag de bak lek raakte en dat een dag voor de vakantie vissen gauw onder gebracht bij een lfs en eerst op vakantie.
helaas toen een tijd zonder gezeten kwam ook omdat vader plots overleed.
nadat ik 16 jaar werd ben ik noodgedwongen aan het werk gegaan en daar hadden zo op kantoor een 150 bak staan er vies en verwaarloost guppen en een paar algen eters er althans dat zij de eigenaar.
Toen het kantoor gesloopt moest worden en de eigenaar de bak in de container met inhoud :eek: :madd: en al wou doen heb ik de bak mee genomen en opgeknapt.
Ook deze raakte lek dus een nieuwe rio 400 en een trofis 1500 aangekocht door omstandigheden deze weer weg moeten doen.:cry:
Na een paar jaar toch weer begonnen met een hoekbak de juwel trigon 190 wel even eerst het deur kozijn verplaats om de juist hoek afmeting te krijgen en dat 3 dagen voor de kerst :juggle:
Of dat nu zo gewaardeerd werd door de thuis directie:eek:;) daar zullen we het maar niet meer over hebben:engel:
later werd de bak te klein en toen maar gelijk een 250x60x70 aangekocht en inmiddels nog een paar bakken er bij gekregen een rio 400 2 x een rio 240 en een mooi bakje van 90 liter met diverse soorten vissen.
De 2 rio 240 gaan vervangen worden voor een 2 meter bak zou gauw er hier weer wat rust in de tent is qua zorggebeuren en de schatkist weer is gevuld ;)

Kortom heb het aquarium-virus nooit meer kwijt kunnen raken en ach geniet samen met de thuis directie alle dagen van de hobby dus erg nou nee;)
 
Bij mij is het aquariumavontuur al in de vroege jaren '70 begonnen. Mijn ouders waren ermee begonnen in de jaren '60. Ik kreeg het met de paplepel ingegoten en hou me er tot de dag van vandaag mee bezig. Heb door de jaren heen allerlei vissen gehouden. Maar de hoofdfocus sinds de jaren '70 waren en bleven de levendbarenden (zowel wild- als kweekvormen). Heb ook mij een aantal keren mogen begeven in endemische gebieden waar bepaalde soorten vissen voorkomen. En geloof me, daar steek je veel meer van op dan als je een aquariumboek openslaat. Heb in de tussentijd ook gekeurd op levendbarenden shows (nationaal en in Duitsland). Ik run m'n eigen website m.b.t levendbarenden (wild- en kweekvormen). Daarnaast schrijf ik relevante artikelen voor het Poecilia nieuws, Viviparos (Duitsland), Le vivipare (Frankrijk) en dit jaar ook voor een deens levendbarenden magazine. Ik richt me al jaren ook op het opzetten van nieuwe guppenlijnen. Ik heb in het verleden ook lezingen en workshops gegeven. Doch na een beroerte heb ik dat terzijde geschoven. En sta al aardig wat jaren op relevante vivaristieke aangelegenheden met mijn vissen. Ik bezie mezelf als een aquariaan pur sang...
Ben begin dit jaar gevraagd geworden of ik dit jaar als een virtuele gastspreker wil aantreden bij de meeting van de levenbarenden sociëteit in Chicago. Lijkt me leuk om te doen. Dat kan ik vanuit mijn luie bureaustoel doen.
Ik moet wel gestellen dat ik qua het aquaristieke vlak nog vrij old school te noemen ben.
 
Ik kan er kort over zijn.

Bij mij werd het aquariumvirus wakker gemaakt toen ik een jaar of 11 was schat ik zo. Ik herinner me nog dat ik met de muziek van Pink Floyd "The wall" via een hoofdtelefoon, ook naar een aquarium aan het kijken was. Zal eind jaren 70 geweest zijn.
Een aantal jaren daarvoor bezocht ik vaak een zus van een oma, in de hal stond een groot aquarium met mega vissen. Daar heb ik heel wat uurtjes gebiologeerd naar zitten kijken. Zoals ik ze me herinner zullen het pauwoogcichliden zijn geweest.
Als ik de ruimte had... I want!
 

Terug
Bovenaan