hoe alles via pvc aansluiten en nog wat vragen


mart¡¿n

Member
Lid geworden
22 oktober 2017
Berichten
14
Leeftijd
32
Hallo

Ik heb een aantal vragen over pvc leidingen en hoe al het techniek er aan te hangen. Ik wil graag alles kunnen onderhouden zonder dat ik de filters uit moet schakelen dit betekend volgens
mij dat ik alles moet gaan bypassen? Wat zou volgens jullie een geschikte pvc maat zijn? Ik denk zelf aan 32mm inverband met voldoende capaciteid te hebben voor een groter aquarium.
De afmetingen van het aquarium zijn 90x45x45 de ruimte waar het techniek in moet komen te staan is 78x50x75 op het meubel kan uit eindelijk een aquarium komen te staan van 120x55xhoogte? ik heb al diverse topics door genomen en verschillenden sites bekeken maar kom er niet helemaal uit dus vandaar dat ik het hier vraag.

Hier heb ik een kleine opsomming van de techniek die ik wil gaan gebruiken en bepaalde eisen die ik heb.
misschien dat jullie hier en daar nog wat tips kunnen geven hoe ik bepaalde dingen het beste kan doen of waar ik extra op moet leten/overna denken.

- 2x externe filter met 1 instroom in de bak en 2 uitstromen na het filter (als dit goed gaat anders ook maar 1)
- De instroom en uitstroom met slang de bak in ivm. dat het een open bak wordt. (denk dat pvc in de bak niet mooi oogt met dit type bak)
- Co2 reactor waarschijnlijk de sera flora 500. (of iemand moet met een beter altanatief komen)
- Heater van het merk hydor. met 16mm slang aansluiting
- Uv-c lamp (optie om deze aan te kunnen sluiten deze zal waarschijnlijk niet meteen worden aangeschaft)
- aftap punt om het aquarium leeg te laten lopen en een vulpunt voor het vullen.
- planten voeding via doseer pompjes toevoegen aan het water(mits dit veilig kan anders wordt dit gewoon via het water oppervlak gedaan)


hier onder heb ik een tekening gemaakt waar van ik denk hoe ik alles het beste op kan stellen.
alleen weet ik niet zeker waar ik de leeg loop en de vul leiding moet plaatsen. en hoe ik de doseerpompjes aan kan sluiten als dit uberhoud al mogenlijk is.

aqua leiding.png


zoals jullie zien zitten er heel veel kogelkranen in dit systeem wat de prijs weer flink omhoog drijft zou dit met minder kunnen en zoja welke zouden kunnen vervallen?
mij lijkt het een voordeel van al die kogelkranen dat je het water alle richtingen op kan sturen maar is dit ook handig in de praktijk?

alvast bedankt voor jullie hulp.
mvg. martijn
 
Persoonlijk zou ik bijna alle kranen eruit halen.
Je 2 pompen op 1 instroom moet kunnen, echter zal je ervoor moeten zorgen dat het geen belemmering word, met 2 vuilkorfen zou dat moeten lukken.
Uvc zou ik “in lijn” zetten met 1 van de 2 uitstromen van de pomp
Voor de CO2 zou ik zelf een reactor bouwen van pvc.
Je vul/leegloop deel zou ik met een T of Y stuk aan de vuile kant van je systeem zetten

@biljoenblik had dacht ik een heel mooi bouw verslag van zijn pvc in zijn foto album
Voor je reactor kan je in mijn foto album kijken van me grote bak of ff op Google zoeken naar cerges reactor of griggs reactor
 
Je werkt met 2 filters. Deze kunnen samen op 1 uitstroom.
De aanzuig kan ook op 1, maar je kunt ook 2 aanzuigen maken.

De heater en uvc kunnen op 1 filter. De CO2 kan dan op de andere filter.

Uvc en heater geeft niet veel extra weerstand, mits juist gekozen.
 
Bedankt voor de snelle reacties heb vndaag alleen weinig tijd om er goed op te reageren dit ga ik morgen zeker even doen!
 
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties hier onder heb ik een aantal vragen/opmeringen

Als ik jullie opties lees zou het betekenen dat ik altijd een filter uit moet zetten als ik onderhoud aan een van de appataten wil plegen of begrijp ik jullie nu verkeerd?

Als ik de leeg/vul gedeelte op de uitzuig "vuil" water kant van de filter zet zal het leeg lopen automatisch gaan en moet denk ik een pomp uit geschakelt worden inverband met drooglopen van de pomp of zal dit mee vallen? Het weer vullen van de pomp zal verwacht ik met een opvoer pomp moeten bebeuren omdat het water "tegen de stroom in zal moeten gaan?

Wat ik graag zou willen is een systeem dat de twee pompen altijd kunnen blijven draaien als ik aan een van de apparaten onderhoud ga plegen dus twee dingen achter elkaar schakelen zal in mijn ogen niet gaan werken omdat de pomp dan ook uit geschakelt zou moeten worden.

Ik zal vanavond even twee nieuwe tekeningentjes maken een met jullie idee (als ik die goed begrijp) en een met mijn idee met minder kranen en de leeg/vul stuk er bij

Mvg.
 
Mijn ervaring is dat ik de pompen kon laten draaien tijdens het waterwisselen.
Slang in de gootsteen, kraantje open en gaan.
Met pompje erop ging het sneller maar was geen noodzaak.
Vullen moest wel weer met een pompje.

Reactor is in principe onderhoudsvrij dus daar hoef je weinig aan te doen.
Verwarmer zou ik niet weten wat je eraan wilt onderhouden..
Uvc hoef je enkel jaarlijks de lamp te wisselen en af en toe het glaasje schoon te maken.
 
onderhoud verwacht ik er zelf eigenlijk ook vrij weinig aan. het lijkt me alleen wel erg makkelijk dat je bv. de heater volledig los kan koppelen terwijl de rest gewoon door kan blijven draaien. of dat er geen water door heen stroomt als iets niet in gebruik is. ik denk dat ik gewoon een beetje bang ben dat ik een systeem ga maken die niet volledig universeel is.

ik heb even jullie idee snel uit getekend (als ik het goed begreep) zijn hier nog op of aanmerkingen over?



idee aquaforum.png




hier onder mijn idee met een aantal afsluiters minder.

aqua leiding 1.0.png


met dit idee kan ik wel kiezen door welk apparaat water stroomt maar niet via welke pomp en kan hier ook geen pomp afkoppelen als ik het schema goed volg.

aqua leiding 1.1.png


via deze schema kan ik wel alles zelf bepalen maar dan blijf ik met al die afsluiters zitten:stom:


hoe zou dat probleem het beste op gelost kunnen worden waar bij ik toch veelzijdig ben in de keuze kwa water stroming regelen maar toch met minder afsluiters kan en het makkelijker maken ik weet het zelf niet meer:S
denk zelf dat het een keuzen moet gaan worden of veel afsluiters en veelzijdig of weinig afsluiters en minder kunnen sturen.


verder ben ik alvast een beetje aan het kijken voor lily pipe's ik denk dat ik het beste voor de modellen kan gaan met de grootste slang aansluitingen zodat er ten alle tijden genoeg water door heen kan stromen of is me denk wijze hier fout?

mvg.
 
Je Lily pipe keuze lijkt me een prima beredenering.

Ik snap zelf niet zo goed waarom je het zo uitgebreid wilt maken, maar ik denk dat je zo wel 3 redelijke opties heb liggen om een keuze uit te maken
 
Ik zou juist de slang naar het aquarium vervangen door pvc.
En tussen de pomp en het pvc een slang monteren. Pvc rechtstreeks op de pomp geeft lawaai en trillingen.
En het werkt niet handig.
 
Persoonlijk vind ik het overdreven en zou ik het niet doen, maar als je echt alles wil kunnen, dan kan je onderstaande overwegen.
Ik zeg er wel meteen bij dat koppelingen uiteraard gevoeliger zijn voor lekken dan een volledig verlijmde opstelling.

- Filters hebben tegenwoordig hun eigen afsluiters zodat je ze kan reinigen zonder dat het systeem leeg loopt.

- De UV zou ik afzonderlijk zetten omdat deze een correct debiet dient te hebben.

- Voor het wijzigen van de opstelling zou ik werken met een gedeelte vaste opstelling (grijs) en flexibels (oranje).
De vaste opstelling wordt stevig vastgezet op een wand. Hierdoor kunnen de flexibels niet gaan wringen op de aansluiting van de componenten.
Flexibels kan je in een lus leggen om dit nog meer te vermijden. Je kan ze zo ook langer laten en voor verschillende opties gebruiken.

- Om alles leeg te laten lopen zou ik langs beide zijden vaste kranen voorzien. Deze zijn ook te gebruiken voor het verversen van het water.
Bovenaan de componenten zit een koppelstuk met stop. Als je de stop verwijderd, kan er lucht in het systeem en loopt dit goed leeg. Verf die stoppen knalrood zodat je ze goed ziet en nooit vergeet op hun plaats te zetten. Als je een dichtingsring vergeet te plaatsen zal het uiteraard ook lekken.

Bekijk ook eens de diameter van je leidingen. Kranen in een maat kleiner zijn goedkoper.
Als richtlijn heb ik in het verleden al eens meegegeven dat je de diameter zodanig kan kiezen dat de snelheid van het water tussen 1,0 en 1,5m/sec ligt (gebaseerd op het werkelijke debiet dat erdoor gaat).
In jou geval (meer leiding dan een standaard opstelling) kan je beter richting 1,0m/sec gaan.

upload_2017-11-12_23-30-43.png
 

Terug
Bovenaan