Hoe agressief is de Macropodus opercularis (paradijsvis)?


crossfittom

Member
Lid geworden
24 oktober 2022
Berichten
24
Leeftijd
38
Ik zit er aan te denken om de Macropodus opercularis te halen. Ik heb een juwel vision120 bak met wat barbeeltjes rondzwemmen. Ik lees overal dat deze vis vrij agressief is. Met welke visjes kan een paartje Macropodus opercularis gehouden worden?
 
100 jaar geleden heb ik daar ook eens een paartje van gehad en wat me ervan bij gebleven is is dat het mannetje van het type 'als jij mij met rust laat, laat ik jou met rust' is.

Af en toe vanuit zijn hangplek even naar een andere vis toeschieten van "Jo! Opzouten '
Ik kan me niet herinneren dat hij echt achter vissen aanjoeg .

Op het moment dat hij een schuimnest gemaakt had was het ander geval.

Het vrouwtje, overigens, his een rustige medebewoner.
 
Ah ok, mijn bak wordt in de zomer wel aardig warm! Dus beter ook een soort van koeler aanschaffen dan? Heb de deksel al open staan...
 
Ah, ok, dat zou dan inderdaad wat bakmaat betreft moeten kunnen lukken.
 
Ik heb een tijd lang een enkele man gehad, dat ging prima met zwarte neon tetra's, corydorassen + otocincli. Het weer sloeg alleen gigantisch om toen ik een dame voor 'm erbij gekocht heb: zodra ze in nestbouwstemming waren (zelfs op 21 graden: altijd) werden alle andere vissen de hele bak doorgejaagd. (Oto's zaten de hele dag verstopt, tetra's heb ik uit de bak moeten halen en zelfs de corydorassen mochten nergens komen).

Helaas is de man overleden, ik heb er nu twee vrouwen inzitten. Die zijn misschien iets minder mooi dan de mannen, maar de sfeer in de bak is er wel een stuk beter door.
 
hoe groot was je bak @ElineNL ? Klinkt inderdaad niet gezellig en behoorlijk agressief!
 
Het is individu afhankelijk. Ik heb koppels gehad die het prima deden in mijn aquaria zonder al teveel agressie.

Tot een koppel, die het zo bont maakten, dat veel medebewoners na korte tijd nog maar 1 oog bezaten.

Sowieso moet je ze niet te warm houden. kamertemperatuur is warm zat). En verder veel drijfplanten.
 

Terug
Bovenaan