Hi, I'm new


B

Berend84

Guest
Hallo Mede-forumleden!

Op 11 oktober ben ik in het bezit gekomen van een aantal vissen. Het was nogal verrassend maar ze waren niet minder welkom. Maar gezien het feit dat ik enkel ervaring had met vissen (en dat vooral het laten doodgaan) toen ik 8 was, zorgde het ook nog wel voor een uitdaging. Ik wist (en weet) nog steeds weinig erover, maar ik leer elke dag een beetje bij.

Ze arriveerden op een regenachtige dag in een kleine 30 tot 40 liter bak (schatting), met enkele plantjes en wat slakjes als gezelschap. Het vereiste wat zoekwerk wat ik nu eigenlijk had gekregen. Maar goed, vanaf die dag was ik dus officieel eigenaar van 7 Black Neon Tetra’s, 4 Zebra Danio’s, 2 Zwaardragers en 2 Corydoras.

Inmiddels is er flink wat verandert, ze wonen in een groter huis (lang leve marktplaats), Heb gekozen voor wat hout met mooie grote planten erin, en het allerleukste, ik heb afgelopen week kleintjes ontdekt (alleen geen flauw idee welke soort het is, maar daar kom ik vanzelf wel achter).

Zoals gezegd, een beetje toevallig hoe ik begonnen ben, maar ik vind het echt leuk (en rustgevend) en ben dan ook blij met deze hobby te zijn begonnen. Maar heb nog best veel vragen waar internet niet heel eenduidig in is (zoals, hoe krijg ik het libido van mijn slakken omlaag). Maar goed nog tijd zat om alles uit te vinden, want volgens mij hebben ze het prima naar de zin hier.

Groeten, Berend
 
Welkom, de enige manier slakken te verminderen is een slot op de voerpot m.a.w veel minder gaan voeren. Om ze uit te vangen gebruik ik een stuk courgette (rauw) wat ik aan een vork prik en dat gooi ik er 's avonds in en de volgende ochtend zitie bomvol slakken
 
Welkom,

Veel slakken eten plantendelen die slecht zijn, of wij dat nu kunnen zien dat ze slecht zijn of niet. Daarmaast ruimen ze rommel op in je aquarium.

Ze zijn dus bijzonder nuttig. Door de slechte plantendelen weg te eten stimuleren ze gezonde groei en door de rommel (en dus ook een overschot aan voer) op te ruimen houden ze je waterwaarden goed.

Slakken vermeerderen zich alleen wanneer de omstandigheden goed zijn, dus wanneer er voldoende te eten is.

In het begin van verplaatsen of planten gaan bijna alle planten door een fase dat ze slechte delen krijgen. Dat kan zomaar de reden zijn dat jullie slakken zich zo snel vermenigvuldigen.

Wanneer de planten beter gaan groeien en wanneer er minder afval is doordat jullie beter kunnen inschatten hoeveel je moet voeren, zal de hoeveelheid slakken vanzelf minder worden. En dat is echt waar. Wij voeren hier de slakken bij omdat we ze leuk vinden en het er echt weinig werden :)

Als je ze gaat uitvangen, dan gaan ze zich alleen maar weer sneller vermenigvuldigen.

Heel veel plezier met jullie aquarium :)
 
Als je ze gaat uitvangen, dan gaan ze zich alleen maar weer sneller vermenigvuldigen
Dat is ene fabel, slakken vermenigvuldigen niet als je ze gaat uitvangen, als jij gewoon zorgt dat je veel minder voert en alles uitvangt wat er glijdt dan zal je op een gegeven moment de plaag onder controle hebben
 
Dat is ene fabel, slakken vermenigvuldigen niet als je ze gaat uitvangen, als jij gewoon zorgt dat je veel minder voert en alles uitvangt wat er glijdt dan zal je op een gegeven moment de plaag onder controle hebben

Wanneer je minder voert of wanneer je planten het beter gaan doen (of een combinatie) dan zullen de slakken sowieso minder worden.

Tuurlijk kan je ze uitvangen, als je denkt dat dat helpt, maar nodig is het niet om de populatie kleiner te maken.

Je hebt nooit meer slakken dan waarvoor je voer hebt. En het voer wat je in je bak strooit is daar maar een (klein) deel van.

Dus nee, een fabel is het niet. Wanneer ik 50 slakken heb, en voer voor 50 slakken, en ik vang er 30 uit, dan zullen de andere slakken die 30 zo weer bijmaken. Daar zijn ze goed in.

En wanneer ik het voer verminder naar dat voor 10 slakken, zullen de overige 40 vanzelf doodgaan.
 
Buiten de discussie wel of geen veel slakken.

Heet ik je welkom hier!
op dit prachtige forum zoals @Hoogheid het altijd zegt!
 
Bedankt allen voor het welkom.

Over de slakken: Dat klinkt allemaal heel logisch, het lijkt wel natuur haha. Maar goed vooralsnog beschouw ik het niet als plaag, ik vind ze gewoon wel heel snel gaan met de...uhm productie. Op een van de houtblokken zaten echt een heleboel jonkies dus zag al een doembeeld van een aquarium vol met slakken. Overigens wat het meer bedoeld als voorbeeldvraag. Ik las sowieso al een interessant stuk erover in een ander topic.

Overigens met betrekking tot voeren heb ik gewoon zo'n pot met doseerknop (1x klikken per 5 vissen). Mag er van uitgaan dat dat wel redelijk betrouwbaar is. Sowieso lijken de slakken wat meer trek in de waterplanten te hebben.
 
Overigens met betrekking tot voeren heb ik gewoon zo'n pot met doseerknop (1x klikken per 5 vissen). Mag er van uitgaan dat dat wel redelijk betrouwbaar is. Sowieso lijken de slakken wat meer trek in de waterplanten te hebben.
Het beste kun je gewoon kijken hoeveel je vissen eten. Hebben ze alles zo op, kun je nog een beetje voeren op dat moment of later op de dag. Blijft er voer over dan minder gaan voeren. Gewoon naar eigen inzicht.
 
Welkom en veel plezier met je aquarium!
 
Helenaslakken zijn erg nuttige beestjes, als je van je slakken af wil. Het is een mooie soort slak, die zich niet zo snel voortplant als andere slakken (worden dus minder snel een plaag). Als de slakken op zijn blijven ze nuttig; ze eten dam de afgestorven bladeren die anders gaan rotten.
 
Buiten de discussie wel of geen veel slakken.

Heet ik je welkom hier!
op dit prachtige forum zoals @Hoogheid het altijd zegt!
Ik maak de voorzet van Kees graag af en wens je inderdaad een heel hartelijk welkom op dit prachtige forum! :petjeaf:
Leuk dat je jezelf hebt aangemeld nadat je met wat vragen kwam te zitten, je kunt op dit forum erg veel informatie vinden en anders nodigen wij je uit om er een topic over te starten.
 
Welkom en veel plezier met je aquarium!

Dat plezier heb ik nu al (is het vreemd om na zo'n korte tijd al te dagdromen over een grotere bak). Ik had het in eerste instantie niet verwacht. Maar voorlopig inderdaad lekker turen naar de beessies


Helenaslakken zijn erg nuttige beestjes, als je van je slakken af wil. Het is een mooie soort slak, die zich niet zo snel voortplant als andere slakken (worden dus minder snel een plaag). Als de slakken op zijn blijven ze nuttig; ze eten dam de afgestorven bladeren die anders gaan rotten.

Oh dat zijn wel mooie beestjes om te zien, als het de spuigaten uitloopt zeker een leuke toevoeging. Dat is wel een beetje vuur met vuur bestrijden overigens.

Ik maak de voorzet van Kees graag af en wens je inderdaad een heel hartelijk welkom op dit prachtige forum! :petjeaf:
Leuk dat je jezelf hebt aangemeld nadat je met wat vragen kwam te zitten, je kunt op dit forum erg veel informatie vinden en anders nodigen wij je uit om er een topic over te starten.

Bedankt! Ik was vanmiddag vrij dus ik heb inmiddels al wel redelijk wat gelezen inderdaad, bijzonder interessant allemaal en inmiddels zijn er voorlopig nog maar weinig vragen over. Ik heb ook echt wel wat mooie dingen gezien qua aquaria die ga ik zeker onthouden voor als ik ooit ga verbouwen.
 
Leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent! Er zullen mogelijk nog wat tegenslagen komen maar ik hoop dat je dat dan als uitdagingen kunt zien. Voor alle problemen zijn oplossingen.
En leuk dat je al veel hebt gezien dat je later zelf wilt gaan uitproberen en toepassen in je eigen aquarium. :)
 
Goedemorgen allen, (wederom) Bedankt voor het welkom en sorry dat ik jullie niet allemaal persoonlijk benoem :cool:

Leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent! Er zullen mogelijk nog wat tegenslagen komen maar ik hoop dat je dat dan als uitdagingen kunt zien. Voor alle problemen zijn oplossingen.
En leuk dat je al veel hebt gezien dat je later zelf wilt gaan uitproberen en toepassen in je eigen aquarium. :)

Tja meneer Hoogheid daar ben ik absoluut niet bang voor dat er echt nog wel wat mis gaat, maar zaak om in dat geval om er van te leren toch. Ik wil dit weekend al wat gaan aanmodderen in het oude aquarium, maar meer qua objectcreatie. Ga straks even wat dingetjes halen. In het verleden wel vaker wat gemaakt, alleen waren deze niet berekend op onderwater. Ik ben wel heel perfectionistisch hier in dus waarschijnlijk ben ik aankomende weken niet te genieten haha.

Fijn weekend allemaal!
 

Terug
Bovenaan