Heterandria


Ja5perW

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2021
Berichten
154
Leeftijd
24
Ik kwam de heterandria formosa en de heterandria elegans tegen en vond dit wel een erg leuk visje. Heeft iemand hier ervaring met deze visjes? Zouden ze ook bij "nano" visjes of moet je ze echt in een apart aquarium houden? Ik hoor graag ervaringen!
 
@NicoleE heeft ze ook gehad. Ik had ze in een 25 liter maar zag ze weinig maar dat lag wellicht aan de inrichting.
 
Als het wat schuwe visjes zijn vind ik dat juist wel weer leuk. Alleen moet dat dan natuurlijk niet uit ongemak komen...
Waren het verder wel makkelijke visjes qua voeding, ziekte etc.?
 
Begreep er niet veel jongen groot worden?
 
Het is al lang geleden dat ik ze had dus ik hoop dat Nicole er nog iets meer van kan vertellen.
 
Ik heb ze gehad, je kan erover lezen in mijn oude topic, de doorgestreepte link onder mijn bericht.
Je kan ze het best apart houden, mijn eerste visjes zijn verhongerd omdat ze niet genoeg te eten kregen tussen mijn snellere vissen. Ik heb ze gehad in 90 L, dat ging prima, ze gebruiken echt de hele bak als ze met een grotere groep zijn. Ze houden van lekker beplant. Is ook wel nodig, want de vrouwtjes moeten voor de mannetjes kunnen schuilen. ;)
 
Als het wat schuwe visjes zijn vind ik dat juist wel weer leuk. Alleen moet dat dan natuurlijk niet uit ongemak komen...
Waren het verder wel makkelijke visjes qua voeding, ziekte etc.?
Bij mij waren ze verre van schuw. Netto 70 liter gok ik, 60 x 30 cm. Bodem zwart, deel van de zijkanten zwart en achterwand zwart. Behoorlijk beplant en zwakke verlichting.
In het begin heb ik best wel wat uitval gehad van de groep die ik gekocht had. Maar toen ze ook eenmaal begonnen te kweken was er bij mij geen houden meer aan wat betreft het aantal jongen dat overleefde.

Als ik de bodem schoon wilde maken had ik een grote school rond mijn hand zwemmen. Er zaten op een bepaald moment meer Heterandria formosa in de bak dan goed was. Ik kan je niet zeggen hoeveel want ze waren niet meer te tellen.

Ziektes niet gehad in die bak. Wat betreft voeding voerde ik het merendeel artemia nauplien die ik zelf kweekte met onderstaande setup. Hiervoor heb je niet een fancy opstelling nodig zoals ik aanschafte (JBL artemio set). Met plastic flessen bereik je hetzelfde.

IMG_1003.jpeg

Nauplien kweken was erg goed te doen. Dat is klein en bewegend spul in de bak en dat vinden ze interessant en heerlijk.
Met vlok had ik wat minder succes maar het werd wel gegeten.

Als drijver had ik Salvina natans, ideaal voor het jonge grut om tussen te schuilen.

Wat ik erg leuk vond is dat ze in de zomer naar buiten kunnen, bv in een aangeplante kuip. Zeg maar soort mini vijvertje, maar houd er dan rekening mee dat zeker met een drijver je meer jongen gaat krijgen dan nog leuk is ;-) Maar er is best lastig aan deze visjes te komen. Ik heb er flink voor moeten reizen dus wellicht kun je met jouw overschot ook weer anderen blij maken, al zou ik er niet op rekenen.

Bij de LFS worden ze trouwens amper aangeboden.
Ik heb ze hier benaderd voor vers bloed maar ze waren destijds over een langere periode niet te krijgen.


Begreep er niet veel jongen groot worden?
Mijn bakje bewees het tegendeel. Ik hield veel te veel over. Beplant het bakje goed, fijn bladerige planten waar de volwassen visjes slecht tussen kunnen bijvoorbeeld. Zorg voor schuilplekjes bij/onder hout en bv wortels van de Javavaren, maar ik denk ook aan een drijver waar ze tussen het blad kunnen vertoeven, dicht bij het oppervlak.
Mijn bakje stond destijds vol met Anubias en Javavaren. Maar dan tamelijk ik echt vol.

Dat is tenminste mijn recept.

Hier zitten de formasa er nog niet zo lang in, je kunt ze zien zwemmen. Dit was al genoeg voor de jongen om te schuilen en waren ze zich al behoorlijk aan het voortplanten.

IMG_0336.jpeg


Ze zijn verkocht toen het bakje echt dicht was gegroeid, er was wat betreft kweek geen houden meer aan.
Om je een idee te geven het bakje weer zonder Heterandria formosa. De kweek ging dus zelfs te hard met zoveel groen.

IMG_0254.png

Door de jaren heen is dit toch wel mijn favoriete soortje geweest. En mocht ik weer een klein bakje opstarten, dan zal ik zeker weer opzoek gaan naar de Heterandria formosa. Ze vallen niet zo op in zo'n donkere bak maar ik vond dat ook wel zijn charme hebben. Kon er lang naar kijken.

Maar @stanovic zal je nog veel meer kunnen vertellen over deze leuke soort. Ik ben zelf ook wel benieuwd onder welke omstandigheden hij in staat is de populatie te vergroten. Wellicht is zoveel beplanting niet eens nodig.
 
Bedankt voor je duidelijk verhaal! Ben inderdaad nog wel nieuwsgierig wat @stanovic er nog over te vertellen heeft. Heb al even bij zijn profiel gekeken.
Ik begreep inderdaad dat winkels er moeilijk aan kunnen komen. De neoheterandria elegans is wel te krijgen. Is dit een vergelijkbaar visje?
Dit is het aquarium waar ze dan in terecht zouden komen, een rio 125.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-08-04 at 15.50.33.jpeg
    WhatsApp Image 2023-08-04 at 15.50.33.jpeg
    145.3 KB · Weergaven: 44
De neoheterandria elegans is wel te krijgen. Is dit een vergelijkbaar visje?
Dit is het aquarium waar ze dan in terecht zouden komen, een rio 125.
Ik heb geen ervaring met dat visje maar ik vermoed dat Stan ook daar iets meer over kan vertellen.
Dat aquarium ziet er goed uit (y). Misschien dat je de formosa kunt combineren met bodembewoners. Een leuk corydoras soort bv. Moetje wel aanspreken natuurlijk. Ik vind ze zelf erg leuk dus ben bevooroordeeld ;)
 
Er zwemmen al C habrosus in, zeker leuke visjes!
 
Heb ze inderdaad ook in een kuip gehad, daar kwamen best wat meer vissen uit dan dat ik erin had gedaan en de vrouwtjes waren toen wel 4 cm en heel dik van alle muggenlarven. Mooi om te zien hoe ze veranderden in een soort snoeken, langzaam op een muggenlarve toe schuiven en dan toeslaan.
Voor mij zijn ze ook een van mijn favoriete vissen.
 
Ik kwam de heterandria formosa en de heterandria elegans tegen en vond dit wel een erg leuk visje. Heeft iemand hier ervaring met deze visjes? Zouden ze ook bij "nano" visjes of moet je ze echt in een apart aquarium houden? Ik hoor graag ervaringen!
Het zijn twee verschillende genussen. De formosa's zijn van het genus "Heterandria" en de elegans van het genus "Neoheterandria". Ze vallen onder de nanovissen. En ze zijn superfoetatief. Dus als een vrouwtje zwanger is heeft ze meerdere zwangerschappen in verschillende ontwikkelingsstadia, waardoor de jongen gefaseerd over een dag of 10-14 worden geboren totdat ze leeg is aan jongen.
Zijn beide soorten te vergelijken? Nee! De Heterandria formosa is niet zo schuw tenzij er te grote of te drukke vissen bij zitten. Anderzijds zwemmen ze in alle lagen rond. Ze zijn ook beter bestand tegen lagere watertemperaturen en zullen dan zelfs nog reproduceren. Tussen de 15-24°C is het beste om ze te houden. Hoger verdragen ze absoluut wel doch leven ze korter. Door de lage temperatuurstolerantie kan men ze in de betere maanden van het jaar ook gerust buiten houden. In de vrije natuur komen ze redelijk wijd verspreid voor in Amerika waarbij ze ook in wateren verkeren met verschillende temperaturen. Je kan ze zelfs op brakwater gaan houden. De Neoheterandria elegans is wel een schuwere vis. En die verdragen al te lage watertemperaturen niet echt. Het beste zijn die te houden tussen 20°C-28°C. Hogere temperaturen zal de levensduur verkorten. Mocht men ze willen houden met meer levendige vissen, dan zal je merken dat ze nog meer gaan schuilen tot zelfs echt wegkwijnen.
Zelf zou ik ervoor kiezen om beide soorten in een soortenaquarium te houden ipv te combineren met iets anders. Dan hou je ze het beste.
Bij dit soort dwergtandkarpers is de invloed van temperatuur bij de geslachtsbepaling andersom tov andere levendbarenden. Bij lage temperaturen worden er meer mannen geboren en bij hogere temperaturen meer vrouwen.
Trouwens ik hou beide soorten nog steeds.
Begreep er niet veel jongen groot worden?
Ik weet niet waar je deze info van hebt doch op zich als er geen predatie aanwezig is, groeien de jongen gewoon op.
 
Bedankt voor je duidelijk verhaal! Ben inderdaad nog wel nieuwsgierig wat @stanovic er nog over te vertellen heeft. Heb al even bij zijn profiel gekeken.
Ik begreep inderdaad dat winkels er moeilijk aan kunnen komen. De neoheterandria elegans is wel te krijgen. Is dit een vergelijkbaar visje?
Dit is het aquarium waar ze dan in terecht zouden komen, een rio 125.
Da's een hele mooie bak voor ze. En idd, vegetatie is wel goed aanwezig zoals ze het prefereren.
 
Zelf zou ik ervoor kiezen om beide soorten in een soortenaquarium te houden ipv te combineren met iets anders. Dan hou je ze het beste.
Bedankt voor je reactie, duidelijk verhaal!
Het zijn dus leuke visjes maar passen niet zo goed in een gezelschapsaquarium?

Dat er geen jongen over zouden blijven, doelde ik op een gezelschapsaquarium. Dus met de nodige predatie.
 

Terug
Bovenaan