Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen


Het is een leuke hobby met af en toe wat verrassingen ingebouwd.
Vanmorgen kreeg ik het verzoek om wat scherpe maanvisfoto's van Nanays op te sturen.
Een liefhebber wil ze graag getatoe�erd hebben op zijn rug als deel van een onderwaterlandschap.
Nog meer liefhebbers?

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Geweldig! ik las het net idd in het GMT.
Maar nee, ik houd het wel gewoon bij plakplaatjes ;)
 
In de afgelopen weken heb ik informatie verzameld over de Geophagussen die ik heb. De afkomst is dubieus en ook de precieze naam is niet te achterhalen. Het kan net zo goed een kruising zijn als een raszuivere vis. Er is me dan ook van verschillende kanten afgeraden om de jongen te laten opgroeien mede omdat er op het gebied van Gymnogeophagus en Geophagus van alles gekruist is in Tjechie waar ze vandaan komen.

Al jaren maak ik me sterk voor raszuivere maanvissen. Ik vond het dan ook verre van leuk dat ik met deze vissen niet verder kon. Balen maar soms is het niet anders.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Vaak krijg je meer waardering door bij je principes te blijven Jos :thumbs:
 
helaas maar voor een kweker met jou status lijkt het me ook de juiste keus.
blijf het toch zeer mooi vinden wat je allemaal hebt bereikt binnen deze hobby :)

hopelijk kun je later als nog een keer dieren vinden die zeker weten raszuiver zijn :)
 
Er is inmiddels al van een tweetal liefhebbers een aanbod om raszuivere dieren van hun over te nemen. Daar ben ik blij mee.

De komende paar weken eerst de beide kweekruimtes goed voorbereiden op de vakantieperiode. Dat betekent vissen verhuizen zodat alles erg ruim gehuisvest zit, flink schoonmaken , alle slangen van pompen checken en zorgen voor voldoende voer , droog en in de vriezer.

Als dat op orde is weet ik ook hoeveel ruimte ik beschikbaar heb voor eventueel andere vissoorten.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Je keuze klinkt heel logisch Jos.
Vind het super goed dat je daar zo verantwoord mee om gaat.
 
Dank jullie wel voor de aardige reacties.
In de jaren dat ik actief bezig ben als hobbykweker heb ik me altijd sterk gemaakt om de maanvissen waarmee ik kweek raszuiver te houden. Dat is niet altijd gemakkelijk geweest. Ik ben van mening dat bij kweken je niet alleen successen kan hebben maar ook flinke tegenslagen. Dat laatste heb ik gelukkig niet te vaak gehad maar het was wel eens flink balen en dat is nu niet anders .
Prachtige vissen ruimen die je eerst hebt opgekweekt vanaf jonge leeftijd en honderden jongen, daar wordt ik echt niet vrolijk van.

Geleidelijk aan ga ik ook vissen kweken die goed samen kunnen worden gehouden met maanvissen. Ik heb daar namelijk al vaak vragen over gehad.
De Discrossus maculatus is wat dat betreft nog een uitdaging. Er zwemmen nu al twee koppels in een ruime beplante bak met mooi kienhout. Ik ben benieuwd of het gaat lukken om er mee te gaan kweken.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Altijd heel inspirerend om jouw verhalen te lezen (ook al heb ik zelf geen maanvissen en ook niet die intentie). Prachtig om jouw passie te kunnen voelen in je posts.
Heel veel succes met je nieuwe vissoorten, ik heb er vertrouwen in dat ook dit je weer gaat lukken.
 
Ik doe mijn best en heb er veel plezier mee. Ik geloof dat als je ergens succesvol in wilt zijn met passie daar mee bezig moet zijn. En als dat inspirerend werkt voor anderen is dat prima. Dat hoort trouwens ook bij mijn rol als bestuurder van de NBAT.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Vanmiddag bij thuiskomst zag ik dan mijn koppel Eimekeis een mooi legsel had geproduceerd. Weer op hetzelfde stukje kienhout als de vorige keer.

Hun broertjes en zusjes groeien al goed op de Artemia en zitten in een grote bak op zolder.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Hallo Jos,

Prachtige vissen en mooie filmpjes op YouTube.
Mooie hobby hebben we toch :)!
 
We hebben zeker een mooie hobby!

Hobbygroet Jos Hut
 
Het is rustig zo vlak voor de vakantie. Bij de verschillende aquaria zet ik nu even de puntjes op de i zodat alles in de vakantie lekker goed werkt.
Een maanvismannetje heb ik even gescheiden ondergebracht van zijn vrouwtje Eucalypta. Kan hij weer even bij komen van het gedrag van zijn felle vrouw.
Gisteren weer eens water ververst, 3 kuub om precies te zijn. Het was er 29 graden en dat is wel een beetje veel van het goede.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Het mannetje heet Paulus?
 
Het is meer een Joris. Joris Goedbloed.

Hobbygroet Jos Hut
 
Ik ken een aquariumliefhebber die vertelde dat hij een sprookjeshuwelijk heeft.
" Eucalypta zit al aan tafel" zegt hij er dan achteraan.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Haha ken het verhaal. Een collega zegt dat ook altijd. "ik heb een sprookjes huwelijk,als ik thuis kom zit de heks op de bank"
 
Dag Jos tijdje geleden dat ik het forum nog bezocht ,
blijkbaar loopt alles nog steeds zo als je gewoonte lekker , foto's foto's foto's :p.
 
Het loopt ook nog steeds lekker. Ik heb wat dat betreft geen klagen. Zo nu en dan zet ik een filmpje op YouTube. Foto's maak ik nauwelijks. Daar liggen mijn kwaliteiten ( en mijn interesses) ook niet.

Hobbygroet Jos Hut
 
Ook op facebook is een groep liefhebbers van maanvissen: angelfish enthusiasts international. Er staan prachtige bakken met maanvissen bij maar ook " wat mindere exemplaren" om het " netjes te zeggen".
Af en toe kijk ik daar ook bij MaJa , dat staat voor Mijn AquariumJouw Aquarium.
Ook daar zijn de verschillen groot.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Anderhalve week geleden heb ik een aantal Vallisneria gigantea gekocht en die in mijn huiskamer aquarium gezet. De planten hebben bladeren van ongeveer 2,5 cm breed. Tegelijk heb ik flink wat water ververst.
Zonet heb ik een filmpje gemaakt van mijn koppel Eimekeis dat op een Vallisneria een enorm legsel eitjes heeft gedeponeerd. Het legsel is ongeveer 10 cm lang en bijna net zo breed als het blad. Ik verwacht dan ook dat het er zeker 600 eitjes zijn. Vaak verschimmelen er toch wel heel wat en houd ik van ieder nest ongeveer 200 jongen over.
Morgen zal ik het filmpje uploaden naar YouTube en hier ook plaatsen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik heb de plant ook ooit eens gehad,rio 400 en dan bijna twee keer rond.Worden echt gigantisch.
 
Ik had ze in de jaren 90 van meer dan 2,5 meter lang. Een flink aantal zijn toen naar het Noorder Dierenpark gegaan als beplanting van een verblijf met 35 Peru altums die ik mocht leveren.

Excuses voor d spiegelingen, hierbij het filmpje van het koppel Eimekeis en hun legsel.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Sgx2L95MkTs&feature=youtu.be[/video]

Hobbygroet,
Jos Hut
 
mooi filmpje Jos
ik zag vandaag bij glaser langskomen dat ze f1 geophagus sveni hebben zitten
misschien dat dat wat voor jou is?
 
Ben even genezen wat Geophagussen betreft. :D
Op dit moment is er hier een klein geboortegolfje van maanvissen.
- een groot nest Eimekeis van zeker 400 jongen,
- een nest Redshoulder Rio Manucapuru van ongeveer 300 stuks ,
- en een nest Nanays van rond de 250 stuks.
En er zitten al de nodige jongen....

Je zal begrijpen dat ik eerst alle beschikbare ruimte voor jonge maanvissen nodig heb. Er zijn wel wat bakken leeg maar dat duurt niet lang meer. Nu krijgen alle bakken een grondige schoonmaakbeurt, alle slangen en dergelijke controleer ik zodat er straks geen problemen tijdens mijn vakantie zijn.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Vanmorgen in Nijkerk visvoer opgehaald. Een bedrijf daar is failliet en via een veilingsite heb ik voordelig zwarte muggenlarven en witte muggenlarven gekocht.
Op de terugweg bij Zunnebeld in Zwolle drie koppels Discrossus filamentosa gekocht en een Discrossus maculatus. De laatste kan bij de vier die ik al heb.
Even een leuk uitstapje, jammer van de regen onderweg.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Zo, dat is dus weer mazzel,he.
 

Terug
Bovenaan