Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen


Dat is voor mij ook heel belangrijk. Het blijft een hobby.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Gaaf zeg!

Ik wil ooit nog wel eens discus- of maanvissen, ik weet wel zeker bij wie ik die dan ga halen!
 
Je bent altijd welkom!

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Joramvd25 zei:
Gaaf zeg!

Ik wil ooit nog wel eens discus- of maanvissen, ik weet wel zeker bij wie ik die dan ga halen!
Ik ken er nog eentje :)
 
Veel mensen kennen mij als kweker van maanvissen al dan niet via internet of mond op mond reclame.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ook het vierde duo van de Redshoulders laat zien dat ze elkaar leuk vinden. De grootste blijkt een vrouwtje te zijn. De legbuis is inmiddels duidelijk zichtbaar.
Ze zitten samen in een apart aquarium van 120x40x50. Het wordt dus geen knokpartij met andere maanvissen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Gistermiddag voor de zekerheid nog even een extra verwarming in dit aquarium gehangen. Ingesteld op 27 graden.
En bingo! Vanochtend bij het voeren zag ik op de afzetkegel die ik in dit aquarium geplaatst had ( omdat het een kale bak is) een prachtig legsel. Beide ouders zorgen om de beurt voor het bewaaieren van het legsel. Wisselen elkaar om de beurt af. En zo hoort het ook.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Het hoort alleen niet dat als je het legsel de volgende dag bekijkt dat het verschimmeld is. Geleidbaarheid was 450 microsiemens en dat is flink te hoog.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Het leidingwater heeft hierheen PH van 7,5 en een kh van 6. De geleidbaarheid ligt rond de 350 microsiemens. Als het water wat ouder wordt stijgt de geleidbaarheid o.a. door visurine en andere afvalstoffen
Om succesvol met Redshoulders te kunnen kweken moet de geleidbaarheid van het water een flink stuk lager liggen, liefst rond de 200 of iets lager. Er verschimmelt dan minder en je hoeft geen anti schimmelmiddelen toe te voegen.
Bij andere maanvissen, uitgezonderd de Orinoco Altums, ligt dat minder gevoelig.

Na komende zondag komen ze in een speciaal voor hun ingericht aquarium waarvan ik de geleidbaarheid in kleine stapjes wat ga verlagen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Dan word het toch tijd dat je naar Wageningen verhuisd Jos, hier komt 188-192 microSiemens uit de kraan.
 
Je hebt wel gevoel voor humor. :D Heb je wel eens 40 grote aquaria verhuisd? Die staan bij mij op zolder... :oops:
En ik geloof dat mijn vrouw ook nog een baan heeft in Emmen.

Gelukkig heb ik een goed osmoseapparaat waarmee ik het probleempje ook kan oplossen.. :!

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Jammer, moet ik toch helemaal naar Emmen als ik maanvissen ga kopen. Leek me handiger als je hier heen kwam :p
 
Bij dat nest van Redshoulders dat mislukt leek bleken dat er toch nog wat larfjes uit het ei gekomen waren. Vlak bij het luchtpompje teerden ze op hun dooierzak. Ik verwacht dat ze morgen of overmorgen gaan zwemmen. Toch wel grappig en voor mij een bewijs dat het mannetjes de eitjes bevrucht heeft.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Wat leuk dat er kleintjes zijn!
Je weet dat ik graag een paar jongen kom halen, maar heen en terug naar je is +- 6 uur rijden.
Spijtig...
 
Ik heb ook een nieuw nest Microgeophagus Altospinosa. Ze zwemmen samen met hun ouders in mijn huiskameraquarium.

Ik heb Lubbeek even opgezocht. Typisch een gevalletje van op een zondagmorgen op tijd met zijn tweetjes in de auto stappen en even doortrappen.
Het kost even tijd maar dan heb je ook wat: jaren plezier van je vissen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Wat leuk!

Inderdaad, maar het is wel een heel eind. Ik denk niet dat mijn oma zomaar voor 'vissen' 6 uur in een auto gaat zitten.
 
Je moet het ook presenteren als een uitje voor je oma. De hele dag achter de geraniums zitten is ook niets. Dat wil je oma vast niet..

Hobbygroet,
Jos Hut
 
De jonkies van de Redshoukders zwemmen. Het zijn er toch weer meer dan ik gedacht had ondanks dat een deel van het nest verschimmeld is. Ik schat het aantal tussen de 100 en 125. Het is het eerste nest van een van mijn nieuwe koppels.
In een andere bak gaat een koppel Redshoulders ook afzetten. Hier is het vrouwtje duidelijk de baas en heeft het mannetje weinig in te brengen. Gelukkig zitten ze in een bak met voldoende schuilplaatsen. Je zal maar zo'n vrouw hebben.... :6

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Vanmorgen een nestje Microgeophagus Altospinosa uit mijn huiskamer aquarium gehaald. Daar zitten namelijk zeker drie koppeltjes in de af en toe jongen krijgen. Meestal is daar na een paar dagen niets van over. Nu wilde ik er wel wat van overhouden vandaar dat ik ze apart heb gezet op zolder.

Leuke visjes.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Jos Hut zei:
Vanmorgen een nestje Microgeophagus Altospinosa uit mijn huiskamer aquarium gehaald. Daar zitten namelijk zeker drie koppeltjes in de af en toe jongen krijgen. Meestal is daar na een paar dagen niets van over. Nu wilde ik er wel wat van overhouden vandaar dat ik ze apart heb gezet op zolder.

Leuke visjes.

Hobbygroet,
Jos Hut

Wat leuk!
Heb je enkele foto's van je discussen in je huiskamer aquarium?
 
Nee, want daar zitten geen discussen in.
De wildvang discussen van mij staan op YouTube. Ze zijn nu wel wat groter.
In mijn huiskameraquarium zitten Eimekeis, staan ook op YouTube en in mijn fotoalbum hier op de site.

Vandaag trouwens weer een nestje van Altospinosa's in mijn huiskamer aquarium. Nu van een ander koppeltje.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Vanmiddag geven hoe een koppel Redshoulders eitjes aan het afzetten was. Het mannetje was alles heel precies aan het bevruchten. Morgen haal ik het blad weg en zet het legsel apart in een bakje bij de ouders. Ze hadden namelijk een blad van een Hydrocleis uitgekozen als afzetsubstraat. Niet wetende dat die in een paar dagen zich ontwikkelt tot een drijfplanten aan de wateroppervlakte. Dat is natuurlijk jammer van zo'n legsel.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Jos Hut zei:
Je hebt wel gevoel voor humor. :D Heb je wel eens 40 grote aquaria verhuisd? Die staan bij mij op zolder... :oops:

40 !! :stars:
Wat voor vloer heeft die zolder, dat moet behoorlijk wat kunnen dragen!
 
Die vloer van de zolder ( 40m2) is gemaakt van kanaalplaten van 20 cm dik gewapend beton. Ik heb navraag gedaan en het draagvermogen per m2 is minimaal 1500 kilo.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Gelukkig maar, ik slaap er namelijk onder.
Wat denk je trouwens wat een grote kast vol boeken weegt?
Ik kijk trouwens liever tegen aquaria aan dan tegen een muur vol boeken.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Vandaag een Akvastabil aquarium van 1,30x0,50x0,50 opgehaald in Hengelo ( Gld,) , koffie gedronken in het kleinste stadje van ons land: Bronkhorst. Via Zutphen en Apeldoorn terug naar Emmen gereden. Onderweg was in de rivieren goed te zien hoeveel regen er in de afgelopen tijd is gevallen. Het water staat tot in de uiterwaarden. Morgen of overmorgen het aquarium goed schoonmaken en plaatsen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 

Terug
Bovenaan