Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen


Na de tijdelijke logeerpartij van de levende have uit mijn huiskameraquarium was het tijd om alles weer eens lekker schoon te gaan maken. Jonge Redshoulders heb ik in een nieuw en groter aquarium ondergebracht en overal waar nodig water ververst. Inmiddels zijn er al weer drie nesten met Peru Altums in aantocht.

Gisteren nog een legsel van ongeveer 300 eitjes. Het leuke hieraan is dat het mannetje van dit koppel al 12 jaar oud is. Hij heeft met zijn eerste vrouwtje al gezorgd voor honderden nakomelingen. Toen zijn vrouwtje van ouderdom dood ging kocht ik een Peru altum die terug gebracht was naar de dierenwinkel. Ik gokte erop dat het een vrouwtje was. De twee maanvissen konden het al snel goed met elkaar vinden en hebben inmiddels ook alweer verschillende nestjes gehad.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Kort filmpje van mijn wildvang discussen uit Peru.

<iframe width="640" height="360" src="https://www.youtube.com/embed/e9BA3Mat-2A?feature=player_detailpage" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Heb je filmpje maar even direct zichtbaar gemaakt. :)

Mooie Discussen. :petjeaf:
 
Dank je. ik was al even aan het prutsen o dat voor elkaar te krijgen.

Onderstaand een filmpje van Redshoulders met hun jongen.

http://youtu.be/xwhMvmBN_PU


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Heel mooi jos, mooi om te zien dat je nu ook discussen kweekt!
 
Gaaf die wildvang Peru Jos. Ben benieuwd of je ze tzt zover krijgt dat er jongbroed uit voort komt.
 
Heel fraai je filmpjes Jos.
Manen met jongen...prachtige vissen/visjes!!
 
Ik vind de wildvang discus wel snel ademen jos.
 
Ik heb vanmiddag nog even hier speciaal naar gekeken. Ze hebben een kuurtje Tremazol gekregen.

Hobbygroet,
Jos Hut.
 
Vandaag drie keer heel veel water uit dit aquarium ververst om de medicijnresten er goed uit te krijgen. Ook nog even de verlichting daarvan nagezien. Het brandt weer zoals het moet.

Even verderop heeft een koppeltje Peru Altums eitjes gelegd. Heel handig op een buis van de Eheimpomp. Overmorgen komen de eitjes uit, ik zal zorgen dat de larven niet direct het filter ingezogen worden.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Vanavond hebben de Eimekeis eitjes afgezet in mijn huiskameraquarium. Het legsel was daarbij verdeeld over twee bladen van een Amazone zwaardplant. Een van deze bladen heb ik weggehaald om de eitjes veilig te stellen . Ze zijn verhuist naar mijn kweekzolder. De naar schatting 100 overgebleven eitjes worden verzorgd door de ouders. De ouders verdedigen hun legsel zeer fel, er komt geen vis in de buurt. Gelukkig hebben de andere vissen voldoende ruimte over.
De eitjes komen meestal na ongeveer 72 uur uit bij een temperatuur van minimaal 27 graden.

Wordt vervolgd.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Mooi Jos.Zou leuk wezen weer vers bloed.Das makkelijk als ze op een blad worden afgezet.
Waarschijnlijk een luchtpompje erop en de rest gaat vanzelf!
Succes! :thumbs:
 
Ze zitten in een kweekbak die overdag continu warm gehouden wordt door de lichtbak waar de kweekbak op staat. Verder heb ik de geleidbaarheid van het water iets verlaagd en heb een anti schimmelmiddel toegevoegd. Een luchtpomp zorgt voor een flinke stroming in de kweekbak. Een dekruit zorgt ervoor dat er niet teveel water verloren gaat of dat tocht schade kan aanrichten.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Met jouw ervaring moet er best wel wat van overblijven.
Succes ermee in ieder geval!!
 
Over drie dagen weet ik meer. De eitjes in mijn huiskameraquarium zijn opgegeten.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Gelukkig heb je dat ene blad weten weg te halen anders waren die ook opgevreten!
Ben benieuwd
 
Daar ben ik ook blij om. Net nog even de eitjes op zolder gecontroleerd: geen verschimmelde eitjes. Geleidbaarheid nog iets verlaagd en nog wat extra Esha 2000 toegevoegd. Het ziet er prima uit.

Even verder zwemmen jonge Peru Altums voor het eerst. Blijft altijd leuk om te zien. Ze hebben al wat ontkapselde Artemia gekregen.

Vanmiddag een leuk gesprek met Kees gehad over hoe hij kweekt en over hoe ik het doe. Hij kweekt L- nummers. Blijft een aparte tak van sport.

De jonge discusvissen groeien ook goed. Het zijn er niet veel: 9 stuks maar ze groeien mooi op bij hun ouders. Diepvries artemia en cyclops eten ze graag. Ik geef ze ook wat discusgranulaat. Toen ik mijn huiskameraquarium kocht zaten er twee potjes discusgranulaat bij, ik kan het mooi aan deze jongen geven want ook dat is prima voer.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Tof man, ben benieuwd! ;)
 
Goed nieuws:

De jonge Eimekeis zijn bezig om uit het ei te komen. Het zijn er veel omdat er maar weinig eitjes beschimmeld zijn. Zelfs minder dan 20 en dat is hel positief voor een nest van naar schatting 400. Vandaag ga ik een grote kweekbak gereed maken zodat die anderhalve week kan indraaien voordat de jongen er in komen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Perfect Eimekeinieuws Jos.Is toch weer leuk van een ander koppel.Hoop dat je er een aanzienlijk aantal van kan opkweken.!!
Hoop dat ze dan over een tijdje weer verschijnen op de stocklist van Utaka! :thumbs:
 
Ik heb Michael vanochtend al even gebeld. Hij weet ervan.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Dat is heel mooi Jos,hoop dat er ook veel overblijven en mooi opgroeien.
 
En dan te bedenken dat deze kleintjes 30 cm hoog kunnen worden.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
De afgelopen dagen druk bezig geweest om alle bakken maar weer eens goed schoon te maken. Jonge maanvissen geteld en verplaatst naar grotere aquaria. Niet teveel in een bak want dan loop je het risico dat ze elkaars vinnen afknabbelen. Ze zitten nu lekker ruim en kunnen daar goed uitgroeien.

Ik weet nu hoeveel vissen ik van elke soort heb. Als je een hele bak vol hebt van een nest is het altijd een gokje hoeveel het er zijn. Bij het verplaatsen naar een groter aquarium tel ik ze en schrijf het aantal met een benzinestift op het aquarium.
Dit is later eenvoudig te verwijderen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Goed bezig Jos!!Wat voor aantal heb je met de benzinestift genoteerd?? ;( :thumbs:
 
Ik heb geteld:
9 jonge discussen Blue scribbled, 37 Redshoulders, 200 Eimekeis, 800 Peru altum, 10 Microgeophagus Altospinosa.

Nog te tellen: Eimekeis: tussen de 200 en 250,
Nest Eimekeis: minimaal 200.
Nest Peru Altums: ongeveer 200.
Nest Microgeophagus Altospinosa: ongeveer 100

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Dat zijn flinke aantallen. Hoeveel jonge dieren heb je ongeveer per jaar?
 
Een deel van de vissen sterft natuurlijk gaandeweg, niet alles zal naar liefhebbers kunnen.
Ik heb geen idee hoeveel jonge dieren ik per jaar heb. Vind ik ook niet belangrijk. Het belangrijkste vind ik dat ik er heel veel plezier aan heb, veel sociale contacten door heb gekregen en dat het mij gelukt is om een bijdrage te leveren aan het kweken van raszuivere maanvissen. Goede maanvissen zijn nog verkrijgbaar zonder dat ze ge�mporteerd moeten worden.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Mooie aantallen Jos.De Eimekeis zijn binnnenkort weer sterk vertegenwoordigd! :thumbs:
 
de allerjongste Eimekeis:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=UtM-c9DGl9o&feature=youtu.be[/video]

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Mooi hoor.Dat dat nog van die reuzen kunnen worden.Onvoorstelbaar! :thumbs:
 
Ik heb net in mijn fotoalbum een filmpje geplaatst van een legsel van de Farlowella vittatus. Ze hebben dat op een zijruit geplakt van mijn huiskamer aquarium. Straks willen die ook op mijn kweekzolder in een bak.
Wie weet iets over de kweek van deze vissen?

Hobbygroet,
Jos Hut
 

Terug
Bovenaan