Het vangen van vissen.


C

claudje

Guest
Hallo allen,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Mijn aquarium is 130x60x60 groot en hier zitten malawi-chicliden in. De vissen hebben het prima naar hun zin. Ik heb dan ook heel veel jongen in mijn bak zitten. Maar deze krijg ik met geen mogelijkheid eruit gevist. Nu dacht ik, dan vang ik maar de vrouwtjes die broedsel bij zich dragen. Ook dit is geen succes. Na uren vangen heb ik nu 12 jongen gevangen, maar ik zit nog niet eens op de helft.

Wat moet ik doen? Gaan de vissen stoppen met jongen maken als de bak te vol word? Is er een manier om de (jonge) vissen makkelijk te vangen?
Hebben jullie hier ook "last" van? Wat doen jullie?
 
Probeer altijd met 2 netjes of 1 netjes en een ander voorwerp wat gebruikt kan worden in aquaria en probeer ze rustig in hoeken te drijven
 
Ik weet niet of dat werkt in zo'n grote bak. De vissen zijn erg snel.
En alle stenen moeten er dan uit neem ik aan?
 
Je zou er een aaltje bij kunnen zetten... Of wellicht dat een roofmeervalletje zoals Platydoras armatulus ook wel werkt.
Mbuna's houden niet op met jongen als de bak te vol wordt helaas.
 
1 dag niet voeren en dan zo een vangbakje met schuifje ervoor, touwtje eraan knopen en dat met wat voer in het water laten zakken.......touwtje wel vasthouden hahaha dan is het net "vissen"....
Werkt prima bij mij omdat je af en toe de bak moet "saneren" met het oog op overbevolking.
 
Je kan ook een petfles open knippen en de bovenkant er andersom weer opzetten. Dan heb je een fuik. Als je daar voer in doet, zwemmen ze er vanzelf in.
 
Ik heb enkele jaren geleden dit gemaakt, werkt perfect :)

288452luc_0_81_aquarium_afstand_1578.jpg


483538luc_0_81_aquarium_afstand_1579.jpg


397443luc_0_81_aquarium_afstand_1581.jpg


623945luc_0_81_aquarium_afstand_1582.jpg
 
Om jongen uit te vangen gebruik ik een fles, omdat ik geen zin heb om de hele inrichting er elke keer uit te halen als ik jonge vissen moet uitvangen.

oCUZeajaxPEF7F3OYTlOpk5f3YwED9W8.jpeg


de dag ervoor niet voeren, het favoriete voer van de visjes erin en de fles in de bak leggen.
werkte voor mij prima, al vang je af en toe een visje wat je er niet in wou hebben.. deze gewoon terugzetten en opnieuw proberen.
 
SaskiaZ zei:
Je zou er een aaltje bij kunnen zetten... Of wellicht dat een roofmeervalletje zoals Platydoras armatulus ook wel werkt.
Mbuna's houden niet op met jongen als de bak te vol wordt helaas.

Dat is wel een goed idee. Wat is de naam van dat aaltje? Ken je nog meer roofvissen die ik hiervoor kan gebruiken?


Dat met die fles heb ik al een keer geprobeerd en dat werkte niet, maar misschien was ik te ongeduldig. Ga het binnenkort nog een keer proberen.

Bedankt voor jullie tips!
 
ik heb er 2 dagen over gedaan om alle 32 jongen eruit te vangen.. soms gewoon een uurtje laten liggen zonder te checken. 's nachts er wel uit gehaald natuurlijk.

je kunt ze er ook uit proberen te hevelen met een stuk slang, zo heb ik er ook een paar kunnen vangen
 
Ik gebruik hiervoor een glazen vangklok, die zuigt ze er zo in
 
Ik laat ze door een hoepeltje heen springen en sta aan de andere kant klaar met een netje.

cid638.jpg
 
ha, dat is een goeie en dan nog de poes erbij en kan ze haar verse aperitiefhapje zelf vangen.
 
Ik werk ook wel met 2 netjes, of neem ik de grote stenen eruit en schud ze in een bak met water. de visjes die in de steengaten zitten floepen er dan uit. Maar ik heb ze nog nooit allemaal in eens uitgehaald dat is bijna onbegonnen werk. Ze zouden een voorbehoedsmiddel voor vissen moeten uitvinden.
 

Terug
Bovenaan