Het opstellen van een voedselregime


M

Marcel Biermans

Guest
Beste forumleden,

Nog zoiets wat ik eigenlijk nooit veel aandacht heb gegeven, maar nu toch echt wel aandacht verdient, is het dieet van mijn vissen.

Welke vissen?

15x P. axelrodi
12x Corydoras robinae (flinke jongens)
2x Ancistrus L183 (erg jong, ongeveer 3 cm)
14x C. strigata
3x helena slakken, om me van de poelslakken af te helpen, daarna gaan ze er uit

Verder komt er nog een koppel Mesonauta insignis bij. Dus daar zou misschien ook al rekening mee kunnen worden gehouden in het schema.

Hoe zouden jullie een dieet samenstellen? Ik wil echt een schema hebben, wat ik ook aan mijn vriendin over kan laten als ik er niet ben een paar dagen.

Wat heb ik op dit moment in huis?
- DuplaRin M (droogvoer)
- Tetra Goldfish vlokken
- Tetra Wafer mix (voor bodemvissen)
- diepvries Artemia, daphnia, rode muggenlarven
- komkommer (dat eten mijn slakken ook)



Ik ben al tegen het probleem aangelopen, dat de kardinalen al het voer op hebben, nog voor de bijlzalmen het lef hebben om zich te laten zien. De kardinalen zijn zo verschrikkelijk fel op voer. Wat zou hier de oplossing voor zijn? Ik denk dat ik namelijk hetzelfde probleem kan krijgen met de L183 en de corys.

Hartelijk dank voor het meedenken
 
Kan je de L183 niet 's avonds voeren? Kardinalen zijn snelle jongens ja. Ik voer in verschillende hoeken, misschien helpt dat? Misschien kan je het diepvries voer nog aanvullen met zwarte mug,mysis en witte mug?

Ik zelf geef mijn dwergcichliden en kardinaal tetra's twee tot drie keer per dag te eten, de garnalen en slakken eten er ook van mee.Heb zelf niet echt een vast schema, maar meestal houd ik zoiets aan:

Maandag:
08.00: artemia diepvries, brandnetelbladeren (voor garnalen)
13.00: vlokvoer (algemeen vlokvoer)
18.00: spirulina vlokvoer

Dinsdag:
08.00: zwarte mug diepvries, doperwten uit de diepvries
13.00: kleeftablet
18.00: granulaat voor dwergcichliden

Woensdag:
08.00:rode mug, tuinerwten uit de diepvries (voor de garnalen)
13.00:artemia vervanger (is een soort fijn granulaat)
18.00:spirulina vlokvoer

Donderdag:
08.00: kleeftablet, garnalen sticks (brandnetel, walnoten en paardenbloem)
13.00: granulaat voor dwergcichliden
18.00: levende artemia

Vrijdag:
08.00: mysis, garnalensticks (wortel) of nori
13.00: spirulina

Mijn panaque maccus gaf ik als het licht uit was eten, onder ander spirulina tabletten en groenvoer (bijvoorbeeld doperwten, komkommer, courgette, spinazie) en zorgde regelmatig voor nieuw kienhout.

De garnalen geef ik vaak ook nog groente die ik na het avondeten over heb.
Zaterdag en zondag krijgen ze niks, is hun balansdag hahaha. Weet niet of je er wat aan hebt..
 
zeker wel, al zal ik wel wat zaken aanpassen, ivm een heel klein vriezertje, waarin ik niet 5 soorten diepvriesvoer kwijt kan, zonder dan m'n vriendin gaat protesteren. En ik heb geen garnalen natuurlijk, dus dat scheelt nogal wat groenvoer.

Heel erg bedankt. Ik denk dat het sowieso wel leuk is om een aantal dieet-schema's te zien, om te kijken of en hoe mensen echt van elkaar afwijken.
 
Ben je met mij zo klaar ;)
Een keer per dag krijgen ze eten. Alle vissen hetzelfde dus de zuid- en middenamerikanen. Ik heb plakken diepvriesvoer waar ik een stuk afsla. Het voer varieert van soorten garnaaltjes tot muggenlarven en soms wat groenvoer(Malawi en Tanganykamix). Ontdooien en dan mik ik het erin op gevoel. Dus de hoeveelheid wil wel eens varieren. En als ik geen zin heb om te ontdooien krijgen ze mixgranulaat. Meervallen eten gewoon met de pot mee (ook de l-nummers). Ik gooi wel het voer in verschillende hoeken zodat iedere vis iig de kans krijgt iets te veroveren.
 
haha dat is ook een methode. Ik zit ook eigenlijk niet zo met mijn eigen voeren, maar meer als ik het een week moet overdragen aan een ander, omdat ik in het veld zit. Ik heb inmiddels wel een beetje gut feeling gekregen voor hoeveel ze moeten hebben, maar voor mensen die nooit met vissen werken, is het toch moeilijk schatten.
 
Als het voor een week is dan zou ik me daar geen zorgen over maken. Laat het haar anders een paar keer doen als jij er bij bent en geef instructies. Dan hoef je je ook geen zorgen te maken dat ze het halve potje er in gooit (bij wijzen van.
 
Maar idd als we op vakantie gaan en iemand anders moet voor ze zorgen, leggen we een h����l klein schepje klaar en zeggen dan dat ze om de drie dagen granulaat mogen voeren maar dat als ze het vergeten of geen zin hebben dat het ook goed is. worden ze iig niet overvoerd en is het waterverversen niet echt urgent.
 
Marcel Biermans zei:
Verder komt er nog een koppel Mesonauta insignis bij. Dus daar zou misschien ook al rekening mee kunnen worden gehouden in het schema.

Heb je een foto beschikbaar van die Insignis? Kans is namelijk vrij klein dat het ook daadwerkelijk om die soort gaat ;)
 
Nou nee, want ik heb ze nog niet, ik heb ze besteld bij de LFS. Ik heb ze uitgebreid ge�nformeerd dat ze niet de festivum mee moeten nemen, en hoe ze het verschil kiunnen zien. :p
 

Terug
Bovenaan