Het opstarten van een zoutwater aquarium


J

Julian D

Guest
Hallo Forumleden,

Altijd heb ik gedacht dat het hebben van een zout water aquarium extreem moeilijk is. Maar toch wekt het mijn interesse. Nu heb ik vrijwel geen verstand met het houden van een zoutwater aquarium, dus hierin zou ik graag wat hulp willen.

In dit filmpje lijkt het heel simpel namelijk: https://www.youtube.com/watch?v=GJLawSjGK98

Als ik een zoutwater aquarium zal willen nemen zal ik beginnen met een 60x40x50 aquarium. Dit lijkt mij een goede maat voor een kleine bak, omdat je dan met de stenen ook de hoogte in kan werken.

Nu vraag ik me af wat heb je allemaal nodig om zo een bak te beginnen en zal vast nog wel tegen veel meer vragen aanlopen.

Volgens mij het volgend lijstje:

- Levend steen (zit hier nog verschil in?)
- Levend zand (zit hier nog verschil in?)
- Verwarmer
- stromingspomp (Wat is aan te raden bij 120L water)
- zout (Welk zout? heb bijvoorbeeld keltisch zout staan, is dit geschikt?)
- Filter (wat voor filter? aangezien het levend steen/koraal filtert?)
- Belichting (wat voor belichting? Is led geschikt?)

Nu vraag ik me dus af wat is aan te raden?
 
Levendsteen kun je ook ''gebruikt'' kopen bij iemand die stopt. Dit is goedkoper maar nieuw kopen wordt ook heel veel gedaan.
Gewoon zeeaquarium zand kan ook, hoeft niet per se levend.
2 verwarmers zijn beter denk ik, 1 voor in de bak en 1 voor het opwarmen van ververs water
ik zou een hydor pomp nemen, lekker stil en niet duur. Zorg voor 25 to 40x (!) de bak inhoud aan stroming per uur.
Aquariumzout, bijv. reefcrystals of redsea.
Een eiwit afschuimer als filter.
licht eraan welke LED. De kleur moet boven de 10000K zitten. En 0,5watt per liter is minimaal. Dus voor jou 60watt aal licht. Meer is beter.

Vergeet osmoseapparaat, testsetjes, zoutmeter ed. niet.
 
Ik las dat je liever geen gebruikte levendsteen wilt, omdat hierin ziektes of hiermee andere problemen mee kan nemen naar je nieuwe bak.
Wat is zee aquarium zand?(voldoet gewoon filterzand dan?) Wil je niet liever levend zand door de filtercapaciteit van de organismen hierin?

Is het trouwens ook beter om 2 kleinere stromingspompen te nemen dan 1 grotere? (en daarmee bedoel ik meer capaciteit dus 2x 1000l/u stroming ipv 1x 2000l/u?

@zout dus keltisch zout is niet bruikbaar voor een zoutwater aquarium?


Wat is aan te raden als osmose-apparaat? Liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk maar wel de beste kwaliteit?

Is een skimmer trouwens noodzakelijk? Zo ja, welke is aan te raden voor mijn maat.

Veel vragen dus, maar wil liever goed voorbereid zijn voor ik eraan begin, dan achteraf voor verassingen komen te staan :)
 
Beste.

Mag ik beginnen even een mythe door te prikken?

EEN ZOUTBAK IS NIET MOEILIJK!!!

Zelfde als zoetwater zijn er een aantal basis regels, en met de juiste basis kan je heel goed zoutwater opzetten.

Het onderhoud/testen zal wel meer tijd in beslag nemen dan zoetwater, alsook de opstart .

Daarbij zijn de kosten van zowel de eerste aanschaf. Als de onderhoud vele malen hoger als zoet..

Maar laat dat je niet afschrikken.

Er is eigenlijk maar 1 methode om op te starten, deze is al heel oud, en genoemd als de "berlijnse/berlin" methode.

Dit houdt heel simpel in:
1- osmose water in je bak kiepen
2- zout erbij (of vullen met zoutwater)
3- levend steen erin
4- geduld minimaal 6 tot 8 weken..

Matterialen:
1: een afschuimer is zeker aan te raden! Wil je dit niet, dan moet je concessies doen aan je vis/koralen bestand en rekening houden met 25% water wissel per week (dure grap op lange duur)

Een afschuimer als een tunze9004 / aquamedic turboflotor blue500 zijn goede interne afschuimers die niet obnodig herrie maken

2: steen
tsjah. Ik heb mijm steen gewoon genruikt gekocht. Je houdt altijd pest diereN. In mijn bak lopen 2 borstelwormen.. Daar maak ik me niet te druk over..

3: ja 2 stroming pompen zijn beter als 1 doordat je meer en beter kan richten
Kijk voor hydor koralia nano / tunze 6015
Betaalbaar, stil, betrouwbaar

4: nee! Geen keuken zout.
DD h2ocean/reef crystals/redsea/tropic marin/dejong allemaal goed zout.
Buiten nacl (dus keuken zout) zit er in aquarium zout veel meer elementen (kh+/calcium/strontium/boor/magnesium.. Enz enz enz enz)


5: goedkoopste osmose apparaat is van osmoseapparaat.nl..
Gewoon het huismerk 50gpd apparaatje is prima, hoewel ik j eel aanraad het inline DI filter te nemen, deze zal als laatste stap het silicaat verwijderen, waardoor je geen bruine diatomeen alg zal krijgen NA je opstart.

ik weet niet waar je woont? Maar hier in de lokale shop kost een liter osmose 14ct en zoutwater mey goede waarde 20ct.per liter. Dan is zelf maken eigenlijk niet eens rendabel (aquaasan corals boesingheliede)

Dus even.kort:

-Zoutwater in.je bak.
-Steen erbij
-stroming en afschuimer aan
-6tot 8 weken wachten..

in de wacht periode krijg je eerst een bruinalg periode.
Deze verdwijnt vanzelf. En krijg je een groene alg leriode
Groene alg periode is meestal de heftogste met eem heel groen tapijt..
Dit komt omdat het nitraat nog niet is op gebruikt.. Nitraat zal vanzelf opgebruikt worden en de algen verdwijnen..

Als dat voorbij is kan je testen

Alle testen van salifert zijn goed! Alleen de fosfaat test is wat lastig af te lezen.

Schaf als het kan:
Kh
Ca
Mg
No3

Aan.
dan mis je 1 belangrijke test..
De po4 (fosfaat) ik vind die van salifert niet heel goed.. Die van redsea wel maar die is een stuk duurder.
Ik zelf heb een digitale checker, die zijn nog duurder

Dus kijk even naar je budget, ik kan nie in je portemonee kijken.

Mocht je ingedraait zijn kan je hier altijd een pluk xenia komen halen oid!
 
Dankjewel voor de adviezen mini-fred.

Ben idd een beetje naar de kosten aan het kijken en ik denk dat het voor mij nog net te duur zal worden. Ik ben maar een student en dacht dat de opstart wel voor onder de �200 kon. Maar volgens mij zal het uiteindelijk ver buiten dit budget gaan vallen.

Toch zal ik je adviezen meenemen voor wanneer ik het me wel kan betalen:)
 
ik denk dat je een goede keuze maakt hier
Ee.
Als Je gaat:
Bak 50
Verlichting 100
Schuimer 75
Stroming 40
Steen 50
Osmose water 10
Bodem 23
Zout 40

Dan heb je.nog geen dier/garnaal/koraal/test setjes..

Heel moeilijk is het allemaal niet. Prijzig zeer zeker wel
 

Terug
Bovenaan