Het mysterie van het verdwijnenden de nitraat


Cennie

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2018
Berichten
58
Leeftijd
33
Sinds 9 weken heb ik een 440 liter aquarium draaien. Waar het de eerste 6 weken fantastisch ging, zie ik de laatste weken de bruine alg explosief toenemen. Voorgaande tot grote frustratie. Ik heb de volgende waarden en techniek:

co2; circa 30 (geelgroen op de continu tester)
po4; circa 4
no3 circa 3

Ik doseer volgens de estimative index (conform de berekening van planten-bemesting.com). Boven het aquarium hangt een daytime matrix verlichting met 6 modules van in totaal 8000 lumen (een kant van het aquarium is echter sterker verlicht dan de andere kant, omdat ik een donkerdere hoek wilde creëren). Verder beschik ik over een 50watt bodemverwarming en 2 externe filters, te weten een Eheim professional 4 600 (1250l) en een fluval 406 (1400l). De filters zijn gevuld met 3 mandjes met eheim mech pro, 3 mandjes met biomech, 2 mandjes met eheim mech en in ieder filter een voorfilter. Het eheim filter heb ik van mijn vorige aquarium meegenomen, de fluval betrof een nieuw filter.

Het aquariumwater ververs ik iedere week met een kleine 50%. Van de filters blijf ik verder af (ze blijven tijdens het verversen ook gewoon doordraaien.

Zoals gezegd heb ik de laatste weken last van bruine alg. Dit wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een te lage nitraatwaarde. Ik begrijp echter niet hoe deze zo laag kan zijn. ik doseer volgens de estimative index en voeg iedere week 25ppm toe. De laatste week heb ik in aanvulling hierop nog 25ppm nitraat toegevoegd. De nitraatwaarde is hierdoor gestegen van 1 naar 3ppm (gemeten vlak voor de waterwissel). Ik doseer het nitraat verspreid over 3 dagen in de week.

De enige reden voor voorgaande die ik kan verzinnen is een te hoge denitrificatie. Voor mijn gevoel kan dit echter niet in de bodem plaatsvinden, omdat daar bodemverwarming aanstaat en er dus continu vers water met zuurstof door stroomt (voor zover ik weet kan denitrificatie enkel plaatsvinden in zuurstofarme omgevingen). Verder hebben de filters een redelijke doorstroming, zodat ik verwacht dat ook daar redelijk veel zuurstof doorheen gaat. Echter met name de biomech is ervoor gemaakt om zoveel mogelijk bacteriën te huisvesten. Dit heeft daarmee ook een grotere kans op zuurstofarme omstandigheden. Ik zit er daarom aan te denken om deze 3 mandjes uit de filters te halen. Voordat ik dit doe hoor ik heel graag jullie mening hierin!

ps. In mijn vorige aquarium had ik hetzelfde probleem (https://aquaforum.nl/threads/al-jarenlang-algenproblemen.159428/). Het moet dan ook iets zijn wat ik fout doe, maar urenlang (of maak daar maar dagenlang van) zoeken of onder meer dit forum heeft helaas niet geleid tot een oplossing. mijn aanvankelijke enthousiasme voor deze nieuwe bak wordt dan ook helaas steeds meer een teleurstelling:(.
48879135112_42219cbffd_o.jpg
48879135202_601543d20b_o.jpg
48879135332_52b4468e9c_o.jpg
48879135372_c4a50cb9ca_o.jpg

48879135112_42219cbffd_o.jpg
48879135202_601543d20b_o.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf heb ik boven een 180 liter bak, misschien het beter om te zeggen dat het netto om zo'n 150 liter gaat, zo'n 7600 lumen aan verlichting hangen. Ik heb een plantenbak. Ik volg geen Ei systeem of welk ander systeem dan ook. Wel kijk ik en hou nauwlettend mijn planten in het oog. In jou geval zou ik beginnen aan de verhouding licht/CO2. Die moet kloppend zijn. Een plant vraagt als eerste levensbehoefte licht! Wanneer het dit krijgt gaat het groeien en is bemesting nodig. Allereerst CO2. Daarna de overige vormen van plantenvoeding. De lichtduur en lichtintensiteit wordt bepaalt door je plantenbestand. Hoe ziet dus je planten keuze eruit en wat vraagt dit bestand aan lichtintensiteit? Meestal heeft die intensiteit een duur van zo'n 8 uur nodig, exclusief dimtijden. Ga dit dus na en voer dit zo uit. Daarna ga je kijken wat dit betekend voor je CO2 vraag. Pas dit aan. Bezie dan hoe je micro- en macrobemesting is. Je microbemesting is juist te krijgen door goed naar de reactie van je planten te kijken maar is niet altijd direct meetbaar. Het macrosegment is wel te meten. Voor je nitraat/fosfaat zou een respectievelijke verhouding van 10:1 een goede leidraad zijn. Zelf zou ik deze volgorde van handelen aanhouden, daarbij telkens het gevolg van een handeling af te wachten alvorens te beginnen aan een nieuwe. M.a.w. stap voor stap werken! Daarbij is geduld een schone zaak. Planten reageren maar veel langzamer dan algen waarvan je vaak snel iets ziet. Je ziet nu een nitraatprobleem als oorzaak maar dit waarschijnlijk een gevolg! Door deze stappen te volgen wordt de werkelijke oorzaak sneller duidelijk.
 
Denitrificatie in een 9 weken oude bodem lijkt mij stug, met of zonder verwarming. Normaal zou ik zeggen kijk eens naar je filter vulling, zit daar niet een hoog denitrificerend effect maar in dit geval zou ik ook zeggen van niet. Denitrificatie in je filter is overigens iets wat erg traag op gang komt, denk aan 4 tot 6 maanden minimaal. Lijkt mij hier dan ook niet van toepassing plus de Eheim biomech en de plastic Eheim mech pro is geen filtermedium waarin ik dit zou verwachten.

Dan blijft eigenlijk voor mij over, wat gooi je er in? Heb je daar wel eens naar gekeken? Wellicht is je plantenvoeding over datum of heb je gewoon een maandag ochtend exemplaar te pakken? Of wellicht de manier van meten, is die wel in orde? Zowel je voeding als je meet instrumenten zou ik eens vervangen en kijken of je dan andere resultaten krijgt.
 
Stomme vraag misschien, maar hoe meet je of je een no3 van 1 of 3 ppm hebt? ik dacht dat zoiets vaak in stappen van 10 gaat (10ppm, 20ppm ect)
 
keep calm and carry on.

als je voldoende nitraat toevoegt is er voldoende nitraat. als je volledig EI dosseert zou je ik je testresultaten lekker de prullenbak in mieteren er me er niks van aan trekken.

gebruik je puur leidingwater voor je aquarium? bruine alg wordt buiten de opstartfase in verband gebracht met te hoge silicaat waarden. als het een structureel probleem is zou je daar eens naar kunnen kijken.
 
Bedenk me opeens dat je een nulmeting makkelijk kunt doen.

Vul een emmer met 10L water en test het water, voeg daarna naar verhouding dezelfde plantenvoeding toe als in je aquarium en test dit water na een half uurtje weer. Zo sluit je alles in je aquarium uit en kun je goed zien of je plantenvoeding, of je testsetje wel in orde is.
Ben benieuwd naar de resultaten.
 
@benvo Grotendeels ben ik het eens met je betoog, echter denk ik dat het geen kwaad moet kunnen om veel voedingsstoffen aan te bieden bij een relatief geringe verlichting. Daarnaast valt de verlichtingssterkte mijns inziens ook wel mee. Aan de ene helft van het aquarium heb ik een sterkte van 25lumen per liter en aan de andere helft van 15 lumen per liter. Dit zou nog iets omhoog kunnen, maar ik wilde eerst kijken hoe alles het hieronder doet (met modules is de daytime matrix heel eenvoudig uit te breiden). Daarnaast zou volgens jouw betoog het nitraat niet verbruikt worden door de planten. Desondanks verdwijnt dit wel in mijn bak.

@DanielHoogland Het nitraat tekort blijkt uit de test, maar zie ik ook terug in de vorm van bruinalg. Verder heb ik de nulmeting ook gedaan. Hier volgt uit wat je zou verwachten.
Denitrificatie in de bodem lijkt me inderdaad ook sterk binnen een dergelijke korte periode. Een te hoge denitrificatie is echter het enige dat ik als reden kan verzinnen voor het verdwijnen van het nitraat. Dat de planten zoveel verbruiken kan ik me namelijk niet voorstellen.

@Akwarium Silicaat zou de oorzaak kunnen zijn van de bruinalg, echter ik heb al vastgesteld dat er een nitraattekort is en dat dit op de een of andere manier wordt verbruikt in het aquarium. Ik zou het daarom logischer vinden de bruinalg toe te wijzen aan dit tekort. ik zie tevens dat de dag nadat ik nitraat heb toegevoegd de planten het iets beter doen. De dag daarop zie ik echter weer een terugval.
Voor de volledigheid; ik gebruik wel puur leidingwater.
 
@RichD1011 Bij mijn testsetje van jbl zijn de stappen 0 - 1 - 5 - 10 - 20 enz. 3 zit tussen 1 en 5 in. Het zou natuurlijk ook net zo goed 2 of 4 kunnen zijn...
 
@Akwarium Silicaat zou de oorzaak kunnen zijn van de bruinalg, echter ik heb al vastgesteld dat er een nitraattekort is en dat dit op de een of andere manier wordt verbruikt in het aquarium. Ik zou het daarom logischer vinden de bruinalg toe te wijzen aan dit tekort. ik zie tevens dat de dag nadat ik nitraat heb toegevoegd de planten het iets beter doen. De dag daarop zie ik echter weer een terugval.
Voor de volledigheid; ik gebruik wel puur leidingwater.

als je 50 ppm nitraat toevoegt en je meet 3, dan is het volgens mij aanzielijk aannemelijker dat je testresultaat niet klopt dan dat er 47 ppm verdwenen is.
 
als je 50 ppm nitraat toevoegt en je meet 3, dan is het volgens mij aanzielijk aannemelijker dat je testresultaat niet klopt dan dat er 47 ppm verdwenen is.
Het is niet alleen dat het testresultaat deze uitkomst geeft, maar ook dat de planten dit laten zien. Daarnaast heb ik het gedubbelcheckt via de emmer methode die @DanielHoogland aangaf.
 
Het blijft wel een aanname dat de planten een nitraat te kort laten zien. Wat Ben zegt over co2 en licht kan er natuurlijk ook nog mee te maken hebben.
Ik ben het met je eens dat het heel vreemd is dat er in een week 50 ppm zakt naar 3 ppm, iets moet dan nitraat verbruiken natuurlijk. Hoe ziet het er uit als je tussendoor test? Gaat het binnen 24 uur al naar een heel laag niveau of zit er een lineaire daling in? Wat zijn de overeenkomsten met je oude aquarium waar je dit probleem ook had? Substraat? 1 van de filters neem ik aan? Zitten er drijfplanten in? Je kan proberen het ingedraaide filter een weekje te verwijderen. Zet hem dan op een specikuip met nieuw water om niet alle bacterien omzeep te helpen. Toch stap voor stap testen en kijken wat de boosdoener is.
 
Tussendoor testen is is inderdaad een goed idee. Ik zal dit vanaf vandaag gaan doen.

De overeenkomsten met het oude aquarium is enkel 1 extern filter. Al het andere is nieuw.

Mijn twijfels over de filterinhoud komen van dit artikel van Adriaan Briene: https://www.aquainfo.nl/biologisch-filteren/
Op grond hiervan denk ik dat de biomech teveel anaerobe omstandigheden creëert. Ik wilde daarom proberen om deze mandjes er komende zaterdag een paar weken uit te halen om te kijken hoe het aquarium reageert. Een andere oorzaak zou een te hoge organische belasting kunnen zijn, waardoor de nitrificerende bacteriën worden weggeconcurreerd wat zuurstof betreft. Echter is mijn bak behoorlijk schoon en zit er nog amper vis in (12 kleine corydoras, 3 grote siamese algeneters, 2 grote borstelmeervallen en 5 kleine pauwooggrondels). Dit laastste lijkt mij dan ook niet heel waarschijnlijk, tenzij in de poriën van de filtermassa de organische belasting wordt afgebroken en zo het zuurstof in het begin van het filter al wordt opgebruikt
 
@benvo Grotendeels ben ik het eens met je betoog, echter denk ik dat het geen kwaad moet kunnen om veel voedingsstoffen aan te bieden bij een relatief geringe verlichting. Daarnaast valt de verlichtingssterkte mijns inziens ook wel mee. Aan de ene helft van het aquarium heb ik een sterkte van 25lumen per liter en aan de andere helft van 15 lumen per liter. Dit zou nog iets omhoog kunnen, maar ik wilde eerst kijken hoe alles het hieronder doet (met modules is de daytime matrix heel eenvoudig uit te breiden). Daarnaast zou volgens jouw betoog het nitraat niet verbruikt worden door de planten. Desondanks verdwijnt dit wel in mijn bak.

@DanielHoogland Het nitraat tekort blijkt uit de test, maar zie ik ook terug in de vorm van bruinalg. Verder heb ik de nulmeting ook gedaan. Hier volgt uit wat je zou verwachten.
Denitrificatie in de bodem lijkt me inderdaad ook sterk binnen een dergelijke korte periode. Een te hoge denitrificatie is echter het enige dat ik als reden kan verzinnen voor het verdwijnen van het nitraat. Dat de planten zoveel verbruiken kan ik me namelijk niet voorstellen.

@Akwarium Silicaat zou de oorzaak kunnen zijn van de bruinalg, echter ik heb al vastgesteld dat er een nitraattekort is en dat dit op de een of andere manier wordt verbruikt in het aquarium. Ik zou het daarom logischer vinden de bruinalg toe te wijzen aan dit tekort. ik zie tevens dat de dag nadat ik nitraat heb toegevoegd de planten het iets beter doen. De dag daarop zie ik echter weer een terugval.
Voor de volledigheid; ik gebruik wel puur leidingwater.

In mijn betoog geef ik nergens aan dat Nitraat niet verbruikt zou worden door planten... Sterker nog planten wel degelijk Nitraat op. Ik gaf alleen een werk volgorde aan waarop je op een eenvoudige manier je probleem naar boven kan halen. Het kan namelijk heel goed mogelijk zijn dat je Nitraatverlies geen Nitraat probleem is maar door een ander probleem veroorzaakt wordt. Daarom schreef ik al dat het geen oorzaak hoeft te zijn maar een gevolg. Of dit ook werkelijk zo is kan je ontdekken volgens de wet van de uitsluiting, door bij het begin te beginnen dus. Hopelijk wordt mijn verhaal zo wat duidelijker. Of jij deze werkmethode, die mij trouwens al heel wat keren geholpen heeft met verrassende uitkomsten, volgt is natuurlijk helemaal aan jezelf!
 
@benvo dank voor de toelichting!
 
IN zon korte opstarttijd denitrificatie is onmogelijk.
Ik zie dat je de jbl set gebruikt, ook ik heb die en heb ook geconstateerd dat diee behoorlijk afwijkt van wat ik nu gebruik...salifert.
Probeer eens de salifert nitraat test, ik verwacht een geheel andere uitslag.
 
IN zon korte opstarttijd denitrificatie is onmogelijk.
Ik zie dat je de jbl set gebruikt, ook ik heb die en heb ook geconstateerd dat diee behoorlijk afwijkt van wat ik nu gebruik...salifert.
Probeer eens de salifert nitraat test, ik verwacht een geheel andere uitslag.
Is die ook geschikt voor zoetwater?
 
Ik gebruik die test van salifert zowel voor zee en zoetwater .
In zoetwater is de fijne schaal niet nodig .
Schaalverdeling grof 0-2-5-10-25-50-100
Schaalverdeling klein 0-0.2--0.5-1-2.5-5-10

Denitrificatie in een bak van 9 weken is zogoed als onmogelijk .
Echter als je een lang ingedraaid filter mee overzet , waar niet veel in gerommeld is , is dat misschien mogelijk . Maar daar zou ik niet snel vanuit gaan .
Zakt je fosfaat ook snel ?
 
Als er nog geen vissen in zitten, dan is de enige bron van nitraat dus enerzijds de toegevoegde voeding, anderzijds het langzaam wegrotten van plantresten, of toegevoegd voer.
Dat laatste gaat behoorlijk langzaam, omdat er geen slakken of vissen dat door hun verteringskanaal duwen en omzetten in urine en poep.

Als je dan wat snelgroeiende planten hebt, veel licht en een goed CO2 niveau, dan nemen planten echt wel heel veel voeding op.
Ik heb hoorblad 5cm zien groeien op een dag, en 2 dagen later helemaal zien stil vallen. Nitraat en Fosfaat daarna: dubbel 0
En planten kregen gele/bruine toppen...

Na het verversen en toevoegen van plantenvoeding komt dat dan wel snel terug op gang.
 
Voordeel van JBL vind ik de toevoeging van water kleur correctie.
Zeker intressant als je blackwater hebt.
 
Ik blijf het raar vinden dat er zomaar 47mg weg is want er zijn zat mensen die oom de EI volgen en 20mg per week doseren en behoorlijk wat licht erboven hebben maar daar hoor je ook niet van dat alles wordt opverbruikt. Als ik zie dat ik hier met een gemiddelde belichting op de meterbak en vrij veel planten maar 10mg nitraatverbruik had icm de EI dan verwondert dit fenomeen me dus echt.
 
Dank voor alle reacties. Ik heb inmiddels een setje van Salifert besteld (krijg ik morgen binnen).

Met mijn JBL setje heb ik de afgelopen avonden de volgende waarden gemeten (alle dagen 5 ppm nitraat toegevoegd in de ochtend):
Zondag 8 ppm
maandag 3 ppm
dinsdag 5 ppm

Ik heb mijn testsetje en nitraattoevoeging nogmaals gestest via de emmermethode. Ditmaal zag ik wel iets vreemds, namelijk na 10 minuten was de waarde 3 ppm. Na 2 uur (had daarna een afspraak dus niet direct opgeruimd) zat ik op 20-40 ppm (vind ik heel lastig het verschil tussen te zien). Ik ben dus benieuwd naar de waarden met het setje van Salifert.
Verder direct contact opgenomen met Aquariumbemesting of zij vaker hebben vernomen dat de poeder onjuiste resultaten gaf. Dit herkenden zij niet en zij hebben tevens zelf ook direct een test uitgevoerd met hun eigen product (met goede resultaten). Ik heb daarom ook nog een nieuw zakje kaliumnitraat besteld.

Wat de groeisnelheid betreft: mijn snelgroeiers (4 dikke bossen) groeien circa 25 cm per week. Deze zullen dus ook wel flink wat voedingsstoffen verbruiken, maar ik schat in dat dit bij lange na geen 47 ppm zal zijn wat nitraat betreft.

Oftewel wordt vervolgd en ik ben heel benieuwd. Het lijkt nu namelijk aan het setje te liggen, maar ik weet ook nagenoeg zeker dat de waarden in het aquarium niet hoog genoeg zijn/waren. Sinds ik namelijk dagelijks 's morgens toevoeg ipv 3 dagen per week 's avonds, zie ik een substantiële verbetering.
 
Hoeveel ml doseer je in totaal wekelijks, en hoeveel poeder los je op in de flessen?

8000 lumen is krapjes op ruim 400 liter maar moet genoeg zijn aangezien het een netto opbrengst is, zelf heb ik maar 19 lumen/liter bruto (t5) en dat gaat ook goed.
 
ik doseer momenteel dagelijks 50 ml en ik los 41gram in een fles van 500ml op (aanwijzing volgens de site van aquariumbemesting).

Het is feitelijk 8400 lumen, waarvan de ene helft van het aquarium meer krijgt dan de andere helft (mijn verlichting bestaat uit modules die je kan schuiven over een balk). Omdat ik ergens had gelezen dat je met led minder lumen nodig hebt, wilde ik het eerst even aankijken voordat ik uitbreid (begin er nu wel meer aan te denken).
 
ik doseer momenteel dagelijks 50 ml en ik los 41gram in een fles van 500ml op
Dat komt neer op 40 ppm nitraat wat je wekelijks toevoegt en dat is behoorlijk veel, kan met gemak gehalveerd worden, ik denk dat er iets met het meten niet goed gaat.
Als je zoveel toevoegd wekelijks kan het op den duur zelfs oplopen naar max 80 ppm, waarschijnlijk zit daar een probleem, teveel is ook niet goed namelijk.
Aangezien het in het begin wel goed ging maar nu 6 weken later zit je denk ik met een heel hoog Nitraat gehalte.

Als tweede,

De verlichting is niet heel sterk maar zou voldoende moeten zijn voor de gemiddelde planten en zulke moeilijke planten heb je niet, alleen het sterrenkruid vraagt wel wat licht.
De bak is wel redelijk hoog denk ik? de toppen van de planten lijken wel in orde namelijk, dus misschien is deze lichtsterkte qua lumen wel goed maar schiet je toch te kort door de hoogte van de bak.
 
Ik volg altijd de aanwijzing op het zakje op en dat is dan 83 gram oplossen in 500 ml en dan moet je om 20mg toe te voegen 20 ml per 100 liter doseren. Bij zeg maar 400 liter zal dat dan zo n 80 ml zijn om met 20 mg wekelijks te verhogen.
Ik doseerde in de 200 literbak hier dan ook wekelijks 40 ml nitraat met de EI.
 
Vandaag nieuwe meting met zaligere en die geeft 100ppm aan! Mysterie opgelost (en nu deze waarde langzaam verlagen naar 40 ppm.

blijft voor mij wel de vraag of het nitraat al die tijd goed was, want sinds ik dagelijks toevoegde zag ik wel een vermindering van de bruinalg. Vandaar dat ik zo overtuigd was. Nu maar aankijken hoe de bak zich ontwikkeld. Nitraattekort is in ieder geval niet (meer) het probleem. Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en de goede adviezen (hoe logisch die soms ook zijn, ben ik er klaarblijkelijk blind voor).

Qua verlichting wil ik denk ik wel uitbreiden met 2 modules van in totaal 3200 lumen netto (totaal dan 11600 onevenredig over de bak verdeeld) @Patrix mijn bak is 55cm diep tot de bovenkant van het grind gemeten.

@jessicapilon Als ik het me goed herinner was vroeger de aanwijzing ook om 83 toe te voegen, maar sinds vorig jaar circa 41.
 
In mijn plantenbak voeg ik 14 ml magnesiumnitraat toe per week. Vanaf deze week is dat overigens 14 ml kaliumnitraat. De bak is netto zo'n 150 liter, een Juwel Rio 180. Dit is trouwens niet echt veel. ik zit op NO3 10 á 15 dat wilde ik eigenlijk iets hoger hebben dus misschien dat ik het nog verhoog naar 21 ml. per week. Maar eerst wil ik even weten wat de verandering naar kaliumnitraat brengt. Het zal in ieder geval iets meer invloed hebben op de geleidbaarheid van mijn water.
 
Laatst bewerkt:
mijn bak is 55cm diep
Dat valt nog mee had m dieper verwacht.
Als ik het me goed herinner was vroeger de aanwijzing ook om 83 toe te voegen, maar sinds vorig jaar circa 41.
Dat maakt eigenlijk geen drol uit, in het laatste geval dien je alleen het dubbele) aan milliliters toe te voegen.
Vandaag nieuwe meting met zaligere en die geeft 100ppm aan! Mysterie opgelost (en nu deze waarde langzaam verlagen naar 40 ppm.
Dan zat ik aardig in de buurt met de 80 ppm die ik aangaf, maar 40 is ook niet nodig hoor, als je wekelijks 20 ppm toevoegt is dat voldoende, na een tijdje schiet je dan ook al de 30 voorbij.
 
@Patrix via mijn normale schema van aquariumbemesting.nl voeg ik wekelijks 22,5 ppm toe, dus dat klopt helemaal met wat jij aangeeft
 
Toen ik 3 weken geleden zag dat me nitraatwaarde te laag was, ben ik de dosering idd gaan verdubbelen om uit te sluiten dat me planten het allemaal verbruikten.
 
Maar eerst wil ik even weten wat de verandering naar kaliumnitraat brengt.
Even tussendoor als het mag, wat is de reden dat je bent overgestapt naar Kaliumnitraat?
 
Als ik het me goed herinner was vroeger de aanwijzing ook om 83 toe te voegen, maar sinds vorig jaar circa 41.

Klopt maar zoals Patrick al zegt blijft het netto hetzelfde want dan moet je meer mililiters toevoegen. Als je het gaat terugrekenen dan komen beide op dezelfde toevoeging neer namelijk. Waarom die berekening is veranderd is mij niet duidelijk.
 
Even tussendoor als het mag, wat is de reden dat je bent overgestapt naar Kaliumnitraat?

Dat deed ik niet bewust. Eigenlijk per ongeluk kreeg ik een verkeerde bestelling binnen, mijn fout, die wel terug mocht. Ik heb gevraagd om uitleg voor de verschillen. Ze schijnen, behalve dat het iets doet met de geleidbaarheid van het water niet zo bijster groot te zijn. Mocht blijken dat het toch niet bevalt dan weet ik bij een volgende bestelling beter.
 

Terug
Bovenaan