Het lukt me maar niet om halfsnavelbekjes groot te brengen...


2Fast4u

Well-known member
Lid geworden
10 januari 2004
Berichten
315
Ik heb in mijn gezelfschapsaquarium enkele halfsnavelbekjes (Dermogenys pusillus) zitten, waarbij enkele koppeltjes zitten die op regelmatige basis jonkies maken.
Ik heb al van alles geprobeerd om deze jongen groot te krijgen.... in de bak laten zitten (bij de ouders), in een breeder net/bakje te zetten en momenteel heb ik er zo'n twintigtal in een aparte kweekbak zitten.

Het probleem is dat met verloop van tijd de visjes gewoon sterven, ze beginnen dan scheef te zwemmen en hangen steeds meer op de bodem.... ik geef ze gemalen vlokken of korrelvoer, voor diepvriesvoer zijn ze nog wat te klein (niet groter als een speldenkop groot)
Mijn vermoeden is dat het bij de voeding zit: ondervoeding, overvoeding, verkeerde soort van voeding...

Iemand advies/ervaring met het kweken van deze visjes?

Ter info: Halfsnavelbekje Info
 
Ik denk dat het antwoord al in je link staat qua voer:

De jongen meerdere keren per dag voeren met artemia-naupliën of muggelarven.
 
Ik denk dat het antwoord al in je link staat qua voer:

De jongen meerdere keren per dag voeren met artemia-naupliën of muggelarven.
Ok... dat vermoeden had ik idd al, maar de (diepvries) muggelarven variant die ik heb, zijn veel te groot voor de visjes om op te eten.
De visjes zijn zelf nog kleiner dan één muggelarve zelf. Welke variant moet ik dan halen/kopen als voer?

Daarnaast klinkt veel meer voeren ook gelijk te te staan met vaak waterverwisselen.... m.a.w. een tijdsintensief werkje om de visjes te laten opgroeien.
De vraag daarna is... wat ga ik met zoveel halfsnavelbekjes doen :) niet dat het een super bekend en/of veel gevraagd visje is...
 
Ik zou een bij de lfs vragen wat voor fijn diepvriesvoer ze hebben. Zelf heb ik de gewone artemia maar ja dat zijn d egrote maar volgens mij zijn ze ook als nauplien te koop.


Hier staat bij dat het voor zout en zoetwaterlarven geschikt is.
 
Speldekopjes lusten geen muggenlarven...

Diepvries rotifer is het beste kant en klare voer voor ze. Het beste zijn artemia´s.

Groetjes John.

Gefeliciteerd met de kleintjes!!!
 
Het beste zijn artemia´s.
Ik heb die ook maar ja dat zijn de volwassen artemia maar voor zover ik weet kun je ook de nauplien in diepvries kopen.
Die volwassen artemia is echt veel te groot inderdaad. Dahnia is volgens mij ook niet zo grof.
 
Ik heb die ook maar ja dat zijn de volwassen artemia maar voor zover ik weet kun je ook de nauplien in diepvries kopen.
Die volwassen artemia is echt veel te groot inderdaad. Dahnia is volgens mij ook niet zo grof.
Ik bedoelde gewoon levende nauplien.
Het is niet vanzelfsprekend dat de kleintjes diepvriesvoer accepteren. Wie weet zijn zelfs pas uitgekomen pekelkreeftjes te groot.

Groetjes John.
 
Liquifry is er ook nog maar dat vervuilt wel behoorlijk.
Je hebt nr 1 en 2:

 
Je kan tevens je kweekbak vol laten groeien met drijfplanten. Daar is voor jonge visjes een hoop voer in te vinden. Daarna inderdaad artemia nauplii of rotifer.

Goed in de gaten houden of het wordt opgegeten, het voer dat blijft liggen weghalen en om de dag water verversen. Met een klein bakje kost dat niet meer dan 10 minuten werk.
 
gedroogde muggenlarven en gedroogde watervlooien en die tussen je vingers beetje fijnmalen zodat het bijna stof is, dit blijft drijven (hebben ze nodig) zodat ze het rustig op kunnen eten.
 
Bij een bekende van mij ging gedroogd voer gewoon in de blender of werd het met de vijzel fijngemalen. Daar aten zelfs de kleinste vissen van. Baby kardinaaltetra en zo.
 
Ik heb enkel ervaring met kweek van de normale soort, niet de witte variant.
De jonge visjes zijn best groot (zeker in vergelijking tot de komma’s van danios). Dus levende artemia nauplii gaan er goed in. Het lijkt wat werk maar als je ziet hoe goed ze er van eten is dat het waard (overtollige artemia kan je ook gewoon aan de volwassen vissen geven).
Qua droogvoer kan je JBL NovoTom Artemia proberen. Dat werkt goed als aanvulling.
Zorg wel dat de opkweekbak genoeg oppervlakte heeft met drijfplanten. Ze zwemmen met name daar en willen niet constant op elkaars lip zitten. Dat speelt meer naarmate ze groter worden.
 

Terug
Bovenaan