het kweken van de Barbus Titteya


blablabla

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2009
Berichten
1,127
Beste leden,

Al een tijdje (1.5 jaar) heb ik 2 mannelijke en 5 vrouwelijke exemplaren zwemmen in mijn Rio 180. Nu lees ik overal op internet dat deze visjes vanzelf kweken, maar bij mij is dat nog niet het geval. Ze hebben fijnbladerige planten en de vrouwtjes zitten vol met kuit. De mannetjes heb ik nog nooit zien jagen of pronken.
Verder heb ik er drijfplantjes in, dus de schaduwachtige omgeving waar ze oorspronkelijk in leven heb ik zo goed mogelijk nagebootst.

Nu vraag ik me af, is er een soort speciaal voer dat ik moet voeren? Of zie ik iets anders over het hoofd?

Er zwemmen geen drukke vissen in het aquarium, de medebewoners zijn: een aantal kardinaaltetra's en een koppeltje dwerggoerami's.

Alvast bedankt!
 
Deze vissen zijn niet meer geschikt om mee te kweken. Het liefste kweek je met dieren van nog geen jaar oud. Als je vrouwtjes al heel lang dik zijn duidt dat op kuit verharding en daar kan je niets meer mee.

Kardinalen zijn enorme eiereters als je die samen met deze visjes samen hebt zal er sowieso al weinig van eventuele eitjes terrecht komen. En mocht er een uitkomen dan verdwijnt dat jong wel in de maag van de Colisa lalia.
 
Je zegt dat je overal leest dat ze vanzelf kweken. Dat klopt ook wel, maar ook kan je overal lezen dat het enorme liefhebbers van hun eigen eieren zijn. En daar ga je gemakshalve maar aan voorbij. Voor de kweek heb je echt een aparte bak nodig
 
Daar ga ik helemaal niet gemakshalve aan voorbij. Dat ik niet geloof dat ze eieren afzetten komt doordat ik de barbeeltjes nog nooit heb zien baltsen en de mannetjes nog nooit hebben gejaagd. Van andere vissoorten heb ik wel gezien dat er eieren gelegd werden, ook al heb ik dan nooit jongen gezien.
 

Terug
Bovenaan