Het is niet echt een ziekte maar weet niet waar het anders bij hoort


Erica_vissen

Well-known member
Lid geworden
30 april 2022
Berichten
221

Hay, mijn otocinclus affinis sprong zo net uit mijn aquarium. Ik heb hem weer terug gegooid en hij zwom zo weer weg. Maar ik denk dat mijn vissen echt iets raars hebben want soms dan gaan ze echt als een gek door het aquarium. Mijn otocinclus affinis en mijn neontetras ook. Weet iemand wat dit is en kan ik er iets tegen doen? Want ik wil niet dat ze er weer uitspringen want dan worden ze nog katten voer en dat zou echt niet leuk zijn :(
 
Ik heb wel eens gehoord dat er dan iets uit de bodem kan lekken qua gas. Dus dat je een soort van bodemrot-achtige verschijnselen hebt, waarvan het opgeslagen gas uit de bodem lekt. Als je vissen daar dan langs zwemmen kan zo'n plek een plek zijn waar ze schrikken en heel snel weg zwemmen. Kijk eens een tijdje op welke plek dat dan is dat ze beginnen.
 
Mijn Labeo frenatus heeft me een keer met vreemd gedrag gewaarschuwd dat mijn water met spoed ververst moest worden. Hij zwom zenuwachtig heen en weer tussen bodem en oppervlak Sindsdien regeer ik heel snel op gek gedrag...
 
Het aquarium is net nieuw dus de bodem kan nog niet rotten heb het 4 dagen terug verschoond en ze doen het al sinds het begin
 
Temperatuur soms te hoog?
 
Hoe lang heb je het aquarium ingedraaid? Als je zegt, net nieuw en 4 dagen geleden verschoond. Bedoel je een waterwissel? Als je niet eerst je aquarium 4 weken hebt laten indraaien kan je een piek hebben van allerlei schadelijke stoffen en dan moet je eigenlijk elke dag wel verversen. Hou je vissen goed in de gaten en kijk of ze geen rode kieuwen krijgen.
 
Ik ben ook bang dat de bak niet goed is ingedraaid en er toch verkeerde stoffen inzitten.
 
Meer informatie over het aquarium is wenselijk anders word het koffiedik kijken:
Afmeteingen van het aquarium inc
alle bewoners
je waterwaardes
Verversbeleid
Onderhoudbeleid aan filter/bodem
Temperatuur van je bak
Totaalfoto
Het aquarium is net nieuw dus de bodem kan nog niet rotten heb het 4 dagen terug verschoond en ze doen het al sinds het begin
Kun je misschien even bovenstaande vragen beantwoorden?
 
Hoe lang heb je het aquarium ingedraaid? Als je zegt, net nieuw en 4 dagen geleden verschoond. Bedoel je een waterwissel? Als je niet eerst je aquarium 4 weken hebt laten indraaien kan je een piek hebben van allerlei schadelijke stoffen en dan moet je eigenlijk elke dag wel verversen. Hou je vissen goed in de gaten en kijk of ze geen rode kieuwen krijgen.
Ik heb het aquarium nu denk ik 5 maanden en het heeft 3 weken en een paar dagen ingedraaid
 
Soms hebben vissen een energiespurt. Een danio van 2cm lengte kan binnen een halve seconde een meterbak door zwemmen. Tja, soms schieten ze uit met hun spurten. Ik heb wel een paar keer per jaar dat ik een vis op de grond vind, of dat ik hem eruit hoor of zie springen. Gelukkig ben ik er meestal op tijd bij, maar ik heb na een werkdag ook wel eens een gedroogde danio op de grond gevonden.
 
Kun je misschien even bovenstaande vragen beantwoorden?
Tuurlijk,
Meer informatie over het aquarium is wenselijk anders word het koffiedik kijken:
Afmeteingen van het aquarium inc
alle bewoners
je waterwaardes
Verversbeleid
Onderhoudbeleid aan filter/bodem
Temperatuur van je bak
Totaalfoto
Het aquarium is 60 bij 30
Er zitten 4 van die kleine bodem visjes in 1 grote algeneter 1 guppy en 7 neontetras
Waterwaardes weet ik niet
Wat is verversbeleid?
Ik heb een EHEIM filter en in de bodem zit spul voor de planten
De temperatuur is 27 graden
image.jpg
 
Soms hebben vissen een energiespurt. Een danio van 2cm lengte kan binnen een halve seconde een meterbak door zwemmen. Tja, soms schieten ze uit met hun spurten. Ik heb wel een paar keer per jaar dat ik een vis op de grond vind, of dat ik hem eruit hoor of zie springen. Gelukkig ben ik er meestal op tijd bij, maar ik heb na een werkdag ook wel eens een gedroogde danio op de grond gevonden.
Ja ik hoop dat dat het was :)
 
27 graden is al 1 probleem... 23 is hoog genoeg.
Grind en zand door elkaar niet echter super combi je kunt beter voor filterzand gaan. Daarnaast graven anatome helena slakken zich graag in in het zand.
Boot zou ik eruit halen, beste zo min mogelijk plastic in je water.
Doe zelf meestal verwarmingselement in de buurt van de uitstroom van je filter zodat warm water beter verdeeld wordt, maar is misschien een persoonlijk dingetje.
 
27 graden is al 1 probleem... 23 is hoog genoeg.
Grind en zand door elkaar niet echter super combi je kunt beter voor filterzand gaan. Daarnaast graven anatome helena slakken zich graag in in het zand.
Boot zou ik eruit halen, beste zo min mogelijk plastic in je water.
Doe zelf meestal verwarmingselement in de buurt van de uitstroom van je filter zodat warm water beter verdeeld wordt, maar is misschien een persoonlijk dingetje.
Nou mijn vissen die ik heb moeten in minimaal in 25 graden of hoger dus de temperatuur is gewoon goed en die bood daar kunnen ze in schuilen als ze even rust willen
 
Een verversbeleid is het beleid in hoevaak je water ververst, iets wat absoluut noodzakelijk is omdat ze in hun eigen afval zwemmen (een filter krijgt het er nooit allemaal uit gefilterd) dus wekelijks 30% water verversen is absoluut een must.

Je bak is inderdaad te warm, en kun je beter verlagen naar 25 graden
 
Mijn Otto's doen hetzelfde als ik in de bak met onderhoud bezig ben.... Alsof ze van mij schrikken ofzo of als ik té dicht in de buurt kom.
Sinds ik dit van ze weet doe ik ook wat rustiger aan in de bak als zij in de buurt van mijn hand zitten, want ze gaan echt niet zomaar opzij.... maar als ze schrikken dan schieten ze als kogels door de bak.
Dus misschien zijn die van jou ergens van geschrokken.
 
Tuurlijk,

Het aquarium is 60 bij 30
Er zitten 4 van die kleine bodem visjes in 1 grote algeneter 1 guppy en 7 neontetras
Waterwaardes weet ik niet
Wat is verversbeleid?
Ik heb een EHEIM filter en in de bodem zit spul voor de planten
De temperatuur is 27 graden Bekijk bijlage 346799

Volgens mij zijn het Kardinalen en geen neontetra's;) en zie ik er nog een roodkopzalm in zitten...geen guppy
 
Nou mijn vissen die ik heb moeten in minimaal in 25 graden of hoger dus de temperatuur is gewoon goed en die bood daar kunnen ze in schuilen als ze even rust willen
Als je ze daar op wilt houden prima, kardinalen houden het wel even uit (24 is beter), otocincli vinden 23 warm genoeg zou zelf op 23/24 gaan zitten.
Plastic dingen bevatten vaak weekmakers, deze kunnen aan het water worden afgegeven welke weer schadelijk zijn voor de diertjes.

Zelf nog geen springende otocincli gezien, wel apart :DDKan ze hier bijna aaien bij het schoonmaken.
 
Mijn Otto's doen hetzelfde als ik in de bak met onderhoud bezig ben.... Alsof ze van mij schrikken ofzo of als ik té dicht in de buurt kom.
Sinds ik dit van ze weet doe ik ook wat rustiger aan in de bak als zij in de buurt van mijn hand zitten, want ze gaan echt niet zomaar opzij.... maar als ze schrikken dan schieten ze als kogels door de bak.
Dus misschien zijn die van jou ergens van geschrokken.
Ja dat zou best kunnen soms als ik ineens binnen kom dan schrikken ze weg dus toen hij uit de bak sprong vond hij vast mijn hand beetje te eng 😂
 
Maar nu we het toch veel over Otto’s hebben ik kan ze nergens meer vinden :( sinds die ene er uit is gesprongen kan ik er nu nog maar 1 vinden en dat al 2 dagen lang :( zou het kunnen dat mijn grote algeneter hun heeft opgegeten?
 
Maar nu we het toch veel over Otto’s hebben ik kan ze nergens meer vinden :( sinds die ene er uit is gesprongen kan ik er nu nog maar 1 vinden en dat al 2 dagen lang :( zou het kunnen dat mijn grote algeneter hun heeft opgegeten?
Ik bedoel 2
 
Laatst bewerkt:
Maar nu we het toch veel over Otto’s hebben ik kan ze nergens meer vinden :( sinds die ene er uit is gesprongen kan ik er nu nog maar 1 vinden en dat al 2 dagen lang :( zou het kunnen dat mijn grote algeneter hun heeft opgegeten?
Nee algeneters eten geen levende dieren, enkel dode dieren

Heb je mijn antwoord nog gelezen over wat een verversbeleid is? want water verversen wekelijks is echt een must
 
Ik denk 1 keer in de 2/3 weken nog vooral als ik zie dat het een beetje vies word van het poep enzo
 

Terug
Bovenaan