Het grote goede spullen uit China Topic


Veder zie ik van sommige leden producten met een waarde boven de 22$, hoe zit het dan met de belasting/invoerrechten? Worden die automatisch berekend via Alie/Wish/Ebay of gaat dit anders?

Betalen aan de postbode (pinnen) of op postkantoor.
Maar ze doen niet zo gek veel steekproeven hoor is mijn ervaring. Meestal hoef ik niets te betalen. Heb ook wel eens beveiligingscamera's van 300 euro gekocht via Ali. niets extra hoeven betalen.

Ali/Wish/Ebay hebben er verder niets mee te maken. Het is de NL douane en pakketdienst die het in rekening brengt.
 
en je kan tegenwoordig zelfs achteraf betalen, niet ontvangen is dan niet betalen.
 
Wat zijn de belangrijkste dingen om op te letten? ;)
Is dat net zoals in Nederland reviews lezen, of zijn er voor Alie andere manieren?

Veder zie ik van sommige leden producten met een waarde boven de 22$, hoe zit het dan met de belasting/invoerrechten? Worden die automatisch berekend via Alie/Wish/Ebay of gaat dit anders?

Veder komen er leuke lijstjes en producten voorbij :DD Zelf binnenkort ook maar een poging wagen, kan altijd wel wat spulletjes gebruiken

algemene richtlijnen voor alie:
+ uiteraard reviews lezen.
+ bestellen alleen bij leveranciers die van datzelfde product al meerdere hebben verkocht
+ verzenden altijd via alieexpres standaard, moet je wel voor betalen maar kun je later een dispute lees geschil openen en vergoed krijgen.
+ koop bij fabrikant, kijk dus naar de naam...zo kun je beter bij een "official shop" die gelinked is met het product. Jebao shop heeft voorkeur voor happy sun shop ....
+ liever A kwaliteit producten kopen, bijv jebao pompen hebben voorkeur voor sunsun pompen.
+ echt goedkoop.... ook nog goedkoper dan andere aanbieders dan heb je meestal een afgekeurd product.
+ stel vooraf vragen bij hogere bedragen, krijg je snel antwoord is dat een pre.
+ vwb import, je kunt aan de verkoper vragen om op de invoerechten / aankoopbon te schrijven dat de waarde 20 euro bedraagt, of vervaning / replacement.
+ je kunt ook kiezen voor verzenden vanuit warehouse, kies dan CZ en dan heb je gekocht binnen EU.
+ kijk op de kalender wanneer in China feestdagen zijn, bestel dan iets later. Nooit bestellen als chinees nieuwjaar is, dan is alles voor 2 weken gesloten.
+ Als je een product bekijkt scroll dan naar beneden, daar staan vaak andere aanbieders meet hetzelfde product tegen net iets gunstiger prijs.
+ verdiep je in merknamen, ja hoor China heeft ook echte merken. Een topmerk is bijvoorbeeld XIAOMI, of MI alles wat deze naam draagt is van uitstekende kwaliteit.
+ kleding, let op maatvoering.....chinese kleding is ons te klein...EU XXl is in china XXXXXL of soms XXXXXXL
 
vwb import, je kunt aan de verkoper vragen om op de invoerechten / aankoopbon te schrijven dat de waarde 20 euro bedraagt, of vervaning / replacement.

Foei want in dat geval ben je formeel strafbaar als je weet dat het bedrag hoger is en je zo heffingen en belasting wil ontlopen ;)
 
Foei want in dat geval ben je formeel strafbaar als je weet dat het bedrag hoger is en je zo heffingen en belasting wil ontlopen ;)
Je knipoogt...
maar voor de rest is importheffing van alie iets dat verzonnen werd in de hoop het te stoppen.
Als je de regels leest van importheffing dan zul je al snel uitkomen op taric codes en niet op de uitvoering zoals het nu gedaan gebeurd.
 
Ook hier een kleine selectie van de vele spullen die ik aanschaf:

 
Leuk topic. Hier mijn collectie:

 
Om er voor te zorgen dat dit topic enige tijd mag blijven bestaan lijkt het mij goed om even wat met elkaar af te spreken:
  1. We blijven ten alle tijden respectvol naar elkander.
  2. Grapjes zijn leuk, maar neem regel 1 in acht.
  3. Deel geen hoax berichten, fake news, scams en andere foutieve informatie.
  4. De algemene regels van het forum gelden ook hier. Er staat een link onderaan dit bericht.
  5. Ervaringen kunnen per forummember verschillen, respecteer elkaars ervaring.

Nogmaals, ik vind het niet netjes dat je mijn tekst uit een ander topic kopieert zonder dat ergens te vermelden of mij daar even van op de hoogte te stellen. Ik wil echt niet moeilijk doen en ben ook zeker niet de moeilijkste maar wees zo beleefd om even de moeite te nemen om hier op te reageren.

De oorspronkelijke tekst is hier te vinden: https://aquaforum.nl/threads/het-grote-coronavirus-covid-19-topic.167564/
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals, ik vind het niet netjes dat je mijn tekst uit een ander topic kopieert zonder dat ergens te vermelden of mij daar even van op de hoogte te stellen. Ik wil echt niet moeilijk doen en ben ook zeker niet de moeilijkste maar wees zo beleefd om even de moeite te nemen om hier op te reageren.

Ik kan me deze reactie heel goed voorstellen maar het lijkt me beter om dit even via de pb te doen zodat het topic niet vervuild raakt ;)
 
Voordat we overgaan op de wél-musthaves, ook even een heads-up dat je voor veel zaken ook gewoon moet oppassen. Geldt met name voor plastic/rubber en elektronica, zie bijvoorbeeld het item van Zondag met Lubach daarover. Vwb elektronica zijn het vooral opladers voor mobieltjes/laptops die brandgevaarlijk zijn.

Aquariumdingen die ik er afgelopen tijd wel besteld heb en tevreden over ben:
Raggertjes voor slangen etc (kreeg er overigens 2 sets terwijl ik er maar 1 besteld en betaald heb)
Snoeischaar met curve
Schraper voor de ruiten
Glazen bubblecounter voor co2
Magic sponzen om ruiten etc mee schoon te boenen
CO2 dropchecker
Lang pincet
Spuitjes om mee te doseren

Zaken die ik er ook besteld heb maar niet tevreden over was: kraantjes (gaan lekken), glazen U-bocht voor CO2 (breekt snel), zeefje ('rvs' ging toch roesten) en misschien nog wel meer.
 
Zo, dat kiept mijn winkelwagen alvast leuk vol, dankjewel @LalaLaraSophie . Zaken die ik ook wilde hebben maar nog niet had gevonden.
Laders en andere electronica is voor mij ook een no-go, al kun je je afvragen of inmiddels niet elk derde item dat je hier online kunt kopen, een vorm van dropshipping is...
 
Zo, dat kiept mijn winkelwagen alvast leuk vol, dankjewel @LalaLaraSophie . Zaken die ik ook wilde hebben maar nog niet had gevonden.
Laders en andere electronica is voor mij ook een no-go, al kun je je afvragen of inmiddels niet elk derde item dat je hier online kunt kopen, een vorm van dropshipping is...

Ik las nog net je stukje over shrimpguards van aliexpress. In tegenstelling tot veel andere mensen lijkt het, hebben wij daar slechte ervaringen mee. De shrimpguards hadden vrij snel, met enkele maanden, roest binnenin onderin. Buitenzijde was nog goed. Wij hebben ze allemaal weggegooid en nooit weer gekocht.

Eigenlijk de belangrijkste miskoop voor ons van aliexpress.

Succes :)
 
Leuk topic, zelf ben ik aan het kijken voor vervanging van mijn lampen, daar hebben ze bij Ali ook de wereld aan keuze in.
 
Ik shop ook soms bij ome Ali
117761194_3400603036627657_5692988793423324877_n.png

Aqua scape setje 10 euro Bij Hornbach 30 euro
Bevalt goed
117719690_705603830170554_5741663440087065582_n.png

Aquarium ledlamp 5 euro bevalt ook goed.

Soms wat langer wachten maar komt altijd aan.
Verschil tussen lokaal en Ali is soms net te groot

Gr Peter
 
Persoonlijk snap ik die angst voor het niet ontvangen van je bestelling of het defect ontvangen niet zo.
juist bij deze website's krijg je makkelijk je geld terug of een andere als het mis gaat 1 berichtje met foto is genoeg
Bij Nederlandse webwinkels doen ze nogal eens moeilijk als iets niet of defect aankomt.

Verder is de sortering bij de plaatselijke middenstanders over het algemeen bedroevend.
En als je dan eens een keer wat besteld moet je er geregeld langer op wachten dan een verzending uit china.
via een winkel iets bestellen doe ik daarom alleen nog als het echt niet anders kan.

als je er een beetje op let hoe de site is vertaald en je pakt een knap leesbare zit het over het algemeen met het produckt ook wel goed.
verder zijn er meestal tientallen reacties waar je kunt lezen wat andere er van vonden
alle waar is uiteraadt naar zijn geld ook voor producten in china besteld.

Een groot deel van de kosten voor in de winkel gekochte producten is ook dat het hier als consument steeds moeilijker wordt om een basis product of een produckt in bulk te kopen
ik klus graag met hout vrijwel alles wordt tegenwoordig in hele kleine aantallen verpakt waardoor de verpakking qua materiaal kosten soms nog duurder is dan het product dat je koopt
zo kwamen er hier vorige week 500 houten knopen binnen voor mijn vrouw haar hobby kosten minder dan een setje van twee bij de hobby winkel (waar je dan ook nog 20 km voor moet rijden)
zelfde houtsoort onafgewerkt eigenlijk zou het me geen moer verbazen als die knopen door de zelfde cinees zijn gemaakt als dat setje van 2 ze waren echt exact het zelfde model

Onze hobby een klein stukje pvc buis met een bocht (aanzuigslang) 12 euro Die bocht maken kost met de hand mischien 20 seconden inclusief verwarmen (en het gaat heus machinaal)

de prijs verschillen zijn het gevolg van onze kunstmatige economie door dat het nu makkelijker is om alle tussenstappen over te slaan wordt dat nu voor iedereen goed zichtbaar.
het zou fijn zijn als je hier ook meer rechtstreeks bij de leverancier kon betrekken al die tussenhandel en voorraden is gewoon niet meer van deze tijd
ook in dit landt verdiend degene die het meeste werk aan een product verricht er in het algemeen naar verhouding het minste aan.
vorig jaar kregen de boeren geloof ik 2 cent voor een kilo uien
 
Een groot deel van de kosten voor in de winkel gekochte producten is ook dat het hier als consument steeds moeilijker wordt om een basis product of een produckt in bulk te kopen
ik klus graag met hout vrijwel alles wordt tegenwoordig in hele kleine aantallen verpakt waardoor de verpakking qua materiaal kosten soms nog duurder is dan het product dat je koopt
zo kwamen er hier vorige week 500 houten knopen binnen voor mijn vrouw haar hobby kosten minder dan een setje van twee bij de hobby winkel (waar je dan ook nog 20 km voor moet rijden)
zelfde houtsoort onafgewerkt eigenlijk zou het me geen moer verbazen als die knopen door de zelfde cinees zijn gemaakt als dat setje van 2 ze waren echt exact het zelfde model

Onze hobby een klein stukje pvc buis met een bocht (aanzuigslang) 12 euro Die bocht maken kost met de hand mischien 20 seconden inclusief verwarmen (en het gaat heus machinaal)

de prijs verschillen zijn het gevolg van onze kunstmatige economie door dat het nu makkelijker is om alle tussenstappen over te slaan wordt dat nu voor iedereen goed zichtbaar.
het zou fijn zijn als je hier ook meer rechtstreeks bij de leverancier kon betrekken al die tussenhandel en voorraden is gewoon niet meer van deze tijd
ook in dit landt verdiend degene die het meeste werk aan een product verricht er in het algemeen naar verhouding het minste aan.
vorig jaar kregen de boeren geloof ik 2 cent voor een kilo uien
Wel beetje appels met peren vergelijken. Import, distributie, opslag, btw, personeel, winkelruimte of magazijn, website, kwaliteitscontrole, etc etc zijn allemaal onkosten die in de prijs van het hier te verkrijgen product verrekend zijn. In China liften ze mee op lage lonen / aangesloten op AliExpress en status derdewereldland waardoor ze weinig tot geen verzendkosten hoeven af te tikken. Zelfde laken een pak met de uien bij de boer; goedkoper om zelf te plukken en vanuit een kistje vanaf je eigen land aan te bieden dan wanneer het langs een inkoper/logistieke partner/centraal magazijn/order picker/logistiek/lokaal magazijn/vakkenvuller/schap/kassière moet, en wellicht nog wel een aantal stappen.
 
€ 20,87 30%OFF | Multi-standard Thermostat Aquarium Goldfish Temperature Controller with Waterproof Sensor Temperature Controller Accessories

€ 1,22 30%OFF | Aquarium Plant Snail Trap Catcher Plastic Leech Planaria Pest Catch Box Cleaning Tool Aquarium Accessories

€ 11,59 31%OFF | 5Pcs/set Aquarium Cleaning Tools Kit Water Plants Grass Tweezers Curved Scissors Stainless Steel Shovel Fish Tank Accessories #

€ 1,75 23%OFF | New Arrival Aquarium Fish Tank Filter Outflow Inflow Pipe Water Hose Mount Holder Fish Aquatic Supplies Parts

€ 0,68 34%OFF | 1pc High Quality Fish Aquarium Filtration Water Pipe Filter Hose Holder Mount Tube Tank Accessories Aquarium Filter Accessories

€ 1,73 19%OFF | Durable 10 pcs Non-Return One Way Check Valve CO2 Aquarium Fish Tank Air Pump Retention Oxygen Increasing Pump Accessories

€ 1,07 22%OFF | Shrimp Net Special Shrimp Cylinder Filter Stainless Steel Filter Inflow Inlet Protect S/L Size Aquarium Accessories

€ 1,07 22%OFF | Shrimp Net Special Shrimp Cylinder Filter Stainless Steel Filter Inflow Inlet Protect S/L Size Aquarium Accessories

€ 26,25 36%OFF | Clear CO2 Atomizer External Turbo Super Diffuser Atomizer Fish Tank Aquarium WaterPlant Fish Tank Landscape Aquatic 2500ML

€ 10,15 35%OFF | 100-240V Silent Aquarium Chiller Water Cooling Fan Fish Tank Cold Wind Cooler Aquarium Temperature Control For Fresh Salt Water

Disclaimer niet alles is goed of ooit gebruikt 🤣
Extra tip als je korting vraagt krijg je het ook 9 van de 10x 😈 en ja als je boven bepaalde bedrag komt vragen voor laag bedrag op de bon.
 
China is geen derde wereldland met een dergelijke omschrijving doe je ze veel te simpel af.
het klopt dat ze daar in zijn algemeenheid harder moeten werken voor "brood" op de plank en dat ze qua milieu een jaar of 30 achter lopen bij ons is uiteraadt ook waar maar lekkerskerken en volgermeerpolder zijn nog maar relatief kort geleden.
In zijn algemeenheid hebben ze hun zaakjes helemaal zo slecht nog niet geregeld ze richten daar in 8 dagen ff een corona ziekenhuis op met 1200 ic bedden op om maar even een voorbeeld te geven.
In een derde wereld land lukt het ze niet eens om een knappe waterput te slaan of in werking te houden.

ik begrijp dat tussenstappen geld kosten. wat ik probeer aan te geven is dat die tussenstappen niet meer van deze tijd zijn al die tussenhandel heeft geen toegevoegde waarde meer
meestal kan je er gewoon niet omheen en kosten die jongens eigenlijk alleen maar

En verder probeer ik te zeggen dat de schappen in menig winkel tegenwoordig vooral met lucht gevuld zijn door de enorme verpakkingen om een hele kleine hoeveelheid product.
dat volume kost veel en dat moet je betalen als je iets koopt
Voorbeeld mijn ijzerhandel een jaar of 25 geleden was die gevestigd in een winkel ter grote van een woning werkelijk alles wat je kon bedenken had hij leggen
zelf kon je er niets vinden maar dat was nooit een probleem want het personeel pakte het zo voor je.
De winkel bestaat nog steeds wel aangesloten bij een keten met een 20 keer zo groot pand en 3* zo veel personeel
Maar als ik een speciaal schroefje moet hebben is die daar helaas niet meer verkrijgbaar en mischien 10% van het personeel begrijpt wat je pressies moet hebben de rest heeft geen notie van wat ze verkopen
Het assortiment is in die grotere winkel is mischien nog 20% van wat ze vroeger verkochten dat is wat ik bedoel.

Ze leveren ook aan aannemers die krijgen ongeveer 60%-80% korting ten opzichten van de consumenten prijs (de btw buiten beschouwing)
Als de consumentenprijs reëel was zou dat niet kunnen dat is wat ik met kunstmatig bedoel.
 
Mijn broer werkt voor een bedrijf die spullen laat maken in China, hij is daar ca zes keer per jaar voor twee weken om zaken en kwaliteit te bespreken, geloof me ook daar moet men aan veiligheidseisen voldoen, al zijn die wel veel minder streng als hier.


Geen probleem met Ali :giggle:

1602344108705.png


Veel van de spullen zijn exact hetzelfde als in NL, je betaald alleen vele malen minder.
Kopersbescherming is prima voor elkaar, heb je eens iets dan is het vaak in 24 uur opgelost.
Had laatst een lamp voor de hobby van de vrouw besteld, hoekje kapot verder prima, geen probleem geld terug product mag u houden.

1602345046681.png




Voorbeeld, de goedkoopste TC420 die ik in Nederland kan vinden
1602344321879.png


In China
1602344447367.png


Nog een voorbeeld, ik heb hem via mijn aquariumzaak laten leveren voor 55,50 euro omdat ik met het kopen van mijn aquarium er van uitging dat ik goede spullen moet hebben en die zijn tenslotte alleen in Nederland te koop ;)
Oke op die van mij staat JBL protemp e500 maar geloof me het is exact dezelfde, er zit alleen een ander stickertje op.
Had beter even op Ali kunnen kijken, ik heb er namelijk 2 tussen zitten, is toch weer 70 euro door het putje, had ik hem via Bol gekocht dan was het verschil zelfs ca 100 euro.

In China
1602345817175.png


Bij Bol.com.

1602345885163.png




Ik ben geen fan van geld uitgeven in het buitenland als het niet hoef, maar met dergelijke prijsverschillen kun je bijna niet anders, je bent een dief van je eigen portemonnee
 
Laatst bewerkt:
Bij bol zitten een hoop vaage bedrijfjes tegenwoordig
en waar ali een probleem voor je oplost verwijst bol gewoon koud naar de leverancier zonder enige hulp
de producten bij die vage bedrijfjes zijn 1:1 bij ali gekocht soms staat zijn zelfs de brake vertalingen 1:1 overgenomen van hun leverancier op de website
 
Er komen zoveel spullen uit china die we hier in nederland kopen. Je haalt alleen de marges eruit die de bedrijven rekenen die er tussen zitten.

Daarnaast is er wel genoeg troep die je koopt omdat je het niet kan zien/voelen/passen wat je koopt.
 
Er komen zoveel spullen uit china die we hier in nederland kopen. Je haalt alleen de marges eruit die de bedrijven rekenen die er tussen zitten.
En dat is nu net het misverstand waar ik al eerder de aandacht op probeerde te vestigen.
Het is níet alleen de winstmarge.
Je haalt ook, en dat is het allerbelangrijkste, de Europese controle-eis eruit.
Het spul voldoet gewoon niet aan de Europese wetten.
- Opladers die in brand vliegen.
- Brandmelders waarvan 100% (honderd procent!) het niet deed.

Mijn dochter is heel blij met die Chinese troep.
Die zit namelijk bij de vrijwillige brandweer, en zo heeft ze zo af en toe nog eens een leuk uitdagend woningbrandje.
 
Bij bol zitten een hoop vaage bedrijfjes tegenwoordig
en waar ali een probleem voor je oplost verwijst bol gewoon koud naar de leverancier zonder enige hulp
de producten bij die vage bedrijfjes zijn 1:1 bij ali gekocht soms staat zijn zelfs de brake vertalingen 1:1 overgenomen van hun leverancier op de website
Bol is ook al lang geen winkel meer maar grotendeels een platform voor andere aanbieders. Een beetje zoals marktplaats dus.
 
Bol is ook al lang geen winkel meer maar grotendeels een platform voor andere aanbieders. Een beetje zoals marktplaats dus.
En Ali
Met dat verschil dat je bij Ali gelijk je geld terug krijgt en Ali met de verkoper afhandelt, bij Bol en co moet je eindeloos vechten voor je recht met de afzender.
Maar het ging over de kwaliteit van de producten, en zo als ik al aangaf is die vaak exact hetzelfde als de Europese producten
 
China is geen derde wereldland met een dergelijke omschrijving doe je ze veel te simpel af.
het klopt dat ze daar in zijn algemeenheid harder moeten werken voor "brood" op de plank en dat ze qua milieu een jaar of 30 achter lopen bij ons is uiteraadt ook waar maar lekkerskerken en volgermeerpolder zijn nog maar relatief kort geleden.
In zijn algemeenheid hebben ze hun zaakjes helemaal zo slecht nog niet geregeld ze richten daar in 8 dagen ff een corona ziekenhuis op met 1200 ic bedden op om maar even een voorbeeld te geven.
In een derde wereld land lukt het ze niet eens om een knappe waterput te slaan of in werking te houden.

ik begrijp dat tussenstappen geld kosten. wat ik probeer aan te geven is dat die tussenstappen niet meer van deze tijd zijn al die tussenhandel heeft geen toegevoegde waarde meer
meestal kan je er gewoon niet omheen en kosten die jongens eigenlijk alleen maar

En verder probeer ik te zeggen dat de schappen in menig winkel tegenwoordig vooral met lucht gevuld zijn door de enorme verpakkingen om een hele kleine hoeveelheid product.
dat volume kost veel en dat moet je betalen als je iets koopt
Voorbeeld mijn ijzerhandel een jaar of 25 geleden was die gevestigd in een winkel ter grote van een woning werkelijk alles wat je kon bedenken had hij leggen
zelf kon je er niets vinden maar dat was nooit een probleem want het personeel pakte het zo voor je.
De winkel bestaat nog steeds wel aangesloten bij een keten met een 20 keer zo groot pand en 3* zo veel personeel
Maar als ik een speciaal schroefje moet hebben is die daar helaas niet meer verkrijgbaar en mischien 10% van het personeel begrijpt wat je pressies moet hebben de rest heeft geen notie van wat ze verkopen
Het assortiment is in die grotere winkel is mischien nog 20% van wat ze vroeger verkochten dat is wat ik bedoel.

Ze leveren ook aan aannemers die krijgen ongeveer 60%-80% korting ten opzichten van de consumenten prijs (de btw buiten beschouwing)
Als de consumentenprijs reëel was zou dat niet kunnen dat is wat ik met kunstmatig bedoel.
Ik heb China qua wat ze kunnen hoog zitten hoor; begrijp me niet verkeerd. Maar bij mijn beste weten hebben ze nog steeds een ontwikkelingsstatus waar ze op mondiaal vlak hun voordeel mee doen. Of dat terecht is of niet, is een discussie an sich. Ik snap ook waar je naartoe wil met je verhaal over tussenpersonen, en ben met je eens dat we in sommige gevallen prima zonder kunnen, maar in veel gevallen ook niet. Dat een ijzerhandel tegenwoordig geen speciale dingen meer in het schap heeft liggen, noemen we gewoon marktwerking, ofwel vraag en aanbod. Minder vraag naar, kost wel schapruimte, dus uit het assortiment. Online winkels zijn daar veel sterker in, een magazijn op een industrieterrein kost immers veel minder per m2 dan een winkel op een A- of B-locatie in de binnenstad waardoor een webwinkel meer bijzondere items in het assortiment kan opnemen; vaak kunnen die nog bestellen bij de groothandel na een geplaatste order en dropshipping doen ook, waar een fysieke winkel moet kunnen laten zien wat ze verkopen. En daar is Ali ook weer sterk in; we hebben zelf alles uitbesteed aan het verre Oosten waardoor ze daar nu letterlijk alles (na) kunnen maken voor bodemprijzen. Dat kunnen we in Nederland met veel dingen al lang niet meer, of in ieder geval niet tegen prijzen die men nu nog wil betalen.
 
Bij aankopen in China is alles vergelijkbaar met wat hier gekocht wordt. Je krijgt waarvoor je betaald. Dat kan dus rotzooi zijn. Maar dat is beslist ook hier zo. Maar je kan er ook producten kopen die zelfs beter zijn dan hier. Zelf doe ik veel aan muziek. Zo bezit ik gitaren van Amerikaanse makelij die het nodige kosten. (Fender). Op dit moment bestaat er een bedrijf in China die gitaren bieden voor 1/3 van de prijs. (Shijhie) Ze zijn handgemaakt en bieden zelfs een aanzienlijk betere kwaliteit! Ze hebben veel geleerd op dit gebied door ervaringen op te doen omdat er daar veel geproduceerd wordt voor Amerikaanse maar ook Europese bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan Apple. De nieuwe G5 norm wordt beter beheerst door Huawei dan Amerikaanse bedrijven ondanks de kreten van Trump. Deze voorbeelden hebben al een voorgeschiedenis. In Japan werd vroeger om te besparen veel uitbesteedt qua productie. Denk aan de auto industrie. Nu maken ze zelf kwaliteitsauto's. Hetzelfde gebeurde in Korea en nu nog in China. We gaan zo hun producten zien, aanvankelijk goedkoper jazeker. Maar dat is aanvankelijk, later hebben we een stevige concurrent, ook wat kwaliteit betreft. We zien trouwens de laatste tijd dat de blik wordt verlegt van China naar Indonesië...

Overigens, on topic, bezit ik ook voor mijn aquarium veel zaken daar (bij tante Ali) gekocht, waar ik beslist heel tevreden over ben. Daar zit ook veel elektronica bij.
 
Onze ervaring met spullen uit China (klein stukje zakelijke ervaring) is dat de norm voor kwaliteit in China standaard heel anders ligt dan de onze.

Ze kunnen fantastisch goede kwaliteit maken, maar zullen dat doorgaans alleen doen wanneer er grondige begeleiding en inspectie is, vaak door bedrijven uit andere delen van de wereld die spullen laten maken in China omdat het daar goedkoop kan.

Hier is de norm dat je 1 jaar garantie krijgt, maar dat je er vanuit gaat dat een product wel 5 tot 10 jaar meegaat. In China kiezen ze zelf vaak voor zo goedkoop mogelijk produceren, zolang ze binnen de verplichting vallen. Dus wanneer een product na 1 jaar en 1 dag volledig uit elkaar rammelt lijkt dat voor hen op zich volledig acceptabel te zijn.

Wij gebruiken goedkope witte ledlampjes van aliexpress. Doen perfect wat ze moeten doen voor bijna geen geld. Nu na ruim ern half jaar zie je duidelijk dat het gebruikte plastic niet bestand is tegen de opgewekte warmte van de led, en het plastic is duidelijk vervormd. Wij hebben daar geen moeite mee en gebruiken de lampjes nog, maar van een in Nederland gekochte lamp zouden we dat niet verwachten en accepteren.

Shrimp guards van aliexpress gingen binnenin onderin roesten. Bij een Nederlands bedrijf zouden we gaan klagen. Bij Aliexpress accepteren we het en gooien ze weg. Het kost immers bijna niets.

We kopen vooral goedkope dingen daar, waarbij we geen financieel risico lopen of buikpijn krijgen wanneer het product niet is wat we verwachten. Handige dingen die je hier niet ziet ook vaak. Ook kiezen we bewust meestal niet de allergoedkoopste variant van een product, maar zoeken we het product dat behoorlijk wat goede hoge reviews heeft. We lezen ook altijd een aantal reviews.

Wat we daar uitgeven is maar een fractie van het bedrag dat we in Nederland uitgeven voor onze hobby, maar dat gedeelte dat we bij Aliexpress hebben gekocht daar zijn we in het algemeen erg tevreden over en voegt echt iets toe aan wat we in Nederland kopen. Wij blijven dan ook met veel plezier klant bij Aliexpress.
 
En dat is nu net het misverstand waar ik al eerder de aandacht op probeerde te vestigen.
Het is níet alleen de winstmarge.
Je haalt ook, en dat is het allerbelangrijkste, de Europese controle-eis eruit.
Het spul voldoet gewoon niet aan de Europese wetten.
- Opladers die in brand vliegen.
- Brandmelders waarvan 100% (honderd procent!) het niet deed.

Mijn dochter is heel blij met die Chinese troep.
Die zit namelijk bij de vrijwillige brandweer, en zo heeft ze zo af en toe nog eens een leuk uitdagend woningbrandje.
Dat gebeurd net zo goed hier in het westen producten die slecht zijn gemaakt of in de fik vliegen. Niet alle winkels die bij ali zijn aangesloten zullen goed zijn maar gelukkig zijn die na een paar slechte reviews zo weg. Net zoals ben zegt je heb goede en slechte winkels hier en daar.
 
Aansprakelijkheid is lastig inderdaad met producten die je direct uit China haalt maar wat kwaliteit betreft is dat de laatste jaren echt vooruit gegaan. Laatst zag ik iemand nog zeggen dat een zelf gemaakte filter van een waterfilter tenminste van betere kwaliteit is en daar ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn genoeg filterpotten in China die van erg degelijke kwaliteit zijn (die SunSun potjes bijvoorbeeld), die doen echt niet onder voor een Eheim pot bijvoorbeeld. Je moet alleen goed naar de reviews kijken en ook vanuit China kun je niet helemaal voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en dat is wat mij betreft ook logisch.

De wereld is aan het veranderen en dit is slechts de eerste stap. Ik denk dat op een gegeven moment de tussenhandel helemaal zal verdwijnen en dat heeft voor en nadelen.
 
Waar gaat dit topic eigenlijk over? Over specifieke spullen die de moeite waard zjn om uit china te bestellen, of in het algemeen of er uit china dan wel niet kwaliteitsproducten komen, want ik volg het niet meer...
 

Terug
Bovenaan