Het einde van een zorgenkindje ?


M

Michel1982

Guest
Beste leden,

Sinds een aantal dagen gaat het niet al te best met mijn betta man. Sinds een lange tijd last van vinrot ( zie mijn andere topic, vandaar dat ik het een "zorgenkindje noem "). Dit is nooit over gegaan, bactopur hielp weinig, en esha2000 onderdrukte het enigzins.

Sinds enkele dagen geleden is de gezondheidstoestand van de betta verergerd. Symptomen :

  • - eet niet meer sinds enkele dagen
  • - rust in een rare houding, scheef, liggend op zn zij ( rust vaak tegen een blaadje aan op die manier ), en soms in normale houding naast de pomp, uit de stroming.
  • - zwemt een beetje "houterig", niet van die vloeiende bewegingen zoals we dat gewend zijn
  • - "paniekerig "adem halen boven water; vaak na elk teugje lucht, gaat het via zn kiewen net zo hard naar buiten, waardoor ie nog een paar keer een teugje lucht neemt, totdat het wel binnen blijft.
  • - lusteloos, niet meer zo actief, zwemt soms nog wel eens heen en weer, lijkt gedesorienteerd, reageert niet als ie mij ziet ( wat ie wel altijd deed ).

Anders dan zijn zijn gehavende staartvin, en de vin aan de onderkant, door vinrot, kan ik niks anders ontdekken, geen verkleuring, geen dikke buik. Daarvoor viel het wel op dat zijn ontlastig vaak erg lang, dun, en creame-kleurig was. De vis slaapt s'avonds / s'nachts dan weer wel op zn oude plekje

Gisteren voor de zekerheid extra het water ververst ( 50% ), en doorgegaan met esha2000. De flow van de pomp verandert zodat de vis daar geen last van heeft. Verder zou ik niet weten wat ik hier verder nog aan kan doen, maar ik heb een vermoeden dat dit een aflopende zaak is..

Aanvullende info:

- bak / aquarium: 30 liter bak van superfish
- waterwaardes zijn ok, wekelijks getest dmv teststrips
- watertemperatuur 24 / 24 graden
- geen andere waterpreparaten vanwege esha2000
- water word elke zondag tot 50% ververst
- pompfilter maak ik elke 3 a 4 weken schoon
 
Teststrips zijn onbetrouwbaar. Druppeltest laat je betere waardes zien.
Esha2000 is volgens mij 8erhaalt. En werkt niet zo goed.

Wat maak je schoon aan je filter?
 
Hoe oud is de betta in kwestie?
ze worden namelijk niet bepaald oud, 2 a 3 jaar is wel het maximum.

zeker op de late leeftijden denk ik niet dat het nog gaat helpen om er medicijnen ect tegenaan te blijven gooien. ik vind het enigszins lastig te bepalen zo van een stukje tekst, maar ik denk dat ik de vis een handje zou helpen richting zijn eind.
 
Teststrips zijn onbetrouwbaar. Druppeltest laat je betere waardes zien.
Esha2000 is volgens mij 8erhaalt. En werkt niet zo goed.

Wat maak je schoon aan je filter?

De meningen hier over esha2000 zijn een beetje verdeeld, bij de 1 werkt het, bij de ander niet, best verwarrend. Teststrips geven wel globaal de kwaliteit aan, dus precies zijn ze inderdaad niet, kan er morgen nog achteraan gaan, als het nog mogelijk is.

De pomp is een aquaflow met filtercassettes, naar aanleiding van een tip hier , kon ik deze filters schoonmaken ipv elke maand vervangen door een nieuwe. Gezien ik nou ook met esha bezig ben, heb ik het actieve kool eruit gehaald


Hoe oud is de betta in kwestie?
ze worden namelijk niet bepaald oud, 2 a 3 jaar is wel het maximum.

zeker op de late leeftijden denk ik niet dat het nog gaat helpen om er medicijnen ect tegenaan te blijven gooien. ik vind het enigszins lastig te bepalen zo van een stukje tekst, maar ik denk dat ik de vis een handje zou helpen richting zijn eind.

Mijn betta is 6 maandjes oud, dus niet heel erg oud.

Sinds gisteren als laatste poging, een nieuwe kuur maar dan met verhoogde dosering ( na aanleiding van de gebruiksaanwijzing ), vandaag de 2e dag, merkte ik dat zwemmen weer "vloeiender "gaat, het paniekerige luchthappen is ook minder ( is normaal zoals elke betta dat doet ), en hij heeft weer een heel klein beetje gegeten. Niet veel, maar toch..
 
Mijn betta is 6 maandjes oud, dus niet heel erg oud.

Sinds gisteren als laatste poging, een nieuwe kuur maar dan met verhoogde dosering ( na aanleiding van de gebruiksaanwijzing ), vandaag de 2e dag, merkte ik dat zwemmen weer "vloeiender "gaat, het paniekerige luchthappen is ook minder ( is normaal zoals elke betta dat doet ), en hij heeft weer een heel klein beetje gegeten. Niet veel, maar toch..

Als je een vorm van verbetering ziet zou ik nog even afwachten.

is je betta 6 maanden of heb je m 6 maanden? betta's worden vaak al volgroeit aangeboden in de winkel.
 
Ik blijf hoopvol, maar hou ook rekening met het ergste, dubbel gevoel dus. Ik heb hem vlakbij staan dus kan regelmatig even checken.

Mijn excuus, ik heb de betta inderdaad 6 maanden in mijn bezit ( 5 oktober vorig jaar gekocht ).
 

Terug
Bovenaan