Het belang van een aquariummeubel


Lucas180692

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2018
Berichten
57
Leeftijd
31
Hallo aquariumliefhebbers.

Ik ben een beginnend aquariaan en voordat ik begin ben ik mij goed aan het inlezen. een van de vragen waar ik echter geen antwoord op kan vinden is het belang van het aquarium meubel.
Ik ben van plan een juwel rio 350 aan te schaffen. ik heb een groot zwaar houten kast die het gewicht aan zou kunnen.
Zijn er andere redenen dan het gewicht om het meubel aan te schaffen?

graag hoor ik jullie meningen over het wel of niet kopen van het bijpassend meubel :)

alvast bedankt,

Lucas
 
Als de betreffende kast de draaglast aan kan, en hij is vlak waarom niet.
Maar het bijpassend Juwel meubel is ook niet verkeerd.
 
Het is een zwaar teakhouten meubel van 2,40 lang. de bak zal maar de helft in nemen. onder het blad zit een rij lades en daaronder weer deurtjes (alles greeploos dus mooi strak)
aangezien het zwaar hout is ga ik er van uit dat deze de bak zou kunnen dragen, een bak van 350 liter met alles er op en er aan weegt toch al gauw 500 kilo (denk ik). Dat is natuurlijk een gigantisch gewicht en ik heb het gevoel dat bij het aanschaffen van het meubel je meer "garantie" hebt dat deze het gewicht goed kan dragen en verdelen op de ondergrond. dat is de achterliggende gedachte achter mijn vraag. daarintegen wordt het met een extra meubel wellicht een beetje té krap.
als er naast de looks en het gewicht geen andere belangrijke factoren zijn om rekening mee te houden ga ik eens 5 forse mensen uitnodigen om mijn kast te testen ;)
 
Bij een juwel is het wel belangrijk dat de dragende ondergrond als een spiegel is. Er mag ook geen polystyreen plaat o.i.d onderliggen. Informeer even bij Juwel voor de juiste garantiebepaling e.d.
 
Het eigen meubel moet simpel weg aan een paar dingen voldoen
1 een rechte vlakke boven plaat hebben deze mag niet verbuigen door het gewicht van de bak zoals Ronald al opmerkte
2 voldoende steun om het gewicht van de bak naar de vloer te geleiden door middel van tussen staanders die ook door lopen naar de vloer of via poten naar de vloer komen
3 kast mag niet kunnen scharen /zijdelings weg kunnen glijden wordt bereikt met een dikke achter wand bij de meest kasten zie je hier nog al eens problemen ontstaan ivb met te dun martiaal
4 voldoend ruimte in de kast om filters/bioloog kwijt te kunnen
5 vloer waar de kast op staat moet het extra gewicht aankunnen
 
Een bijpassend meubel is geen moetje als je al een geschikt meubel hebt,komt er een buitenfilter op of blijft het enkel bij het interne?
Handige van een speciaal meubel is de opening voor de slangen van het filter bv maar is ook zelf te maken als dat nodig is in je huidige meubel.

Weet je of je meubel uit een fabriek komt of uit Azië is geëxporteerd? die laatste zijn vaak niet helemaal waterpas namelijk.
 
Het is een fabrieks kast maar het heeft een beetje een hout reliëf. Ik dacht een schuimplaat tussen het hout en de bak te plaatsen om kleine oneffenheden er uit te halen. Maar dat kan blijkbaar niet

Er mag ook geen polystyreen plaat o.i.d onderliggen

Ik neig dan toch richting een meubel. Dan weet ik zeker dat het qua belasting van de kast goed gaat. Nu me vriendin vertellen dat de kast weg gaat ;)
Of wellicht dat ik iemand met verstand naar de kast laat kijken en eventueel versterk als dat mogelijk is.
 
Ik zou het van je bestaande kast toch even navragen bij Juwel met dat hout reliëf, mss hebben zij een oplossing voor je en spaar je dat toch een nieuw meubel uit, en je hebt een happy vriendin ;)
 
Zou zeggen plaats eens een foto van de kast van zowel de buitenkant als de binnenkant kunnen we zien waar over je het hebt
 
(Nieuwere)Juwel aquaria mogen niet op tempex oid geplaatst worden, ze hebben een zwevende bodem die je kunt slopen door hem op tempex te zetten.
 
Zou zeggen plaats eens een foto van de kast van zowel de buitenkant als de binnenkant kunnen we zien waar over je het heb

Doe ik zodra ik weer terug in Nl ben. Ik houd jullie op de hoogte.

Moet wel er bij vertellen dat ik langzaam maar zeker van het juwel aquaroum begin af te wijken. Ik neig toch naar een lege bak waarbij ik zelf het apparatuur geheel naar eigen inzien kan invullen. Het formaat van de bak zal tussen de 1.20 - 1.50 'm zijn.

Als iemand nog suggesties heeft voor goede bakken, laat het me weten!

Loont het zich om een bak op maat te (laten) maken? Mits mijn meubel de bak kan houden. Of worden de prijzen dan 3 keer zo hoog
 
Das maar net wat je wilt de bak in de zelfde afmetingen bak vol glas 10mm glas kost 219 + kap 159 en das zonder verlichting en filters
Bak linkje http://shop.diamantaquarien.de/epages/49164809.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/49164809/Products/Aq1205060/SubProducts/Aq1005060-0007[3]
Kap linkje http://shop.diamantaquarien.de/epages/49164809.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/49164809/Products/ALUL12050/SubProducts/ALUL10040-0010[2]
Linkjes dienen als voorbeeld andere bedrijven zullen dit ook kunnen leveren denk aan veldhuis of leo van wolveren en zo voort
 
Ik heb mijn Rio 125 op een stuk hartbort of zoiets gezet, omdat de oppervlak van mijn kast niet helemaal mooi vlak was.
 
Ik heb mijn Rio 125 op een stuk hartbort of zoiets gezet, omdat de oppervlak van mijn kast niet helemaal mooi vlak was.
Goed opmerking Sanne
Ts zou er ook voor kunnen kiezen mits de ongelijkheden niet te gek zijn op zijn bovenplaat kast om een stuk styrisol polystyreen xps plaat er op te leggen en daar weer een plaat hout op
Styrisol polystyreen xps is wat steviger als tempex
 
Tempex is doorgaans niet het meest ideale, brokkelt/korrelt snel af.

Dingen als styrodur zijn wat dat betreft steviger.
 
Das maar net wat je wilt de bak in de zelfde afmetingen bak vol glas 10mm glas kost 219 + kap 159 en das zonder verlichting en filters
Bak linkje

Wat is dan zo'n beetje een minimum dikte qua glas bij laten we zeggen 120 * 50 *60 (lbh)

Goed opmerking Sanne
Ts zou er ook voor kunnen kiezen mits de ongelijkheden niet te gek zijn op zijn bovenplaat kast om een stuk styrisol polystyreen xps plaat er op te leggen en daar weer een plaat hout op
Styrisol polystyreen xps is wat steviger als tempex

Dit had ik inderdaad gelezen. Ik begreep zelfszdat een schuimplaat altijd onder het aquarium ligt om te zorgen dat bijvbijvoorb een korrel zand oid geen punt last op je onderplaat creëert

Ik heb echter ook begrepen dat dit niet kon bij de juwel. Nu ik toch van de juwel ga afwijken, is de volgende vraag: kan dit doorgaans bij standaard glazen bakken wel? Of zit er een maximum lengte/gewixht aan vast ivm bol staan van je glas.
 
Ik heb pas weer een Juwel kastje in elkaar gezet. Het is volgens mij van spaanplaat gemaakt. Het kan ook niet goed tegen water. De verf laat ook snel los is mijn ervaring (het is geen eens verf, maar een soort lakkaag van plastic).

De kasten van bv. Aquatlantis, Akvastabil vind ik veel degelijker; kunnen tegen water (bij het verschonen mors ik soms wat water op de grond. Snel droogmaken kan natuurlijk ook, maar een aquariumkast dat niet tegen water kan blijf ik toch merkwaardig vinden).
 
Ik heb naar akvastabil gekeken. Mooie aquaria maar ook flink aan de prijs!
Ik kwam op de site van veldhuis alluminiumframe onderdelen tegen. Wellicht een optie om het blad van mijn kast te verwijderen om vervolgens een frame in te bouwen die het grootste gedeelte van het gewicht gaat dragen.
Mensen die hier ervaring mee hebben? Ik denk dat het meestal andersom gebeurd, eerst het Frame in elkaar en dan de kast er omheen. Maar de kast staat er al en is eigenlijk de enige plek waar het aquarium goed zal staan. Geen direct zonlicht en ook niet langs een druk looppad.
Daarnaast moet ik ook een beetje middelen met me vriendin. Gelukkig is de kast 2.50m dus kan ik minstens de helft convisceren.
 
Ik heb pas weer een Juwel kastje in elkaar gezet. Het is volgens mij van spaanplaat gemaakt. Het kan ook niet goed tegen water. De verf laat ook snel los is mijn ervaring (het is geen eens verf, maar een soort lakkaag van plastic).

De kasten van bv. Aquatlantis, Akvastabil vind ik veel degelijker; kunnen tegen water (bij het verschonen mors ik soms wat water op de grond. Snel droogmaken kan natuurlijk ook, maar een aquariumkast dat niet tegen water kan blijf ik toch merkwaardig vinden).
Toch wel vreemd heb hier er een aantal staan die die rond de 15 jaar oud zijn en die echt niet droog blijven tijdens water wissel geen problemen.
Wel de boel droog maken natuurlijk na dat je klaar bent.
Geld trouwens voor ieder soort houd ook de genoemde kasten van het andere merk kunnen er niet goed tegen.
Materiaal van de juwel kast is inderdaad meubelpaneel of wel spaanplaat met hdm folie.
 
Ik heb naar akvastabil gekeken. Mooie aquaria maar ook flink aan de prijs!
Ik kwam op de site van veldhuis alluminiumframe onderdelen tegen. Wellicht een optie om het blad van mijn kast te verwijderen om vervolgens een frame in te bouwen die het grootste gedeelte van het gewicht gaat dragen.
Mensen die hier ervaring mee hebben? Ik denk dat het meestal andersom gebeurd, eerst het Frame in elkaar en dan de kast er omheen. Maar de kast staat er al en is eigenlijk de enige plek waar het aquarium goed zal staan. Geen direct zonlicht en ook niet langs een druk looppad.
Daarnaast moet ik ook een beetje middelen met me vriendin. Gelukkig is de kast 2.50m dus kan ik minstens de helft convisceren.
Kijk als de boven plaat er af kan waar om dan geen andere plaat er op leggen die wel vlak is mocht het nodig zijn de achterwand vervangen voor een steviger materiaal en even kijken naar de gewichts-gelijkding naar de vloer
Zo moeilijk is dat allemaal niet
 
Toch wel vreemd heb hier er een aantal staan die die rond de 15 jaar oud zijn en die echt niet droog blijven tijdens water wissel geen problemen.
Wel de boel droog maken natuurlijk na dat je klaar bent.
Geld trouwens voor ieder soort houd ook de genoemde kasten van het andere merk kunnen er niet goed tegen.
Materiaal van de juwel kast is inderdaad meubelpaneel of wel spaanplaat met hdm folie.

Sommige delen inmiddels ook MDF, heb er recent een opgebouwd nl maar weet zo ff niet meer welke panelen.
 
Sommige delen inmiddels ook MDF, heb er recent een opgebouwd nl maar weet zo ff niet meer welke panelen.
Oké nog niet tegen gekomen laast nog 1 opgebouwd voor een rio240 was alles meubelpaneel wel keurig af gewerkt ook de randen/zijkanten paneel met folie.
Maar of het nu mdf of spaanplaat is mits goed afgewerkt kan het lang aan.
 
Ik heb ook wel soms wat water wat op de Juwel onderkast gemorst word maar kuis dat toch vrij snel op.

Benieuwd naar de foto's van de kast binnen en buitenkant topicstarter.
 
foto's volgen morgen ;) ben ook benieuwd naar jullie mening en eventueel creatieve oplossingen.
 
DSC_0269[1].JPG
DSC_0270[1].JPG
DSC_0273[1].JPG
DSC_0276[1].JPG
DSC_0275[1].JPG
DSC_0278[1].JPG
DSC_0279[1].JPG
DSC_0280[1].JPG
DSC_0282[1].JPG
DSC_0284[1].JPG
 
Jouw kast klinkt stevig. Maar sterkte alleen is niet voldoende. Een van de belangrijkste maatstaven (ook bij sterkteberekeningen van constructies) is de mate van vervormen. Bij sterke vervormingen kan de krachtenspel anders worden. In jouw geval extra horizontale krachten en/of doorzakken in het midden van de kast. Zolang de kast niet vervormd dan is het stevig genoeg. Bv karton is slap maar een koker is op de kopse kanten heel sterk.

Dus zorg ervoor dat bv vertikaal de kracht gedragen wordt door een vertikale tussen wand. En dat naar de vloer toe!
De dressoirs hebben vaak aan zijkant pootjes en niet in het midden. Dan zou je in het midden een blokje moeten plaatsen en daarboven een wand tussen onderplaat en (vervormde?) bovenplaat. Jammer dat je geen foto hebt, dan is het simpel te beoordelen.

Een juwelkastje van 1 meter bv voldoet wel aan die eisen. Heeft naast de zijkanten ook nog eens 2 tussenwanden met extra pootjes daaronder. Let maar eens op.
Daarnaast kan de kast verder niet vormen door extra schotten aan achterzijde van de kast. In alle richtingen is de stabiliteit gewaarborgt.

Bovenplaat kan niet naar beneden door die 2 zijkanten en de 2 tussenwanden.
Kan niet naar links of rechts (dwz bovenplaat gaat een van die kanten op terwijl onderplaat op zijn plaats blijft) tgv platen aan achterkant van de kast.
Bovenplaat zakt in het midden niet door tgv 2 tussenwanden met poten eronder tot aan de vloer.
En naar voren of naar achteren kant het ook niet door die 4 tussenwanden en zijkanten.

Een heel verhaal. Ik hoop dat het duidelijk is. Maar hou die krachtenspel in de gaten.
Nogmaals: materiaal zal niet zo gauw bezwijken kwa sterkte. Als het maar niet vervormd.
En dan moet je bovenstaande krachtenspel in de gaten houden
 
Je hebt net de fotos geplaatst zie ik. Je hebt 3 tussenwanden. Onder die wanden en onder de onderplaat zou je balken kunnen plaatsen tot aan de vloer. Daar mag geen speling inzitten. Er zit nu 1 pootje denk ik. Dat is te weing.

Leg op de bovenplank een plank. Met een latje/plintje ervoor kan je het netjes afwerken zodaning dat onderkant van aquarium en die plank niet te zien is.

Die 3 tussenwanden graag nog verstevigen. Ik zie niet goed hoe de constructie bevestigd is. In de hoeken kan je bv 4x6 balkjes verlijmen/inklemmen. Van bovenplaat naar onderplaat met daaronder dus die balken.
Dan heb je 3x4 stuks nodig waarschijnlijk zitten wel de lades in de weg? Wel daaronder met die balken borgen richting de vloer.

Deze kasten worden vaak in Indonesie gemaakt (ik heb ze ook) loop alles goed na of het stevig is. Bij mij zat iets met een spijkertje vast en die drager van een plank viel pardoes omlaag. (Ik had flessen wijn erop gelegd lol)
 
Mooie kast hoor ziet er goed uit qua stevigheid
Zou bij foto 8 met open deuren een vakverdeling maken plaat hout is hier ruim voldoende en voorkomt dat de bovenplaat niet doorzakt wel even door middel van twee pootjes zorgen voor gewichtsgeleiding naar de vloer toe
Wat de boven plaat betreft zou er eens een waterpas opleggen om te kijken of hij niet bol/hol staat de houttekening is nu niet van dien aard om je daar zorgen over te maken
Een Juwel bak zou hier zonder meer op kunnen staan mits de plaat niet hol of bol staat eventueel met een iso scherm er onder
Sicherheitsunterlage_001.jpg
is maar 5mm dik
 
Dat is goed nieuws!

ik denk dat het inderdaad wijs is om nog een tussenplaat te maken bij de deuren. met daar onder 2 poten en de enkele poot die nu in het midden van de kast is geplaatst te vervangen door 2 poten. dan staat de bak op 6 poten. zou voldoende moeten zijn lijkt mij.

het materiaal is allemaal hardhout. het blad is door middel van kleine balkjes bevestigd met lijm en schroeven (zie foto 6 en 7) jammer alleen is dat de de achterste poten niet vierkant zijn. Ik heb een 3d model gemaakt van de kast om wat meer overzicht te krijgen

dwarsdoorsnede:

dwarsdoorsnede.jpg

langsdoorsnede (boven aanzicht)

Naamloos.png


hier is goed te zien dat de voorste poot vierkant 8 cm is en de achterste poot een soort profiel is (wel uit 1 geheel). op de een-na laatste foto van mijn vorige post zie je dat ook wel een beetje terug.

het profiel is zo'n 3 cm dik en van hardhout, dus ik verwacht hier eigenlijk niet zo veel problemen mee.

dus mijn conclusie is;

versteviging aanbrengen in het midden (waar de deurtjes samenkomen) door middel van een plank.
onder de plank een extra set poten plaatsen.
reeds bestaande enkele poot in het midden vervangen door 2 poten.

uitgaande dat de bak 500 kg weegt betekend dit dat de middelste poten elk 125 kg dragen, de 4 buitenste poten zullen 62,5 kg dragen.

graag hoor ik of jullie het met mij eens zijn of dat jullie wellicht andere ideeen hier over hebben.
 
Ik had een 130-75-60 bak op 18 pootjes van 3x3 cm staan, uiteraard als frame maar de staanders waren er 18 van 3x3 cm.
Daarop een plaat van 36 mm, 2x18 mm.
Hout is heel sterk in de verticale weg maar het belangrijkste is dat het geheel waterpas en stabiel is anders krijg je ongewenste spanningen die uiteindelijk tot glasbreuk kunnen leiden....
 
Boven staande lijkt me wat verdreven op 130 18 poten plaatsen maar das mijn idee als het de eigenaar het een goed gevoel geeft prima toch
Bij mijn bak 250x60x70 staat op 12 poten die een totaal gewicht van zon 1500 kg netjes verdeelt naar de vloer toe leiden
SAM_0659.JPG

staat als een huis :D
 
Flinkje jongen @flipper34 !! gaaf hoor, ooit op een dag.... eerst maar eens een kleinere bak temmen en de wondere wereld van aquaria begrijpen voor we die stap maken :)

moet ook me vriendin overtuigen dat het ook spectaculair is en niet alleen een hoop geld kost en ruimte inneemt :D
 
Tja ieder hobby kost geld dat spreekt voor zich maar ik en mijn huisgenote genieten elke dag van het levend schilderij
En oei de wondere wereld van aquaria begrijpen nou das nog niet zo 123 gedaan sta zelf toch nog iedere keer versteld van de dingen waar je tegen aanloopt maar dat maakt het ook zo leuk vind ik :D:D
 

Terug
Bovenaan