Herstellen doorgezakte kast


colisa lalia

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2009
Berichten
778
Leeftijd
27
Locatie
Brecht, België
Ik zit hier met een probleem, mijn zelfgemaakte kast vertoont een inzakking.

Aangezien hier toch wel enkele aquaria op staan en niemand graag een kast heeft die plots instort, stel ik hier mijn vraag.


Weten jullie hoe je dit aanpakt zonder de kast te moeten weggooien en een nieuwe te bouwen? Ook zou er in de lege ruimte nog een 60cm (54L) aquarium moeten kunnen staan in de toekomst.

Ik vraag het hier op het AF, aangezien hier ook wel wat mensen zitten met kennis van deze zaken.
 
Enkele foto's van het probleem:

full.jpg


full.jpg


full.jpg
 
Oeh ja dat is wel ernstig...

Je zou er meerdere ribben onder kunnen zetten van 18mm multiplex, minimaal 4 cm hoog maken en over de volle 60 cm plaatsen
Doe je 4 ribben plaatsen en klaar.
Hoek en koker profielen zou ook kunnen, 2cm dik koker zou al voldoende kunnen zijn
 
Het doorzakken komt niet van het aqua/terrarium er boven. Want die raakt de plank niet meer, het gewicht komt van de kleine aqua's van een verdiep hoger. Haal die er even uit. Neem een krik om de onderste plank die dat gebogen is terug naar boven te duwen tot dat ze terug recht staat. En plaats er dan een vertikale schot onder van dezelfde maat als die er nu tussen staan.
Persoonlijk zou ik dit aan de andere kant ook ineens doen zeker als je er nog een extra aqua gaat in plaatsen in de toekomst.
Je maakt van de middelste 2 onderste vakken dan 4 vakken.
 
tuinkabouter,
kan je een kleine schets maken van wat je bedoelt met de multiplex ribben?

Want als je iet gelijkaardig bedoelt zoals de groene ribben op mijn schets (niet de rode), dan neem ik aan dat je enkel de huidige situatie gaat verstevigen en niet echt herstellen (als je snapt wat ik bedoel ;) )

Schets:
full.jpg


Alvast bedankt voor de hulp!



dracona,
jij zou dus eerder de rode plaat(schets) aanraden. Maar hoe zou ik dat het beste doen met die krik? Aangezien ik schrik heb om de plank te laten scheuren/breken als ik te snel te veel kracht uitoefen op de plank.
Zou ik de autokrik kunnen gebruiken of moet toch echt professioneler materiaal gebruiken?

Langs de andere kant zal ik dat dan ook doen om zeker te zijn.

Jij ook alvast bedankt voor het meedenken!
 
Auto krik kan je gebruiken hoor. Maar ik zou er wel een balkje tussen steken zodat je de plank over de totale diepte van de kast terug omhoog duuwd.
Dat zal je op het moment zelf moeten aanzien hoever je kan gaan. Ik kan niet zien wat voor soort hout het is bedoel is het volhout of multiplex of presshout?
Ook hoe zit de kast in elkaar? Gevezen of met houdpluggen of ikea systeem.
Het kan zijn dat je ze elke dag een paar mm omhoog moet brengen. Om dan het hout te laten zetten en dan de volgende dag terug een paar mm.
 
Wel eerst de doorzakking recht drukken natuurlijk, bijv met een krik of wat hout er onder rammen tot de verzakking weer recht is
 
dracona,
Dankjewel voor je uitleg. Was ik helemaal vergeten te zeggen: Het gaat hier om multiplex en de constructie is in elkaar gevezen.

tuinkabouter,
Dan ga ik dat vandaag maar eens omhoog krikken.



Nu zal ik ook maar weer op zoek gaan naar de bruine verf zeker. :)
 
Wil je dit goed aanpakken, zou ik alles even uit de kast halen, versteviging aanbrengen in de lagen door balkjes, steigerhout en de achterplaat met soort van rachels plaatsen. Is dit trouwens MDF?
 
tja men maakt een kast zonder dat men de neerwaartse druk goed opvangt
en gaat hem vervolgens van boven overbelasten tja dan krijg je dit dus
als het mdf is berg je dan maar krijg je bijna niet lekker meer recht

als je zo iets wilt zorg dan dat je staanders van vloer tot boven goed ondersteund worden

groet
jaap
 
Even verbeteren. Heb bij een ander meubel multiplex gebruikt. Ik heb me dus vergist, voor dit meubel heb ik mdf gebruikt.


Gabster85,
Serieus wat verbouwen aan de kast dus.


Jaap,
Ik heb deze kast destijds met mijn vader gemaakt, wij zijn beide geen echte vakmannen. Die kast heb ik ook destijds uitgetekend. Om deze kast dan te laten maken kost handen vol met geld.
Voornamelijk dat ik een aquarium van 300kg wel op 18mm MDF platen kan plaatsen en dat 4 aquaria van samen 36kg een kast overbelasten, klinkt wat raar in het hoofd van een leek.
Wel is het inderdaad zo, dat de steunplaten van niveau 1 ook moesten ondersteund worden op het onderste niveau.
Dat is inderdaad een grove fout.
 
De hoeveelheid is misschien niet heel veel maar het is een punt belasting op het midden van de overbrugging.

Denk goed na over je oplossing, zeker ook voor de andere kant ook doen, als je nog een bak wil plaatsen.
 
Voornamelijk dat ik een aquarium van 300kg wel op 18mm MDF platen kan plaatsen en dat 4 aquaria van samen 36kg een kast overbelasten, klinkt wat raar in het hoofd van een leek.

Als je die kast goed had bekeken. Dan had je kunnen zien dat daar zeker 4 staanders onder zitten, die het gewicht rechtstreeks naar de vloer overbrengen. Heeft die kast een onderplaat, dat zitten onder alle staanders ook (stel) voeten. Zodat het gewicht rechtstreeks naar de vloer gaat.

En niet via horizontale planken, waar de bovenliggende staanders niet rechtstreeks ondersteund worden.
 
DoeEensGek,
Ik zal er zeker nog eens goed over nadenken en misschien toch eens ook wat informatie inwinnen vanuit professionele kringen.

biljoenblik,
Daar heb je zeker een punt. Was een mooi ontwerp op papier. Ik gaf dit toen ook aan dat misschien een probleem zou kunnen zijn, maar we dachten dat het misschien toch wel zou lukken. Lesje geleerd, zeg maar. Achja, soms moet je het zo leren. Dus ik zal zeker nog wat verticale planken plaatsen. De verticale planken van de bovenste verdiepen staan ongeveer gelijk met de verdiepen er onder en worden bijlange niet zo zwaar belast, dus dat zou geen probleem mogen opleveren.
 

Terug
Bovenaan