herstel planten na herstart (Rio 400, Zuid-Amerika)


Paddy.K.1966

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2007
Berichten
1,255
Leeftijd
58
Locatie
Oosterhout (N.Br.)
Ik heb een paar weken geleden mijn Rio 400 (150 x 50 x 55 = 400 liter) verhuisd. Dat viel tegen, tegen mijn verwachting in kon ik uiteindelijk niet anders dan de bak helemaal leeghalen.

Toen heb ik ook maar gelijk de grindbodem (waarvan ik al langer vond dat die een misstap was) weg te gooien en er een nieuwe zandbodem in te leggen. Het duurde langer dan ik had verwacht (ruim 2 weken) voordat de troebeling in de bak weer grotendeels was verdwenen.

Toen ik eindelijk weer in de bak kon kijken, bleek dat maar en beperkt deel van de planten de operatie had overleefd: de Nymphoides sp. Taiwan (die zelfs enorm was gegroeid, en nog steeds flink groeit), de Cryptocoryne undulata die nog uit een oud bestand komt en eigenlijk niet meer in de biotoop thuishoort, en 3 Echinodorussen: E. rubin, E. schlueteri en E. sp. Red Devil. En een paar stukjes Elodea densa.

Alle Echinodorussen waren en zijn flink begroeid met algen, wat waarschijnlijk te maken heeft met de verduistering door het zwevende zand. Maar als ik de bealgde bladeren verwijder, staan binnen een paar dagen de volgende bladeren er vol mee.

Mijn eerste zorg is daarom die bealging op te lossen en de beplanting weer op orde te krijgen.

Mijn probleem zit 'm er volgens mij vooral in dat in mijn bak een maagdelijke zandbodem ligt, die nog geen bacterie-cultuur en nog geen voeding voor de planten bevat.
Uit de groei van de Nymphoides en de waterpest maak ik op dat in het water voldoende voedingstoffen aanwezig zijn.

Ik heb daarom wat kleibolletjes bij de Echino's gepoot, en blijf voorlopig om de paar dagen de bealgde bladeren wegsnoeien, hopend dat er daarna nog een plant overblijft .....
Die korrels heten Aqua Plant Grow, zijn van het merk Velda en zijn al een aantal jaren oud. Weet iemand of deze korrels �berhaupt effect hebben en of dat effect na verloop van tijd vermindert/verdwijnt?

En zou het verstandig zijn een aantal snelgroeiende planten toe te voegen als concurrenten van de algen, of put ik daarmee juist ook nog eens de voedingstoffen in het water uit?

Ik wil dit graag oplossen, maar moet daaraan toevoegen dat ik mij op dit moment volstrekt geen uitgaven aan het aquarium kan permitteren.
 
Je waterwaarden zijn duidelijk van slag. Er zaten inderdaad veel goede bacteri�n in je bodem. Het lijkt alsof het zand niet voldoende was uitgespoeld. Het stof zit nu ook veel in je filter!
Werk met easy carbo en verminder verlichting. Doe bijvoorbeeld 's-ochtends 3 uur de lamp aan, dan een pauze van een paar uur en in de avond weer 3 of 4 uur de lamp aan. De brand tijd kan je daarna wat opvoeren.
Ik denk dat het ook verstandig is meerdere keren per week een water verversing te doen.

Lees ook eens deze site http://www.aquascaping-blog.com/baardalg

Let ook goed op het zand. In het begin KAN je bodemrot krijgen. Donkere vlekken op het zand meteen af hevelen en schoon maken.

Succes ermee, maar houd moed!
 
Wat zijn op het moment je waterwaarden??
De filter is niet geheel schoongemaakt begrijp ik?? Ook daar zit een heel groot deel goede bacterien die je zult nodig hebben.
Die in de oude bodem zaten zijn nu natuurlijk weg en in je bodem moet er weer een nieuwe bacteriecolonie worden opgebouwd.
Zoals boomtak al zegt de verlichting niet al te lang doen de eerste tijd.
 
Okee, dat zijn tips waar ik wat mee kan, bedankt!

Ik ga dus de verlichting de eerstkomende weken een time-out van een paar uur geven om tot totaal 7 � 8 uur te komen, mijn filter kort spoelen om de zandresten te verwijderen maar niet te veel meer, en twee-wekelijks verversen(zo'n 20%?).

Nog iemand iets over de kleibolletjes? Op een ander forum hoorde ik al dat ��n enkel bolletje bij redelijk forse planten als de Echinodorussen te weinig is, dus ik ga er nog wat bij steken.
Maar zijn er ook nog tips voor andere opties? Andere korrels, bijvoorbeeld?
 
Ik zou alleen het fijnste filtermat uitspoelen en 2x per week inderdaad minimaal 20% verversen.
De verlichting kan in het begin best wat minder.
Dagelijks CO2 (easy carbo) toevoegen.
Kleibolletjes is niet echt nodig, als je bijvoorbeeld ProFito gebruikt, maar het kan geen kwaad. Niet te veel kleibolletjes gebruiken. Ik heb in het verleden ook Echinodorus gehad, zonder voedingsbodem en zonder kleibolletjes en hij groeide als een dolle!

Groeten
 

Terug
Bovenaan