Heroverweging 240l Borneo


bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Berichten
4,301
Leeftijd
40
Locatie
Enschede
Nadat door de experts van het Parosphromenus project de Paro's niet aangeraden (niet direct afgeraden, maar of het helemaal goed zal gaan is de vraag) worden, ben ik aan het rondkijken of ik tot een ander bestand kan komen dan ik in mijn hoofd heb.

Het geplande bestand was:
5x Trichopodus leeri (die zijn er inmiddels alle 5)
7x Parosphromenus sp.
20x Boraras brigittae
20x Sundadanio sp.
2x Betta albimarginata

Nu zijn de Paro's dus zo goed als afgevallen en het blijkt verrekte moeilijk te zijn om aan albimarginata te komen.

Dus, de vraag is, welk bestand zou ik om mijn leeri's heen kunnen bouwen?
De Ph van de bak is inmiddels gezakt tot 5.5~6, KH is 2.

Mijn interesse gaat uit naar kleinere barbelen soorten(Rasbora, Sundadanio, Boraras soorten) en labyrinthvissen, al zijn er niet erg veel over wat dat betreft naast de al genoemde Paro's en Betta.

Spaerichthys sp. is erg mooi, maar of dat goed samen zou gaan met leeri's en of die niet te gevoelig zijn voor in een (wel biotoopgerichte) gezelschapsbak is de vraag.

Iemand een idee?
 
Ik zit te denken aan glasmeervallen, Kryptopterus bicirrhis. Zou dat iets zijn?
Of zijn die te agressief?
 
Heb even door zitten lezen, ze komen ook in blackwater voor, maar naar ik lees kunnen ze redelijk agressief uit de hoek komen. Daar zit ik niet echt op te wachten.
Ik heb de Barbus Hexazona weer op mijn lijstje geplaatst, blijft een mooi visje en kan wel een leuk groepje van in de bak, misschien een stuk of 15...Vraag is alleen of ik daar dan nog een school Sundadanio's bij durf te zetten.
Heb ook de wildvang Betta nog niet uit mijn hoofd, maar die moet ik wel zien te vinden natuurlijk. Het zijn geen soorten die je dagelijks langs ziet komen. Nu de Paro's zeer waarschijnlijk niet zullen komen in deze bak is dat wel weer een soort die een zelfde 'functie' kan vervullen.
Moeilijk, moeilijk ;)
Zit uitgebreid te zoeken op soorten uit Borneo, er is genoeg moois maar veel wordt ook erg groot of blijft juist erg klein.
 
Goed, het wordt een beetje een hardop denk topic, maar dat maakt niet uit ;)
Desmopuntius pentazona, een stuk of 10, met 20 of 30 Brevibora dorsiocellata.... dat lijkt me ook heel erg mooi.. Erg verschillende kleuren en verschillende vissen...
 
Ik ben zeker geen expert, maar al Parosphromenus sp. erbij kunnen moeten Spaerichthys sp. toch zeker ook kunnen? Die zie je wel meer in gezelschaps-/plantenbakken.

/edit: alles was in een quote blijven staan
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar zoals ik al zei ik ben geen expert ;)
 
Qua waterkwaliteit moet het wel kunnen, maar ik weet niet of de combinatie met de leerii goed zal gaan.
Paro's blijven veelal onderin, Spaerichthys is toch meer een 'vrijzwemmer'.
Nog niet volledig uit de overweging hoor, het zou een goede zijn in plaats van een wildvang Betta.
 
Ok, dankzij @MaestroCygni zijn tip kwam ik op het topic van @Mascha&Ivo terecht, waar ik al een hele tijd volger van ben maar door gebrek aan updates uit het oog verloren.
Daar zitten ook leeri's en Sphaerichthys samen in 1 bak. Dan durf ik het er ook wel op te wagen.
Deze zijn prachtig, beter te vinden dan de wildvang Betta's die ik op het oog had en ook een heel stuk beter betaalbaar ;)

Het bestand dat ik nu in mijn hoofd heb:
5x Trichopodus leerii
5x Sphaerichthys osphromenoides
20x Brevibora dorsiocellata
20x Desmopuntius pentazona

Lijkt me een mooi bestand, verschillende soorten vissen, veel verschillende kleuren en allemaal mooi gedrag.
In de toekomst komen de wildvang Betta's er vast nog wel maar voor nu is dit denk ik wel een prima bestandje.
 
Maar wil je echt enkel de Betta albimarginata of zijn er nog andere soorten die je interessant vindt?
 
Oh nee hoor, er zijn ook andere soorten die ik mooi vind, eigenlijk vind ik iedere wildvorm Betta geweldig.
Zolang hij van Borneo komt is het in orde.
Tot nu toe heb ik er maar weinig kunnen vinden in de buurt die ook betaalbaar zijn.
 
Oh nee hoor, er zijn ook andere soorten die ik mooi vind, eigenlijk vind ik iedere wildvorm Betta geweldig.
Zolang hij van Borneo komt is het in orde.
Tot nu toe heb ik er maar weinig kunnen vinden in de buurt die ook betaalbaar zijn.
Ruinemans heeft brownorum, en die zullen niet heel duur zijn.
 
Ruinemans heeft brownorum, en die zullen niet heel duur zijn.
Maar is dan weer een schuimnest bouwer.. weet niet hoe dat qua compatibiliteit met de leerii's gaat?
 
Utaka heeft de B. brownorum zitten dacht ik.
Ikzelf heb nog steeds B. rutilans zitten.
 
Rutilans stond ook op mijn lijstje, ook een erg mooie vis.
Ik zie dat brownorum zelfs in dezelfde wateren als de leerii gevangen wordt.
Waarom zitten er zoveel mooie vissen in Borneo? Lastig om een keuze te maken ;) Wil de tank niet helemaal volproppen, zeker niet als ik voor de Choco's ga...
Weet stof tot nadenken.

Ik denk dat het bestand er als volgt uit komt te zien:
Trichopodus leeri x5
Desmopuntius pentazona x20
Brevibora dorsiocellta x20 of Sundadanio sp. x30 (die laatste heb ik nog niet uit mijn hoofd gezet maar ze zijn verrekt moeilijk te vinden)

Met daarnaast:
Sphaerichthys osphromenoides x6
of
Betta brownorum x2 /rutilans x2
 
Laatst bewerkt:
Dit kwam ik tegen op facebook en ik moest meteen aan jou denken:

upload_2017-10-4_18-19-56.png
 
Goed leesbaar ook! ;)
Het blijven prachtige dieren... Hoop er toch ooit nog aan te kunnen komen.
 
Nu kom ik ook nog P. ornaticauda tegen toevallig. Zonder actief te zoeken of iets dergelijks. Wat een toeval.

En daar ben ik zeker van, als je maar genoeg geduld hebt.
 
Nu kom ik ook nog P. ornaticauda tegen toevallig. Zonder actief te zoeken of iets dergelijks. Wat een toeval.

En daar ben ik zeker van, als je maar genoeg geduld hebt.
Dat is een soort voor later als ik groot ben ;) Zelfs de meest ervaren Paro houders hebben moeite om ze in leven te houden, laat staan er mee te kweken.
Morgenmiddag uit het werk weer even langs Veldhuis... kijken of ze iets hebben zitten van wat ik wil, en voor een normale prijs.
 

Terug
Bovenaan