Herotilapia multispinosa (regenboogcichliden) met eitjes.


Manuelspelde

Member
Lid geworden
11 april 2020
Berichten
7
Leeftijd
32
Hallo.
Ik zit met het volgende.
Ik heb een koppeltje regenboog cichlide in een klein bakje zitten met jongen van een paar weken oud. Nu zie ik ineens dat ze weer eitjes aan het leggen zijn.
Nu is mijn vraag kan ik de oude babys erin laten zitten of moet ik ze apart zetten?
Mvg Manuel
 

Bijlagen

  • 15899903896533949142163551083321.jpg
    15899903896533949142163551083321.jpg
    107.4 KB · Weergaven: 187
Ja dat zou kunnen maar vind ze nog een beetje klein daarvoor. Ik vraag me meer af of de ouders agresief gaan worden tegen de oude jonkies zodra de eitjes uit gekomen zijn
 
Probleem is al opgelost eitjes zijn voer voor alle kleintjes geworden .
 
Die oplossing zou wel eens tijdelijk kunnen zijn, mijn koppel heeft in de afgelopen maand 5 keer een nest gehad.

En naarmate ze ouder worden neemt de agressie naar andere vissen (als ze een nest hebben) steeds meer toe, bij het eerste nest waren die buiten een territorium van pakweg 35 centimeter nog veilig maar nu verdwijnt de hele bubs voor een week vrijwel constant achter mijn 3D-achterwand. Ook woelen ze nu flink in de bodem en slopen ze planten.

Ik vind het nog steeds prachtige vissen, het liefst zou ik ze apart (misschien met wat robuuste andere vissen) in een tweede bak houden. Maar het ziet er niet daar uit dat mijn wederhelft daarmee in gaat stemmen (en eerlijk gezegd is hier inderdaad al wel een aardige dierentuin), en ik vrees dat ik dan toch voor een andere minder leuke oplossing zal moeten kiezen .....
 
Ik heb ze nu ook apart gezet en heb een extra rio 125 gehaald daar kunnen de kleintjes rustig in opgroeien voordat ik ze weg doe. Dus al zijn er over een maand ongeveer liefhebbers laat maar weten.
 
Spijt me maar een maand is niet voldoende, wil je überhaupt jongen kwijtraken zul je ze echt wel een paar cm groot moeten trekken... denk aan zeker 5cm.

Zeker als ze nog erg klein zijn, zijn ze zeer gevoelig voor transport (als je überhaupt al iemand kan vinden die zo op zo'n klein formaat wil hebben).
Ze hebben in het begin best ook aandacht nodig (voeding, waterwissels).

vergis je niet in het opkweken van jongbroed.

om een voorbeeld te geven: ik probeer op het moment een goed koppel thorichthys meeki black angeles rio mamantel te vormen, krijg ik daar jongen van dan ben ik zeker 6 maanden bezig om 1 legsel naar een enigszins verkoopbare maat te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
en bovenstaande is absoluut niet om te demotiveren!
maar als je op termijn met de jongen moet gaan leuren om ze kwijt te raken.. daar wordt je ook niet gelukkig van.

vandaar ook de opmerking van Meksjoef:
Kun je ze kwijt?
Als in verkopen?

die ziet de bui al hangen namelijk :))

bezint eer ge begint! dat is wat ik wil zeggen :petjeaf:
 
Ik wil ze ook zeker niet te klein wegdoen hoor en ben gewoon bereid ze te houden tot ze groot genoeg zijn. Was alleen iets te voorbarig met 1 maand. Ze zijn overigens al 2 cm groot dus zijn ook niet extreem klein meer .
Ook onderhoud ik de bak verder goed (waterwissels schoonmaken e.d)
Maar waardeer de reacties zeker en zie het alleen maar als hulp (y)
 
Leuk hoor.
Zo vaak zie je die multispinoza's niet meer.
Het verkopen van cichliden is best lastig inderdaad.
Soms kun je ze inleveren bij een aquarzaak en wat anders uitzoeken.

Maar vooral genieten van de kleintjes.
En vaak voeren, maar nog belangrijker vaak verversen.

Succes!
 

Terug
Bovenaan