Heros Severum


S

Stijn wel

Guest
Hallo allemaal,

Sinds anderhalve week heb ik 2 heros severum gekocht. In de winkel zeiden ze dat het zo goed als zeker een mannetje en vrouwtje waren maar dat dit nog niet helemaal goed te zien was omdat ze nog zo jong waren. De een is duidelijk wat groter dan de ander dus het zou wel kunnen.

Sinds 2 dagen zit de grootste van de 2, waarschijnlijk het mannetje dus, constant achter de kleinste aan. De kleine durft hierdoor bijna alleen nog maar achter stenen te zitten en zwemt niet meer vrij rond. Zie video. Iemand enig idee of ik hier iets tegen kan doen of wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?

Afmetingen aquarium: 120x40x50
Overig visbestand:
2x platy
7x kardinaal tetra
3x corydoras
2x kersenbuik
1x ancistrus
Helena slakken
 

Bijlagen

  • IMG_6719.MOV
    19.1 MB
Terugbrengen want je bak is te klein voor vissen die de 25 cm. gaan aantikken ;)
 
Zeker met je andere vissen... die worden met tijd allemaal visvoer.
 
Verder gaan ook al je planten sneuvelen... die bulldozers laten niets staan.
En ik hoop heel hard dat je daar geen voedingsbodem onder liggen hebt, of je hebt een modderbak eens ze aan het puberen gaan.
 
Ik ben het eens met de bovenstaande 3 berichten. Hoewel ik Heros severum een prachtige vis vind is het voor jouw aquarium helaas een slechte keus geweest.
Natuurlijk hebben we allemaal al eens verkeerd gekozen, maar ik zou het in dit geval z.s.m. recht zetten, want anders gaat het jouw aquariumplezier bederven.

Ik begrijp dat je graag een cichlide (of in elk geval een eye-catcher) aan je bestand wilt toevoegen.
Je hebt al een koppel Pelvicachromis pulcher (kersenbuikcichlide), die al als behoorlijk territoriaal en agressief te boek staan.
Een koppel (of, afhankelijk van de soort, klein harem) dwergcichliden zou op zich nog wel kunnen. Dat zou een - gelet op de concurrentie met P. pulcher niet al te timide - Apistogramma kunnen zijn, bijvoorbeeld A. baenschi, A. cacatuoides, A. nijsseni of A. trifasciata). Nannacara anomala (dambordcichlide) zou ook kunnen, of Cleithracara maronii (sleutelgatcichlide).

Verder zou ik de Corydoras (groepsvis!) flink uitbreiden, en ook de Paracheirodon axelrodi (kardinaaltetra), bijvoorbeeld tot respectievelijk 10 en 18 stuks.

Daarmee heb je dan een bestand met volop kleur, variatie en beweging in je bak.
 
Ik denk dat ik ze in probeer te ruilen voor 2 diamant gourami’s. Zou dat een beter optie zijn? En verder inderdaad de twee scholen wat uitbreid.

Bedankt voor de feedback!
 
Ik zou naast de pulchers echt niet nog een cichlide gaan zetten.
Wel scholen eventueel uitbreiden.
 

Terug
Bovenaan