Herkennen jullie deze wormen?


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
575
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Hallo,
Er zijn ineens veel kleine wormpjes te vinden op de ruit van het aquarium.
Ze zijn wit, 3-5 mm lang, 0.5 mm dik en ze kruipen over de ruit. Heel dun en langwerpig. Ik zie ze niet door het water zwemmen.
Enig idee hoe deze wormen heten? Dan kan ik er wat meer over opzoeken.
Bedankt,
Robert
 

Bijlagen

  • wormen.jpeg
    wormen.jpeg
    20.7 KB · Weergaven: 128
Kijk eens onder planaria, daar vind je een hoop van.
 
Ik denk niet dat het planaria zijn. Zo ziet hij er onder de microscoop uit. Was lastig, want hij bewoog heel veel en als ik hem fixeerde was hij gelijk stuk.

Hij heeft een driehoekige kop, maar die is slechts iets breder dan zijn lijf, i.t.t. bij planaria. Er zijn geen ogen zichtbaar.
Hij heeft op het midden- en einddeel allerlei kleine pootjes.
Wat denken jullie, Ton en collega's?
 

Bijlagen

  • kop als hij aanspant.jpeg
    kop als hij aanspant.jpeg
    28 KB · Weergaven: 97
  • kop.jpeg
    kop.jpeg
    38.3 KB · Weergaven: 94
  • kop1.jpeg
    kop1.jpeg
    20.3 KB · Weergaven: 97
  • kop2.jpeg
    kop2.jpeg
    21 KB · Weergaven: 92
  • midden + staart.jpeg
    midden + staart.jpeg
    22.3 KB · Weergaven: 88
  • staart 2.jpeg
    staart 2.jpeg
    41.5 KB · Weergaven: 91
  • staart.jpeg
    staart.jpeg
    38.8 KB · Weergaven: 99
  • staart3.jpeg
    staart3.jpeg
    36.9 KB · Weergaven: 95
Ik lees hier dat er ook soorten zijn zonder die kenmerkende kop:


Opstartwormen zijn ook heel dun maar ja die zwemmen ook wel door de bak.
 
Lijkt hier wel een beetje op.
De wormen op jouw foto's hebben segmenten dus het lijken me geen planaria want dat zijn platwormen. Ik denk dat je eerder bij ringwormen moet zoeken.
 
Lijkt hier wel een beetje op.
De wormen op jouw foto's hebben segmenten dus het lijken me geen planaria want dat zijn platwormen. Ik denk dat je eerder bij ringwormen moet zoeken.

Hoi Merethe,
Hier lijken ze inderdaad erg veel op. Bedankt voor het meezoeken! I.t.t. planaria hebben mijn wormen inderdaad meer de bouw van aeolosomitidae (heel lang en dun) en ook geen ogen.
Het is me trouwens net opgevallen dat ze nu precies overal op de ruit zitten waar ik de algen gister niet goed heb weggepoetst. Dus net als de aeolosomitida eten ze waarschijnlijk algen.
Nu ik echt goed van dichtbij zit te gluren, zie ik trouwens allerlei miniscule beestjes, waarvan ik eerst dacht dat het mini-luchtbelletjes waren. Ook enkele nog kleinere zwemmende wormpjes. Het valt waarschijnlijk onder de noemer "plankton". Wat een drukke boel :p.

Dus al met al denk ik dat dit onschuldige bewoners zijn. Wel leuk voor de toekomstige vissen om straks op te eten...
Als het wel planaria geweest waren, leek het me verstandig om nu al in te grijpen met fenbendazol o.i.d., omdat ik er uiteindelijk ook garnalen in wilde doen en die misschien niet goed tegen die middelen kunnen. Maar dat is nu dus niet nodig.
Mijn vraag is beantwoord :petjeaf:
 

Terug
Bovenaan