herinrichting vraagje


T

Tikki

Guest
Beste collegae,

Ik ben van plan mijn bak opnieuw in te gaan richten. Er gaan veel hoogteverschillen en terrassen in komen. Daarvoor ga ik grindroosters gebruiken om de basale vormgeving te doen.

DV_8_8531367_05_4c_DE_20150223102652.jpg


Om de algehele hoeveelheid zand te verminderen denk ik dat ik de bovenkanten van de roosters af ga dichten met plastic folie zodat de ruimtes niet opgevuld hoeven te worden met zand. Nu zal die ruimte dus opgevuld worden met water. Maar omdat daar een laag bodem overheen ligt zal die ruimte dus niet erg circuleren, net als de rest van het aquarium.
Wat denken jullie; is een dergelijke dode ruimte een broeinest voor allerlei vuiligheid of zal dit wel meevallen?
 
Wat denken jullie; is een dergelijke dode ruimte een broeinest voor allerlei vuiligheid of zal dit wel meevallen?
Ik heb laatst stilstaand water gehad in een ornament (en las toevallig ook iets dergelijks op het forum heel recent). Dat stilstaande water stonk echt naar rotte eieren.
Mij lijkt dat je met deze roosters hetzelfde probleem gaat krijgen, al zou zich er misschien geen vuil in hopen.

Wil je planten in je bak? Hoe denk je die met deze roosters te kunnen planten? Wortelgroei wordt wel heel lastig als ze beperkt zijn tot 1 zo'n bakje.
 
Die roosters komen alleen op plaatsen waar ik met steen de hoogte in ga werken. Is meer als steiger werk voor de hardscape. Maar de holte die je daarmee creëert vult zich wel met stilstaand water.
Ik kan het wel gewoon opvullen met zand natuurlijk, maar ik blijf een Hollander hè, als het zuiniger kan. ...
 
Ja is zo inderdaad. Maar ik denk dat echte heuvels naar verloop van tijd gaan inzakken, zeker als je er allemaal steen in zet. Het idee is dat je dat met deze rooster gaat voorkomen
 
Ik zou ze gewoon vullen met je bodembedekking, afdekken met plastic wordt zeer zo'n rot werkje, en wat als de plastic ineens verschuift als er vissen in de bak zitten. Dan krijg je alles behalve een natuurlijk uiterlijk.
 
Je kunt heuvels maken door zand of grind in een filtermateriaal zakje te doen.
Dan blijft het ook op de plek.

 
Grindrooster is een prima plan. Het afdekken met plastic is een heel slecht plan.
Om hoogte te maken zou je gebruik kunnen maken van filterzakken gevuld met grind of gruis van lavarock oid. Deze zakjes kan je makkelijk stapelen, zijn stabiel en geven toch voldoende watercirculatie.
 

Terug
Bovenaan