Herinrichting van mijn 170x70x60 discus bak (Canon)


Ziet er nu al mooi en veelbelovend uit!
Ben erg benieuwd hoe het gaat worden.
 
Bedankt allemaal voor de leuke reactie's. Ergens heb ik dat ook even nodig, haha.

Best pittig werk om elke keer die bak in te kruipen,
stokje vast te drukken,
kijken hoe het staat,
te verzetten,
kijken hoe het staat,
vastpurren,
valt hij op de bodem,
vast te purren en vast te zetten op een steen,
1 uur niet aanraken etc :).


maar langzaam begin wel te zien waarvoor ik het doe :).

Nu vraag ik jullie even voor hulp. Dit is een optie hoe het ongeveer gaat worden.
Dat linker stuk gaat sowieso daar staan.

Maar dat rechter stuk kan ik ook kapot zagen, en die 20 takken ergens neerleggen. Wat is mooier??

IMG_7025.JPG

IMG_7026.JPG

IMG_7027.JPG


Ik heb nog meer hout hoor, dus wees niet getreurd :).


Vinden jullie dit mooi, of moet die rechter in stukken??

Ik ga maar weer eens even ontspannen youtube filmpjes kijken en ideeën opdoen.


 
ziet er goed uit zo, ben benieuwd hoe het word na de tegellijm ;)

de wand in delen bouwen was geen optie? of was dit de kortste klap?.


als tip voor je rechter stuk hout, ik zou een (misschien) een stukje van de "bovenkant" zagen en deze kant tegen de wand zetten
 
In delen bouwen is niet echt handig. Ik heb het in het verleden wel eens gedaan, maar vaak zie je de delen later terug in de achterwand.
Ook al zou ik het piepschuimen gedeelte wel in delen doen, dan moet je toch de tegellijm in het aquarium er opsmeren. Anders zie je naden. Dus dan dit ook maar gelijk.
Ook zou het in minimaal 3 delen gemaakt moeten worden, omdat het ook in het aquarium moet kunnen. Dit gaat erg lastig als je het in 2 delen maakt. Als iets 'iets' uitsteekt, krijg je hem al bijna de bak niet meer in.

Beter ga ik dus zelf de bak maar in :).
 
Ik heb zojuist het grootste stuk ook van wat pur en piepschuim voorzien. Ik wist niet precies hoe ik het mooi kreeg met zo'n afgekapte boomstam. Ik heb er voor gekozen om het weg te werken.

Ik het veel purschuim en piepschuim gebruikt. Als het droog is kan ik het straks weer uithollen en takken in drukken. Ik had niet echt een specifiek van te voren, maar het wordt toch wel wat lomp allemaal :).

IMG_7028.JPG
IMG_7029.JPG
IMG_7030.JPG
 
ziet er mooi uit.
dat het er lomp uitziet vindt ik wel meevallen. er worden alleen takken in de achterwand gebruikt ? en niet meer los in het aquarium ?

als je de rechterkant ook zo doet en dan een beetje leuk gaat spelen met de planten dan wordt het een schitterend aquarium

welke kleur ga je het piepschuim geven ?
 
Bedankt.

Ik denk dat ik geen stukken los ga leggen in het aquarium. In een achterwand vind ik het wat mooier, omdat het totaal dan wat mooier is wordt allemaal losse stukjes hout. Maar misschien dat ik nog wat over heb hoor.

Het plan is om het rechts juist wat meer open te houden. Dus links echt een 'takkenbende', rechts wat meer vrijheid. Maar ook rechts zal nog wel wat hout komen. Planten doe ik er niet in, zeer waarschijnlijk. of heel weinig.

Het piepschuim wordt denk ik wat bruin/zwart. Ook wil ik zand in de epoxyhars gaan verwerken!
 
Weer een kleine update. Dit is allemaal vastgepurt.

De ruit is wel smerig zeg! Lastig foto's maken :).

IMG_7065.JPG


IMG_7066.JPG


IMG_7067.JPG
 
Even zin om een update te doen.

Het lijken maar keine verschillen bij de vorige keer, maar ik ben er dagelijks mee bezig.
IMG_7156.JPG


Deze heb ik eerst zo gepurt, zodat hij mooi rechtop blijft staan, ook in het aquarium.

IMG_7155.JPG


Achteraan zie je hem staan.

IMG_7157.JPG


Nog een totaaltje. Het probleem wordt ook een beetje dat ik er heel lastig in kom :). Maar het lukt nog wel. Boven op het aquarium staat pur fles 3 btw.

IMG_7159.JPG


Helemaal links heb ik nog een aanzuiger gezet, van een Eheim filter.

IMG_7160.JPG


En zoals je hier zit komt het er hier weer uit.

IMG_7161.JPG


Komende week gaat de tegellijm er op gok ik :)!
 
Een heel projekt, zal zeker mooi worden, maar denk je niet dat het wat onhandig word met onderhoud?
Alles zit vast en dat zou een probleem kunnen geven met schoonmaken, na b.v. een kleine alg plaag, zelf haal ik een stuk hout eruit en kan deze mooi schoon maken met een borsteltje onder de kraan.
 
erg leuk, lijkt een beetje op een oeverwand waar de wortels van de bomen uit steken.
Vind alleen dat linker stuk hout niet mee er bij passen.
Lijkt wel een piemel in vrolijke stand :sorry:
 
Ik zag dat je de aanzuigkorf ook mooi hebt weggewerkt. Hou er wel rekening mee, dat je deze nog wel los kunt halen.
Ze worden best wel vuil.
 
Laatst bewerkt:
Haha, wat een reacties weer :D. Ik heb gelukkig nog een stuk hout. Ik zal het zo erom heen zetten dat je denkt dat het een oever is :p.
Moet zeggen dat ik dat stuk hout ook voor mij had op midden hoogte, en voor de bak stond van 'hoe zet ik em neer'. Op de kop? schuin? recht? En krapte toen ook een keer achter mijn oren, van...


Over alg weet ik niet. Heb nog nooit alg gehad. En dit vind ik toch mooier dan alles los neerzetten, dus soms moet je iets wagen.

Dat korfje kan ik als het goed is nog weg halen. Ik zie dat de pur weer lekker is uitgezet, dus ik moet nog wel weer ff wat wegsnijden zodat ik dat kan blijven doen. Bedankt voor de tip!
 
Haha, wat een reacties weer :D. Ik heb gelukkig nog een stuk hout. Ik zal het zo erom heen zetten dat je denkt dat het een oever is :p.
Moet zeggen dat ik dat stuk hout ook voor mij had op midden hoogte, en voor de bak stond van 'hoe zet ik em neer'. Op de kop? schuin? recht? En krapte toen ook een keer achter mijn oren, van...
!

Ik hoop dat hier geen beeldmateriaal van is......

Deze heb ik eerst zo gepurt, zodat hij mooi rechtop blijft staan, ook in het aquarium.

Bekijk bijlage 423

!

gelijk maar wat plantjes er bij gekocht en het hout ook maar anders gezet.

159291wijjo_0_85_fotoaqu.jpg

Misschien moeten we een nieuw topic starten. Fout hout??

Deze 2 combi's zijn er alvast.
 
Leuk project! Wel een hoop werk aan denk ik!
Het wordt wel een hele klus om je vissen te vangen in deze bak denk ik, hehe. :p
@sanneke: Je hebt mijn perceptie van die linker tak een beetje "aangetast"... Can't unsee :stars:
 
Wat een project.
Ziet er al wel erg mooi uit.

Ik vraag me wel eens af waar men zulke mooie stukken hout weg halen.
Ik tref het steeds niet.

Zelfs tijdje terug naar enschede geweest.
Daar was wel onbeperkt.
Dan is het ook moeilijk zoeken.

Maar ik ben benieuwd als het af is.
Zal er vast jaloers op worden
 
Weer een update. Je zult vast denken, schiet eens op!! Tenminste, dat denk ik wel :). Maar het valt niet mee om overal te komen met de tegellijm zeg.
Ten eerste heb ik overal hout wat in de weg zit. Ik kan hierdoor moeilijk in het aquarium komen.
Ten tweede heb je allemaal lastige plekjes door het 3D effect + het hout. Links in de hoek bijvoorbeeld is echt lastig. Ik kom op 1 plek eigenlijk niet bij. Dat is onder dat 'mooie' grote stuk links onderin.

De vorige keer had ik met een achterwand genoeg aan 4kg tegellijm (zelfde aquarium). Nu zit ik al aan 6kg en ben nu bijna klaar.


Maar ach, de vissen doen het goed in de Rio 300 en ik heb verder ook geen haast.

Foto's:

IMG_7557.JPG


IMG_7558.JPG


IMG_7540.JPG


IMG_7541.JPG


IMG_7539.JPG

IMG_7559.JPG


Dat cement op de takken ga ik er nog af krabben. Dit gaat vrij makkelijk wat ik heb getest. Met verf zal ik meer moeten oppassen.
 
Leuk project! Wel een hoop werk aan denk ik!
Het wordt wel een hele klus om je vissen te vangen in deze bak denk ik, hehe. :p
@sanneke: Je hebt mijn perceptie van die linker tak een beetje "aangetast"... Can't unsee :stars:

Daar had ik nog niet over na gedacht. Maar dat is een probleem voor later. Gewoon heel veel water er uit halen en alle vissen zijn ooit te vangen als het moet :). Gelukkig hoeft dat niet zo vaak.

Wat een project.
Ziet er al wel erg mooi uit.

Ik vraag me wel eens af waar men zulke mooie stukken hout weg halen.
Ik tref het steeds niet.

Zelfs tijdje terug naar enschede geweest.
Daar was wel onbeperkt.
Dan is het ook moeilijk zoeken.

Maar ik ben benieuwd als het af is.
Zal er vast jaloers op worden

Ah, je moet gewoon durven wat uit te geven, dan heb je ook wel mooi spul. Ik wilde een echte takkenbak dus heb er wat geld voor over gehad. De verkoper adviseerde mij te kijken naar grote stukken, van €40,-+. Als je die eventueel kapot zaagt heb je vaak mooiere stukken en meer, dan dat je 3 stukjes van €15,- koopt. En naar mijn idee klopt dat zeker!
 
Ik heb elke keer kleine beetjes geverfd.
Binnenkort ben ik iets meer vrij en kan ik in 1 keer door met de epoxy hars.

Ik heb het niet helemaal ideaal gedaan met de pur, want er zitten kleine 'holen' in waar je niet bij komt met een kwast. Maar goed, ergens is dat ook wel leuk.
Ik heb met een zwarte spuitbus die holen zwart gespoten. Dit zal wel niet voorbeeldig zijn, omdat daar geen epoxyhars overheen kan komen.

Maar ik heb 10 jaar geleden mijn eerste achterwand helemaal zo gebruikt, zonder epoxyhars. Dat ging toen helemaal goed. Ook ga ik nog filteren over kool als het water er in zit.

Dit is hoe het er nu uit ziet.


IMG_8342.JPG


IMG_8343.JPG



IMG_8344.JPG
 
Het begint al ergens op te lijken:thumbs:
 
Ik bewonder je creativiteit!

Ben heel benieuwd hoe het er onderwater uit gaat zien.
 
Bedankt voor de positieve reactie's!
 
Vandaag de eerste laag epoxy er op gesmeerd. Het begint nu eindelijk een beetje af te raken. Ik kan me nog amper heugen dat de bak vol zat :).
Het viel me mee met hoe soepel je het op smeert. Ik heb best veel holletjes etc., wat mij 1 groot drama leek. Maar dit gaat veel makkelijker dan verven!

Het ziet er op sommige plekken wat glimmend en geverfd uit. Ik wil in de laatste laag epoxy zand doen, zodat het het hopelijk wat minder glimt en natuurlijker oogt.

Foto's:
IMG_8476.JPG
IMG_8477.JPG
IMG_8478.JPG


IMG_8479.JPG


IMG_8480.JPG
 
Ziet er gaaf uit met die takken zo, ben benieuwd naar het eindresultaat
 
Zo, ik heb je hele topic gelezen net! Lekker creatief en wat een geduld maar het eind komt in zicht. Ik ben super nieuwsgierig naar het eindresultaat. Heb je echt heel mooi gedaan! Wat voor verf gebruik je om te tegellijm op te schilderen? Ohja en bedankt ik weet nu eindelijk een beetje wat een 'bioloog' inhoud. Ga zo door!
 
Wow, echt zeer mooi. Ik vindt het ook zeer mooi dat je erg veel geduld hebt en voor iedere stap genoeg tijd besteed. Petje af!:petjeaf:.
 
Bedankt hoor!

@Rubz: Ik heb acrylverf gebruikt en schoolbordverf (zwart). Ook heb ik (tegen wetten in denk ik,) iets van de spuitbussen gebruikt. Van die collorspray. Zwart en donkerbruin. Dit omdat ik met de kwast niet overal tussen in kwam.
Leuk om te horen dat het topic dingen verduidelijkt voor mensen :)! Het was ook veel lezen voor mij vooraf!
 

Terug
Bovenaan