Henton's Zelfbouw aquarium 1.20x50x50


Mooie verdeling, maar ik vind de stralen wel erg zwak.
Je zou kunnen overwegen om de helft van het aantal gaatjes te hanteren. Dan heb je nog steeds een goede verdeling, maar meer waterbeweging waardoor CO2 beter verdeeld zal worden.
Zwak? ik dacht juist dat de straaltjes best goed waren. Dan ben ik benieuwd naar hoe anderen met een spraybar het hebben.
 


Bij mij is het zo, en ik vind dat bij mijn formaat bak echt wel een beetje de ondergrens om nog goede circulatie te krijgen.
 
Hier komen de stralen tot op 3/4 van de achterruit maar eea hangt ook af van hoe de stand van de gaatjes is. Heb je de spraybar iets naar beneden dan zal dat denk ik invloed hebben op wat je op de video ziet.
 
Ik kan er eventueel de 2de pomp nog bij aansluiten, maar ik wil eerst kijken wat dit gaat doen.
Maar wat ik me afvraag is wat voor pompen jullie er op hebben staan, want een JBL 1502 zou dan te zwak zijn?
 
Ik kan er eventueel de 2de pomp nog bij aansluiten, maar ik wil eerst kijken wat dit gaat doen.
Maar wat ik me afvraag is wat voor pompen jullie er op hebben staan, want een JBL 1502 zou dan te zwak zijn?
Ik heb een 1502 op de 1.20 maar goed het hangt ook van hoe groot je gaatjes in de spraybar zijn en die van mij zijn om en om 1,5 en 2mm.
 
Ik kan er eventueel de 2de pomp nog bij aansluiten, maar ik wil eerst kijken wat dit gaat doen.
Maar wat ik me afvraag is wat voor pompen jullie er op hebben staan, want een JBL 1502 zou dan te zwak zijn?
Nou de pomp is niet per se te zwak. Maar misschien wel voor het aantal gaatjes. Je zou daarom de helft van de gaatjes weer dicht kunnen maken bijvoorbeeld. De overgebleven stralen worden dan veel krachtiger
 
Nu wat informatie over de techniek,
Ik ben begonnen met 2 lichtbalken van elk 2x54watt T5 welke uit een Eheim aquarium kwamen, op zich geen probleem alleen als je de lampen moet vervangen ben je aangewezen op de dure lampen van 1047mm van de bekende aquarium bouwers (slim gedaan).

Bekijk bijlage 259964

Als filtering maak ik gebruik van 2x JBL greenline 1501 externe filters, welke aangepast zijn met de nieuwere 1502 bovenste filterkorven.

Bekijk bijlage 259966
Bekijk bijlage 259967

Ik maak gebruik van een 2kg co2 fles, en deze zelfgemaakte co2 reactor,
Bekijk bijlage 259965
Welke inmiddels is vervangen door deze.
Bekijk bijlage 259968
Waarom heb je de co2 reactor vervangen voor de ander co2 reactor?

mvg Ronald
 
gewoon om te proberen, beviel gewoon goed hoor.
Maar soms wil je wel eens wat proberen.
 
Ik snap je redenering, maar heo kom je etr achter dat je bv. te veel licht of juist te weinig hebt?
Of geef je de planten te weinig voeding of juist teveel, heel veel onzekerheden.
Waar ik nog wel steeds tegenaan loop is dat sommige planten het beter doen dan andere, maar wat zegt dat dan weer?
Het is allemaal een beetje gokken vind ik, maar dat maakt de hobby ook leuk.
Lichtsterktes worden veelal aangegeven bij alle planten soorten door de online aanbieders. Ook verdere vereisten voor een goede groei vind je daar. Vanuit de lichtsterktes geredeneerd volgen dan vanzelf de bemesting vragen van de plant. Hoe de gegevens te interpreteren vraagt uiteraard ook ervaring maar het is een prima startpunt. Wanneer iemand telkens bezig gaat met verschillende "onzekerheden", zoals jij ze noemt, dan blijf je verschillende al of niet juiste verhoudingen creëren. Je moet ergens beginnen en een vast punt maken waarvan je uit kan gaan. M.i. is dat het licht. Denk maar eens aan de gouden driehoek. Het licht staat bovenaan. Van daaruit worden correlaties aangegeven.
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Dadelijk het weekelijkse onderhoud maar eens doen, alleen moet ik eerst de slangen ed. binnen laten ontdooien.
Die liggen buiten bij mij, maar even bij de verwarming en we kunnen beginnen.
 
Dat over kwam mij maandag ook hoor maar ja in 20 min kon ik er al water doorkrijgen en dan is hij zo weer vrij van ijs.
 
Vandaag binnen 3 dagen de Inkbird ITC-308S binnen gekregen van Tante Alie.
Ik had al een aqua medic rvs heater van 300watt binnen, dus van de week maar eens aansluiten.
 
Ja dat zeker, op een ander forum had ik ook een update geplaatst, echter daar werd mijn bak minder beoordeeld, zo zie je maar ieder heeft zijn eigen smaak.
Vooral je eigen smaak aanhouden anders krijgen we straks een eenheidssmaak :thumbs:
 
Vooral je eigen smaak aanhouden anders krijgen we straks een eenheidssmaak :thumbs:
Dat ben ik ook zeker van plan, ik kijk natuurlijk wel eens af wat iemand anders gedaan heeft, maar verder doe ik de inrichting lekker zelf.
Alleen met de techniek daar kijk ik wat vaker af hoe anderen dat gedaan hebben, maar ook hier geef ik dan weer mijn eigen draai aan.
 
De inkbird is aangesloten en werkt, de aquamedic rvs heater zit nu nog in het aquarium zelf, maar misschien dat ik hem in de toekomst extern wil gaan maken.
Ik kan op de inkbird nu ook mijn koelventilatoren aansluiten want er zit een verwarming en koeling optie op.
Echt een aanrader als je op zoek bent naar een andere heater voor je verwarming.
 
Sinds een paar weken gebruik ik een spraybar zoals sommige gelezen hebben.
Maar omdat ik maar 1 van de 2 JBL's 1502 erop aangesloten heb, en ik er toch wat meer druk uit wil krijgen wil ik de 2de JBL erop aan gaan sluiten.
Nu zit ik echter met de vraag te tobben of ik een aansluiting maak met een Y koppeling, of dat ik de 2 pompen elk aan 1 kant van de spraybar aan ga sluiten.
Zouden jullie mij de voors en tegens van beide opties willen delen?
of eventueel een andere optie mag ook.
thanks
 
Sinds een paar weken gebruik ik een spraybar zoals sommige gelezen hebben.
Maar omdat ik maar 1 van de 2 JBL's 1502 erop aangesloten heb, en ik er toch wat meer druk uit wil krijgen wil ik de 2de JBL erop aan gaan sluiten.
Nu zit ik echter met de vraag te tobben of ik een aansluiting maak met een Y koppeling, of dat ik de 2 pompen elk aan 1 kant van de spraybar aan ga sluiten.
Zouden jullie mij de voors en tegens van beide opties willen delen?
of eventueel een andere optie mag ook.
thanks
In dat geval zou ik kiezen voor twee halve spraybars. Dit om botsende stromingen te voorkomen, waarbij altijd het verschil in stroomsterkte/debiet van het desbetreffende filter een rol gaat spelen in één spraybar.


Nu je er toch bent: Ik meen me te herinneren dat jij eens bezig bent geweest met een eigenbouw aquariumcomputer die later door de bouwer niet meer ondersteunt werd. In dit soort zaken ben ik altijd erg geïnteresseerd geweest. Gebruik je dat ding nog? Hoe is het daar mee?
 
In dat geval zou ik kiezen voor twee halve spraybars. Dit om botsende stromingen te voorkomen, waarbij altijd het verschil in stroomsterkte/debiet van het desbetreffende filter een rol gaat spelen in één spraybar.


Nu je er toch bent: Ik meen me te herinneren dat jij eens bezig bent geweest met een eigenbouw aquariumcomputer die later door de bouwer niet meer ondersteunt werd. In dit soort zaken ben ik altijd erg geïnteresseerd geweest. Gebruik je dat ding nog? Hoe is het daar mee?
Hey Ben,
Bedankt voor je advies, ik ben ook bang dat de stromingen van de 2 pompen elkaar tegen gaan werken vandaar mijn vraag.
Beter nu in 1 keer goed maken dan later weer opnieuw te moeten beginnen.

En wat de betreft de computer, ja zeker die gebruik ik nog steeds, ik wil er graag mee verder maar niemand heeft er ondersteuning voor.
Voor nu heb ik de volgende functies erin zitten die ik gebruik.
- Temperatuur meting.
- PH meting
- RGB led dimmer
- 8 kanaals schakel relais voor diverse stroombronnen, ik schakel er nu mijn co2 mee en de TL lampen.
 
Hey Ben,
Bedankt voor je advies, ik ben ook bang dat de stromingen van de 2 pompen elkaar tegen gaan werken vandaar mijn vraag.
Beter nu in 1 keer goed maken dan later weer opnieuw te moeten beginnen.

en stel ik maak 2 aparte spraybars, dan zou dus in de ene de co2 komen en de andere niet, zou dat dan geen probleem kunnen geven met de verdeling in de bak wat betreft de co2 ?
 
Hey Ben,
Bedankt voor je advies, ik ben ook bang dat de stromingen van de 2 pompen elkaar tegen gaan werken vandaar mijn vraag.
Beter nu in 1 keer goed maken dan later weer opnieuw te moeten beginnen.

En wat de betreft de computer, ja zeker die gebruik ik nog steeds, ik wil er graag mee verder maar niemand heeft er ondersteuning voor.
Voor nu heb ik de volgende functies erin zitten die ik gebruik.
- Temperatuur meting.
- PH meting
- RGB led dimmer
- 8 kanaals schakel relais voor diverse stroombronnen, ik schakel er nu mijn co2 mee en de TL lampen.
Nou ja, ook ik heb in mijn eigenbouw computer; PH meting én sturing.
Temperatuur
Licht sturing.

Aangezien je systeem destijds is gemaakt op basis van een Arduino die de bouwer, ik ben z'n naam even kwijt, gewijzigd heeft in zelf gemaakte en ontwikkelde delen zal e.e.a. geprgrammeerd zijn in de taal C. Dat is de taal die ik ook gebruik. Je zou dit kunnen zien in de eventuele updates die hij nog heeft gestuurd.
Dank voor de informatie.
 
en stel ik maak 2 aparte spraybars, dan zou dus in de ene de co2 komen en de andere niet, zou dat dan geen probleem kunnen geven met de verdeling in de bak wat betreft de co2 ?
Ik gebruik ook 2 filters op mijn bak en gebruik een spraybar. Deze bestaat uit twee delen, per filter een deel en in het midden gekoppeld. In het koppel stuk heb ik wat filter watten gedaan, om beide af te scheiden. De totale spraybar loopt over de hele lengte van de achterkant. Co2 komt via een inline diffuser via 1 filter te bak in en wordt prima verdeelt. Eventueel zou je de in en uitstoom kunnen kruisen.
 
Ok, bedankt voor de reacties, dan ga ik toch voor 2 spraybars. Maar goed dat ik het gevraagd heb dus.
1615834181770.png
 
Vandaag de terugslagklep van de co2 verwisseld voor een andere, ik merkte dat de co2 nogal onregelmatig ging, er zit een terugslagklep tussen de co2 leiding om ervoor te zorgen dat als de co2 uitstaat dat er geen water in de co2 slang terug loopt.
Maar de klep die ik er tussen had, had teveel tegendruk naar mijn idee, ik heb er een andere tussen gezet die minder tegendruk heeft, en dat scheelt aanzienlijk, nu gaan de bellen veel regelmatiger.
Ook wel begrijpelijk want hoe zwaarder de tegendruk van het terugslag ventiel, hoe meer druk je nodig hebt om er doorheen te komen.
 
Tijdens het onderhoud afgelopen zondag kwam de L vriend ook weer eens uit zijn holletje gekropen.
Ik weet alleen even niet meer welk rugnumer hij heeft. (L42?)
Misschien een onderwerp voor in het topic "raad de naam van de vis" ?

IMG_2708.JPEGIMG_2710.JPEG

Dit was dezelfde toen hij nog klein was.
20160905_184511300_iOS.jpg
 
Vandaag (15.05.2021) de spraybar in 2 gezaagd en aangesloten op de 2 JBL pompen.
Dat was nog een beste klus want ik heb de filters nu naast elkaar staan, waar ze eerste elk aan 1 kant in de kast stonden.
Je ziet wel gelijk dat er meer druk uit de spraybars komt, wat wel begrijpelijk is natuurlijk.
Nu heb ik links de spraybar waar ook de co2 op uitkomt, en uit de rechter komt het andere filter , zonder iets er tussen.
De uitstromers (naar de filters toe) zitten nog op dezelfde plaats (rechts).
Op deze manier probeer ik de co2 door heel de bak te krijgen.
We gaan het verschil misschien merken, maar misschien ook niet.
In iedere geval is de stroming een stuk sterker uit de spraybars.

Foto's volgen nog, Eerst mijn rug laten bekomen.
 
Wat is de reden dat je gekozen hebt voor het in 2en zagen, zelf heb ik 2 filters o 1 doorlopende spraybar.
 
Ik kan zo beter ondehoud doen, per kant bv. En de filters zitten mekaar niet tegen, stel dat de ene meer druk geeft dan de andere ( wat wel meevalt denk ik). En ik moest de boel toch omgooien, dus dan gelijk maar zo gedaan.
 

Terug
Bovenaan