Hemiloricaria Parva kruisen L010A?


algeneter12

Well-known member
Lid geworden
11 april 2012
Berichten
2,203
Leeftijd
22
Locatie
Boxtel
Dag mensen ;)

Zomaar een vraagje; Zou een Hemiloricaria Parva kruisen met een rineloricaria sp. ''red''? Ik ben gewoon nieuwsgierig, en juist om kruisingen te voorkomen.

Naar dat ik weet was de Parva voorheen ook een rineloricaria, en aangezien de L010A als ''sp. red'' wordt verkocht, vroeg ik me af of deze niet perongeluk zouden kunnen gaan kruisen?

Ben erg benieuwd naar jullie gedachtes.
 
Ja die kruisen! Het vermoeden bestaat dat de L010A afkomstig danwel direct familie is van de Parva.
 
Vermoeden.. Want er wordt over getwijfeld, sommigen beweren dat het een wildvorm is en andere een kweekvariant van de parva indd. Maar waarom is het dan niet hemiloricaria sp. red? Dat is mijn vraag. Ben benieuwd
 
Even iets van mijn oude forum geplukt...

"De echte L10a is een lastiger te kweken soort terwijl het mannetje ook wel eens een poging waagt met de vrouwelijke R. lanceolata. De voordelen hiervan zijn dat het meer eieren oplevert en makkelijker te kweken zijn. De nakweek heeft redelijk dezelfde kleur . Naarmate ze ouder worden veranderd de kleur van rood naar bruinachtig. Terwijl de echte rode heksenwelsen fel rood blijven zonder donkere verkleuringen op het lichaam. Aangezien de echte L10a bijna is uitgestorven en de kweek meestal op commerci�le schaal gaat kunnen we ervan uitgaat dat de aangeboden rode heksenwelsen in de winkel eigenlijk Hybride zijn. De echte L10a wordt behouden door sommige toegewijde kwekers maar is erg lastig te krijgen."
 
Het is als je op internet gaat lezen ook gewoon onduidelijk waar de L010a vandaan komt of is ontstaan.
Misschien is wat als L010a verhandeld wordt al een kruising. Wat er wel en niet een 'echte' L010a is, is bijgevolg ook onduidelijk.
Tenminste, wij hebben allemaal niet kunnen vinden.


Ons oude exemplaartje is ondertussen bruinig en grijzig, maar begon toch echt als het felrood dat we kennen.
 
Dat merkte ik ook al op @mascha&Ivo. Een vriend van me had een jong exemplaar gekocht, felrood. Toen zij volwassen was, tegen de 10cm werd ze een stuk bruiner en kreeg ze een dikkere buik. Ik zou graag een kweekpoging willen wagen met deze soort, maar ik vind het erg moeilijk om duidelijke info te vinden. Welke loricaria soorten zijn dan makkelijker te kweken? Parva?
 
De Acistrus :p

Dat ze op oudere leeftijd donkerder worden en kleur verliezen heeft idd vermoedelijk te maken met een niet zuivere bloedlijn. (voor zover dat idd bestaat bij L010A)

L010a zijn net zo makkelijk te kweken als de Parva.
 
Aha. ik bedoelde meer een andere makkelijk te kweken naaldachtige vis ;)
Ik kan het best proberen, zou echt geweldig zijn al krijg ik daar eitjes van. Anders maar een keer proberen met farlowella's of iets.
 
Als je meerdere L010a hebt zitten dan volgen die eitjes en jongen echt wel.

Je moet dan wel een legbuis met 2 open kanten hebben, L010a heeft wat moeite met achteruit zwemmen. ;)
 
Wij hadden larfjes bij aangezuurd kraanwater. KH ongeveer 3, GH ongeveer 5-6, pH iets zuur (6,6-6,8).
Met gewoon leidingwater nooit larfjes gehad (KH ongeveer 6, GH ongeveer 10-12, pH ongeveer 7,5).
 
Weet niet of mijn water zuur was wel catappa bladeren en elstknoppen maar heb hier ook larfjes gehad!
 
Ohh dat is top nieuws! Dan zijn er iniedergeval mensen om een beetje na te apen ;)
Op youtube staat een filmpje met een gesloten legbuis, maar ik zal er voor de zekerheid ook open in leggen. Kan dit in de vorm van pvc buisjes zijn toch? En de maten van de legbuis was nog een vraag.. Ik heb het op youtube gevraagd bij een filmpje en die had eitjes in een leghol van 3,5 breed bij 2 cm hoog.
 
Heb die 3.5x2 en de 2x2 legbuizen, volgens mij was het bij mij de 2x2 waar de eitjes in gelegd werden.
 
L010A lijkt op een meerval die ik in Suriname heb gevangen, ik zal een foto posten. Maar dat doe ik later aangezien ik nu niet thuis ben.
 
Dankje MaoSan! Deze info zocht ik nou ;)
Doe maar Sigpro! Ben benieuwd.
Dit jaar dus maar eens kijken of ik een kweekbakje kan opstarten. :D
 
Echt toeval heb net een L010A gekocht, was naar de LFS want ging een paar Corydoras Barbatus ophalen.
Btw meerval die ik ving kan geen L010A zijn want die was veel groter :)
 
Even een heel ander ding omtrent de L010a.

Heb bij mijn LFS gevraagd naar de beschikbaarheid van enkele vissen.
Dit alles om mijn bestand samen te kunnen stellen.

En toen kreeg ik over de L010a de volgende opties:
Rineloricaria sp. L010A
* Lanceolata rood
* Sp. Paraguay

Neem aan de rood de gewone versie is maar wat zal dan de sp. Paraguay zijn? Wildvang? (hij is 30 euro duurder de laatste)
 
De sp. Paraguay klinkt als een andere soort. Als je daat gaat googlen vind je ook info die daarop wijst.
Waarschijnlijk zijn de eerste twee gewoon dezelfde, maar komt de tweede vanaf een andere groothandel of andere kweker die een andere naam hanteert. Wij hebben ze wel eens gezien onder beide namen. Ook daarvoor geldt: als je daat gaat googlen vind je ook info die daarop wijst
 
Ja de 1e 2 zijn dezelfde, denk dat lfs gezocht heeft op Rineloicaria sp. en deze vond.
Grappige is dat ik op planetcatfish gekeken hebt en daar de sp. Paraguay niet bestaat bij de Rineloiaria. Bij Ruinemans zijn ze dan weer wel te koop!
 
Das best apart indd. Maar het is een sp. Dus het is een soort uit paraguay, die misschien ook onder een andere naam bekend staat, toch?
 

Terug
Bovenaan