Hemi/rineloricaria parva


algeneter12

Well-known member
Lid geworden
11 april 2012
Berichten
2,203
Leeftijd
22
Locatie
Boxtel
Hallo allemaal!

Er zit wat verwarring bij mij. Ik ben altijd al fan geweest van de L010a. Zover ik weet is dit en omnivoor, zetten ze niet af tegen verticale oppervlakken maar in holen en blijven ze ongeveer even groot als R. parva.

Tot dusver duidelijk, maar dan.. Aangezien ik geen L010a's met een fatsoenlijke grote kon vinden, kwam ik uit op de R. parva. Deze zou, in tegenstelling tot de L010a een herbivoor zijn. Dit komt fantastisch uit doordat ik ze samen met Crystal Reds wilden houden. Daarna kwam ik erachter dat op sommige sites, waaronder Planetcatfish, stond dat ze vooral op verticale oppervlakken hun eitjes afzetten. Op een andere site zeggen ze dat ze juist in holen hun eitjes afzetten.

Dit alles vond ik wat verwarrend. Het is dezelfde familie, slechts een andere ondersoort, maar met deze verschillen:

-Dieet(herbivoor/omnivoor)
-Manier van voortplanten

Via het internet ben ik er achter gekomen dat er inderdaad ook kruisingen of zelfs verschillende soorten zijn die onder de naam R. parva worden verkocht. Heeft er iemand nog meer informatie over één van deze dieren? Alles is welkom. ;)
 
Hier een foto gestolen van Crash van de L010A en 2 foto's van de betreffende Rineloricarias die ik kan kopen.

L010a.jpg


R. parva 2.JPG


R. parva.JPG
 
Ik heb mijn Hemiloricaria parva groep bij een kweker vandaan waar ze de eitjes nooit in de holen hadden gelegd, het groepje wat ik heb zit ook nooit in de holen. Kan bij anderen uiteraard wel anders zijn, maar ik vond het toch opvallend.
 
De foto op planetcatfish van een koppel parva dat eitjes op de ruit bewaakt liegt er niet om ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dankjewel voor de reacties toch nog haha. @Corydorasfan @Mascha&Ivo . Dat zag ik ook al, maar ik vond het heel erg opvallend juist de ervaring hadden dat ze vooral in holen hun eitjes afzetten. Dit is best tegenstrijdig voor mijn idee, dus ik vroeg me af of iemand de vissen op de foto zou kunnen identificeren als de ''echte parva'' of als een andere hemiloricaria die zijn eitjes dus op een andere manier afzet.
 

Terug
Bovenaan