Helpen jullie even mee?


Yeira

Member
Lid geworden
14 augustus 2023
Berichten
12
Leeftijd
32
Hey allemaal,

Ik ben helemaal nieuw in de hobby en geraak er maar niet uit.
Ondertussen draait mijn 54 liter (netto) aquarium 2 weken en verdiep ik me verder in mijn toekomstig visbestand.

kleine schetsing:
Mijn aquarium is dicht beplant (wordt nog aangepast), heeft hout, drijfplanten (Amazone kikkerbeet), javamos en heeft zwart filterzand als ondergrond (plus substraat). De pomp die ik gebruik is een Superfish flow 200 met spons en nog een apart compartiment met actieve kool en zeoliet. Ik heb geen C02 pomp. Een luchtpomp heb ik wel, maar staat nog niet aan. De temperatuur staat momenteel op 22°C en de stroming staat op het zwakste. Bij elke waterwissel gebruik ik een KH verlager. Mijn leidingwater is van nature hard met een Kh 14 En D° 10. De kans is groot dat ik moet overschakelen naar Osmose water. Mocht het lukken zonder osmose water heb ik dit het liefst. Voor er vissen inkomen wordt het water getest bij de locale winkel.

vissen
Wat betreft de vissen zelf dacht ik aan 1 scholenvis in het midden/top, eventueel een bodemvis en garnalen. Liefst dus beginnersvissen die “tegen een stootje” kunnen.
Ik maakte zelf een lijstje met de vissen die ik leuk vind. Welke zouden een mogelijkheid kunnen zijn en hoeveel? Mijn dochtertje is verzot op de paracheirodon innesi (neon tetra). Kan dit? Zelf denk ik dat 54 liter te weinig is, maar misschien toch niet… Of is er een alternatief dat wel kan?

Midden/top
paracheirodon innesi - neon tetra
Hyphessobrycon amandae – Vuurtetra
Boraras Brigittae
Hyphessobrycon pulchripinnis - citroen tetra
Hyphessobrycon flammeus - Rode Rio

Onder/midden
corydoras hastatus
Corydoras adolfoi
Corydoras pygmaeus

Allemaal al bedankt om mee te denken!
 

Bijlagen

  • IMG_6281.jpeg
    IMG_6281.jpeg
    3.7 MB · Weergaven: 60
Ik zou om te beginnen de kool uit het filter halen en dat gebruikt men vaak om medicatie eruit te filteren. Kool bindt organische stoffen en dat kan de opstart vertragen.
 
Hoi @Yeira - Yeira.

Ik sluit me aan bij de woorden van John. Ik zou persoonlijk ook het filter op maximale stand zetten. Een luchtpompje is niet nodig. Een rimpeling van het wateroppervlak is voldoende. De bak 4 weken in laten draaien.

Als ik lees op de site van Aquainfo, een van de goede, up to date sites dan lees ik ook de extra informatie.

10 stuks neontetra en een groepje corydoras lijkt me al veel op 54 liter.

 
Ik denk dat zelf osmose water maken op den duur goedkoper is dan middeltje blijven gebruiken.
 
Ik zou om te beginnen de kool uit het filter halen en dat gebruikt men vaak om medicatie eruit te filteren. Kool bindt organische stoffen en dat kan de opstart vertragen.
Dankjewel voor de tip! Deze zat er standaard in dus nooit bij stil gestaan. Is het beter om deze er volledig uit te laten en enkel te gebruiken na medicatie gebruik? Haal ik de zeoliet er ook uit?
 
Een belangrijke tip wil ik wel geven. Vervang niet maandelijks het filtercartridge zoals Superfish aangeeft maar spoel de spons lichtjes wanneer nodig bij mindere doorstroming en plaats hem daarna terug. Zo blijft de bacteriecultuur wat beter in je filter.
Dankjwel. Deze tip kreeg ik gelukkig al bij de start.
 
Dankjewel voor de tip! Deze zat er standaard in dus nooit bij stil gestaan. Is het beter om deze er volledig uit te laten en enkel te gebruiken na medicatie gebruik? Haal ik de zeoliet er ook uit?
Lees dit maar even door.

 
Een groepje(10) kleine tetras en een groepje(6)corydoras.
Leuk en rustig dat vind ik wel moeten kunnen
Met kleine tetras bedoel je de Hyphessobrycon amandae (vuurtetra) denk ik? Van de Hyphessobrycon pulchripinnis (citroen tetra) vind ik verschillende lengtes terug op mister google.
 
Nee dat maakt niets uit, al neem je van elke corydoras er eentje die storen zich niet aan elkanders uiterlijk.
Ze gaan gewoon in een groepje samen.
Er gaat niets in de weg zwemmen met je voorstel.
 
In een 54 liter kun je ook prima de C Panda houden en die is iets groter en zwemt vaak over de bodem.
 
Of 3 albino aneus en 3 gewone die kunnen samen met kardinaaltetras een iets lagere temperatuur hebben.
 
Wat de tetra's betreft kan je ook gaan voor de paracheirodon simulans. Lijken erg op neon tetra maar iets kleiner en kunnen goed in 60CM. Heb ze zelf ook in zelfde formaat aquarium als jij.
 
Kardinalen zijn uitstekend qua keuze in deze situatie.

Strakjes 4x in mijn situatie erbij 60 dus
 
In een 54 liter kun je ook prima de C Panda houden en die is iets groter en zwemt vaak over de bodem.
De C. Panda is inderdaad een mooie. Ik lees wel her en der op het forum dat hun gezondheid niet altijd zo goed is. Vandaar dat die niet op mijn lijstje stond.
 
Hartelijk bedankt allemaal voor jullie tips. Het worden de kardinaal tetras (10x) , een corydoras (welke weet ik nog niet, de adolfoi is mijn favo maar duur) en vuurgarnalen (10x) indien ik mijn waterwaarden er goed voor krijg.

Wat de introductie betreft. Werk ik het best van bodem naar de top. Eerst de Corydoras, daarna de garnalen en als laatste de tetras?
 
Heb het idee dat een 54 liter bakje wat krap is voor kardinaaltetras. Ook even letten op de verschillende temperaturen waarop kardinaaltetras en sommige cory's het liefst zitten.
 
Voor kardinalen wordt voor zover ik weet meestal min. 80cm geadviseerd, vandaar mijn tip om voor de p. simulans te gaan (zelf ook voor dit dilemma gestaan toen ik begon met mijn 60cm bak) de simulans zijn kleiner dus je kan dan makkelijker een groter groepje nemen. Heb er zelf 12. Daarnaast heb ik ook garnalen (blue dream) en corydoras pygmaeus, dit gaat allemaal goed samen.

Ik heb eerst de neons genomen, daarna de cory's en als laatste (toen draaide het aquarium al wat langer) de garnalen.
 
Of 3 albino aneus en 3 gewone die kunnen samen met kardinaaltetras een iets lagere temperatuur hebben.
Op dit forum is mij sterk geadviseerd geen verschillende cory's te mixen. Met als reden niet dat ze elkaar niet mogen, maar omdat ze graag in een grote groep soortgenoten zwemmen. Dus liever 6x 1 soort dan 3 van de ene soort en 3 van de andere..

C. panda staat niet bekend om zn sterke gezondheid. En uitval/dode vissen is gewoon vervelend en naar. Ik zou panda's vermijden.

In zijn algemeenheid: mocht het bij jou in de buurt haalbaar zijn, dan zou ik kiezen voor vissen van een lokale kweker, omdat je bij een dierenwinkel vissen koopt die óf heel ver gereisd hebben nadat ze ergens gevangen zijn (met onvermijdelijk sterfte) óf je hebt vissen die ver weg gekweekt zijn (bijv Oost-Europa of Azië).
 
Zonder het topic verder te lezen; Als C. Panda het niet wordt vanwege de slappe genen is de Bandietcorydoras misschien een optie. Bijna identiek van patroon.
 
Zonder het topic verder te lezen; Als C. Panda het niet wordt vanwege de slappe genen is de Bandietcorydoras misschien een optie. Bijna identiek van patroon.
Nooit van deze Cory gehoord maar bijna identiek inderdaad.

 
Nooit van deze Cory gehoord maar bijna identiek inderdaad.


Een heel mooie. Maar er wordt een aquarium van 80cm als minimum gesteld dus dat zal het niet worden.

Iets helemaal anders. Een koppeltje Trichogaster chuna( honing goeramies) en een school Hyphessobrycon amandae (vuurtetras) of een school paracheirodon simulans (valse neon) is dat te combineren in mijn 54 liter bakje? De vuurtetras of neons gaan er dan als eerste in. Of is dat te veel van het goede?
 
Laatst bewerkt:
Voor kardinalen wordt voor zover ik weet meestal min. 80cm geadviseerd, vandaar mijn tip om voor de p. simulans te gaan (zelf ook voor dit dilemma gestaan toen ik begon met mijn 60cm bak) de simulans zijn kleiner dus je kan dan makkelijker een groter groepje nemen. Heb er zelf 12. Daarnaast heb ik ook garnalen (blue dream) en corydoras pygmaeus, dit gaat allemaal goed samen.

Ik heb eerst de neons genomen, daarna de cory's en als laatste (toen draaide het aquarium al wat langer) de garnalen.

Deze zijn ook heel mooi. Ik lees wel dat ze gevoeliger zijn bij waterwissels. Denk je dat ze voor een beginner ook te zijn?
 
Honinggourami’s zijn te houden vanaf 60 cm zegt aquainfo. Ik heb ze zelf en persoonlijk wens ik ze iets groters toe dan 60 cm, ze houden van mij best wel van zwemmen. Niet snel, maar gaan wel de hele bak door (140 cm).
 
Ik heb de Honinggourami ook altijd in een 60cm gehad en vond dat het best goed wil. Wat groter is altijd beter maar het kan wel.
 
Het is best lastig om vooraf goed te visualiseren of het te druk of te vol zal zijn voor de vissen. Mijn aanpak is altijd geweest om eerst te bepalen welke je het liefste wilt (tetra's of honinggoerami's), dan daar mee beginnen. Dan zie je snel hoe het uitpakt en hoeveel je er nog bij kunt doen.
Geeft je aquarium ook de tijd om rustig aan voldoende bacteriecultuur op te bouwen om het afval van de vissen af te breken.

Dus je zou kunnen starten met de goerami's of met een klein schooltje tetra's?

Persoonlijk vind ik tetra's mooi, maar een beetje saai qua gedrag. Hangen best veel rond en vormen niet echt een fantastische school. Goerami's kunnen wat schuchter zijn, maar zijn interessanter en doordat ze herkenbaarder zijn (zeker de wildkleur) heb ik toch het idee dat je met de individuele vis meer een bandje kan opbouwen. (Al dan niet ingebeeld :giggle:)
 
Voor een kleine bak zijn epiplatys annulatus (rongbandsnoekjes) ook heel erg leuk.
Mooi om te zien, vooral de mannetjes. Het zijn fanatieke rakkers mbt voer (of bladluizen uit de tuin).
Zitten echt aan de oppervlakte vh water, de bovenste 2 cm meestal, maar dalen wel af naar de bodem als er wat te zien of te eten valt.
Moet wel een deksel op de bak tegen springen schijnbaar? Al heb ik ze dat nog nooit zien doen. En ze worden niet mega oud. Als je ze heel klein koopt moeten ze heel klein fijngewreven voer, vanwege de kleine bekjes.
Als ze volwassen zijn zouden ze zo nu en dan wel eens een babygarnaal kunnen opeten; maar als die voldoende verstopplekken hebben zal het niet vaak voorkomen.
 
Deze zijn ook heel mooi. Ik lees wel dat ze gevoeliger zijn bij waterwissels. Denk je dat ze voor een beginner ook te zijn?

Ik ben zelf ook een beginner en ze doen het al een aantal maanden prima bij mij. Ik kreeg ineens weer nitriet in mijn aquarium na de indraaiperiode (de visjes zater er net in) en heb toen enorm veel water moeten wisselen. Dagelijks zo'n 75% meerdere keren achter elkaar. Was geen enkel probleem voor de neons, ze leven allemaal nog. Ik vind ze eigenlijk heel makkelijk en sterk.

Wat @Miro zegt over het wat saaiere gedrag ben ik het wel deels mee eens. Ze zitten hier veel tussen de plantjes te 'relaxen' en als ik te dichtbij kom of onverwachtse bewegingen maak dan schieten ze er vandoor. Dat is wel iets waar je rekening mee moet houden.
 
Ondertussen ging ik even window shoppen bij de lokale winkel.
Mijn waterwaarden werden gemeten en daaruit kwam dat mijn water niet verzachtte mijnGh 14 en Kh 18. de pH is rond 8,4. Niet al te best dus. Ik ga dus overstappen naar een mengeling van osmose en leidingwater in de hoop het te kunnen verzachten enerzijds en te verzuren anderzijds. Ik zou de pH graag naar 6 - 7 krijgen. Welke verhouding gebruik ik het beste?

We wandeleden langs alle vissen en hij vertelde mij welke tegen een stootje kunnen, in mijn bak passen, van nature harder en basisch water kunnen verdragen en welke soorten ondertussen zo vaak gekweekt worden dat ze zich beter aanpassen aan leidingwater (ondanks dus de gegevens die je op internet vindt).

Hieruit kwam deze lijst:
Hyphessobrycon amandae – Vuurtetra
Barbus Titteya - Sherrybarbeel
Hyphessobrycon Elachys - Kitty Tetra
Paracheirodon innesi - Neon Tetra
Paracheirodon axelrodi - Kardinaal tetra
Puntius Tittya - Albino barbeel
Rasbora Trigonostigma Espei- Kegelvlek Rasbora
Hyphessobrcon Amapaensis - Driebandenzalm
Barbus Pentazona - Sumatraan vijfstreep
Rasbora Dorsciocellata - Blauwoogbarbeel
Tanichthys Albonubes Goud - Chinese danio goud
Tanichthys Lini- rode Chinese danio
Hemigrammus rodwayi - goudtetra
Hyphessobrycon megalopterus - Zwarte fantoomzalm
corydoras habrosus (maar zou meer aanpassingsmoeite hebben)
Garnalen

dit wil zeggen dat een aantal (buiten diegene te groot zijn) van mijn lijstje afvallen namelijk (Boraras brigittae, Paracheirodon simulans, Danio margaritatus).

De Hyphessobrycon megalopterus vind ik ontzettend mooi en geniet nu van mijn voorkeur. Ik zou er 6 kunnen inzetten samen met garnalen/slakken.
Toch twijfel ik nog steeds tussen een kleinere vis en een grotere school of dus de Zwarte fantoomzalm.

Wat denken jullie? Hebben jullie een andere visbestand suggestie uit bovenstaande lijst?
 
Ik denk dat je qua opties een goed advies hebt gekregen qua makkelijke vissen.

Gebruik je co2? Je ph wordt (verbeter mij als ik het mis heb!!) niet anders door osmose. Osmose maakt het effect van co2 wel groter. Verdiep je eens in gh/kh en co2:).
 
Ik denk dat je qua opties een goed advies hebt gekregen qua makkelijke vissen.

Gebruik je co2? Je ph wordt (verbeter mij als ik het mis heb!!) niet anders door osmose. Osmose maakt het effect van co2 wel groter. Verdiep je eens in gh/kh en co2:).

Ik gebruik 1x per dag de beschreven dosis vloeibare CO2 van Colombo. Maar in hoever dat dit opgenomen wordt door mijn plante…. Als ik het goed heb is de beste C02 opname van planten bij Ph7 daar kom ik dus niet aan.

voor zo ver ik lees zou het een beetje mee kunnen dalen samen met de Gh en Kh. Hier start ik misschien beter een ander topic over.
 

Terug
Bovenaan