HELP


Louis2000

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Berichten
120
Leeftijd
23
Goededag allemaal

Ik heb hulp nodig bij het opzetten van een nieuw groter aquarium om dit goed te laten verlopen.

Dit is mijn verhaal.

rd

\G

Ik heb nu al 2 jaar een aquarium (juwel lido 125 met binne filter) gekocht, in deze bak wou ik gen mooie aquascape maken.

In begin waren alle plantje mooi van groei en zonder algen. Na een tijd veranderde dat snel. Ik heb maanden met algen gesukkeld (zwaar).

Nu is dit al lets minder doordat ik co2 toevoeg. ik heb nog steeds algen op de ruit en BBA alg.

: (- Mijn bodem is zwarte grind + voedingbodem er onder ben ik niet tevreden over.

Ook heb ik van in het begin de water warden N03 en P04 niet gesnapt of onder controle gehad.

R Ondertussen heb ik de binnefilter verwijderd en een JBL 1902 buiten filter er op gezet met keramische bolletje vol en watten er in.

Ik geef als voeding planten box all in one 2 ml per dag

Symtomen huidig aquarium:

algen op planten en ruiten

Planten groeien niet mooi en enkel vanboven

P04 2 N03 0.10

Voor mijn volgend aquarium zou ik 350L gaan, ik zou een bodem van zo bruine bolletjes nemen of kan ik ook gewoon grind nemen?

Ook zou 1k een dark start doen van 6 weken tegen de algen. Kan lemand me dan zeggen hoeveel mijn N03 en P04 moeten zijn?

Ik zou redelijk veel planten in de bak zetten + bodem bedekking + co2 met drop checker.

Ook hoe het komt dat ik altijd algen krijg

Ik zou het zeer fijn vinden als lemand me tips zou geven

Alvast bedankt

Louis
 
Ik zou een grindbodem nemen en kleibolletjes bij de wortels en da zorgen voor voldoende voeding. Dus sporen en nitraat, fosfaat en zeker voldoende co2.
Hoeveel co2 hangt ook weer af van de verlichting maar in de regel is een lichtgroene checker prima. ook vanaf de opstart geef ik gelijk de voeding want de planten willen vanaf dag 1 eten.
 
Oke goed zo, maar wat is de idiaale PO4 en NO3 waarde dan?

Heb daarstraks 40 procent water wissel gedaan dan voeding er in dan 3 uur gewacht en mijn tests komen uit op PO4 2 mg/l en NO3 20 mg/l

Wat is de beste waarde?
 
De vragen die je stelt kan je eigenlijk pas als "vervolg" vragen stellen. Want het begin moet anders zijn. Het begin moet zijn dat je de lichtsterkte die je gedurende 8 uur geeft, exclusief eventuele dimtijden, afstelt op de lichtvraag van je plantenkeuze. En welke planten je gaat kiezen voor je nieuwe bak weten wij niet. Ook van je huidige bak weten we niet wat daar zoal instaat. Wanneer je dat hebt gedaan dan wordt je licht een vast punt waar je niet meer aankomt. Alle plantenvoedingen worden dan een afgeleide van je verlichtingsinstelling. Daar valt ook CO2 onder en komen de vragen over nitraat (NO3) en fosfaat (PO4) aan de orde. Voor je huidige bak moet hetzelfde stramien gevolgd worden. Dus eerst je lichtsterkte instellen op de vraag van je planten. Als je de lichtsterkte niet kan wijzigen moet je planten kiezen passend bij je lichtsterkte. (Let op: Lichtsterkte is iets anders als lichtduur!) Je huidige alg problemen zijn namelijk het gevolg van tekorten.
Gouden driehoek.png
 
Oke bedankt voor het goede antwoord!

Ik heb in de bak juwel color led en day led 2x11w. Ik kreeg elke 4 dagen algen op de ruiten wat dus ook niet normaal is denk ik...

Drop checker licht groen (oke dus)

Ik heb nu de 2 led lampen soort van gedimd met bak papier, lijkt raar maar ik ga geen kosten meer steken in deze bak omdat ik toch een ander ga zetten.
Het licht is dus nu iets minder, ik gaf 2ml dagelijks planted box all in one. Mijn no3 stond op 10 mg/l en po4 op 2 mg/l. Sinds mijn licht gedimd is is mijn no3 50 mg/l en mijn po4 tussen 2 en 5 mg/l.
Is dit goed? ik denk dat dat aan de hoge kant is klopt dit? Zoniet wat kan ik doen voor de waarden goed te krijgen.

Alvast bedankt
Louis
 
Laatst bewerkt:
NO3 : PO4
zou moeten zijn in een verhouding van....
10 : 1 beter nog
20 : 2.

Wanneer heb je (welke%) waterwissel gedaan?
 
Nou de verhouding 10:1 is niet zo belangrijk zolang beide voldoende aanwezig zijn. Vaak adviseert men een hoeveelheid van 10 en 1 mg of 20 en 2 mg.
Wanneer je 20 en 1 mg hebt dan hoeft dat geen probleem te zijn.
 
ik denk dat dat aan de hoge kant is klopt dit?
Het is inderdaad nu met minder licht vrij hoog omdat de planten waarschijnlijk minder voeding gebruiken. Je zou de hoeveelheid AIO wat kunnen aanpassen.
 
Ik zou zeker minder gaan geven. Als je NO3 oploopt van 10 naar 50 dan voeg je dus meer toe dan er verbruikt wordt. Als je daar gewoon mee doorgaat zit je straks op 100 NO3. Ik zou eerst maar eens een kwart gaan geven. Als je dan de waarden ziet dalen kun je dat een tijd zo laten totdat je NO3 in het bereik 10-20 komt. Daarna langzaam weer wat opvoeren totdat je elke week tussen 10-20 meet.
 
Zelf vindt ik de AIO meer geschikt voor een bak waar men de EI volgt en dus de helft ververst.
 
Oke bedankt voor het goede antwoord!

Ik heb in de bak juwel color led en day led 2x11w. Ik kreeg elke 4 dagen algen op de ruiten wat dus ook niet normaal is denk ik...

Drop checker licht groen (oke dus)

Ik heb nu de 2 led lampen soort van gedimd met bak papier, lijkt raar maar ik ga geen kosten meer steken in deze bak omdat ik toch een ander ga zetten.
Het licht is dus nu iets minder, ik gaf 2ml dagelijks planted box all in one. Mijn no3 stond op 10 mg/l en po4 op 2 mg/l. Sinds mijn licht gedimd is is mijn no3 50 mg/l en mijn po4 tussen 2 en 5 mg/l.
Is dit goed? ik denk dat dat aan de hoge kant is klopt dit? Zoniet wat kan ik doen voor de waarden goed te krijgen.

Alvast bedankt
Louis
Hierboven heb ik iets geschreven hoe e.e.a. werkt in een bak. Je hier aangegeven acties bevestigd dit verhaal. Want daarbij vertelde ik dat alles begint bij de lichtsterkte. Lees dit nog eens? Je hebt nu het licht gedimd wat tot het gevolg heeft dat er minder voeding nodig is, de groeisnelheid van de planten loopt terug. Wanneer je dus die voeding, voeding is als ook eerder gezegd een afgeleide van het licht, niet ook verminderd ben je weer bezig om problemen op te bouwen. Je verhouding van je nitraat en fosfaat is op zich goed. Maar begin nu eens met je licht in stellen op vraag van je planten! En daarop pas je de voeding aan. Je waarden worden dan vanzelf goed! Je gedachtengang is kennelijk ik moet mijn eerst waarden goed krijgen maar daar ligt het begin niet. Dat is een gevolg.
 

Terug
Bovenaan