Help!?! Vissen ademen snel en gaan 1 voor 1 dood


Femke678

Member
Lid geworden
25 januari 2022
Berichten
19
Leeftijd
21
Hoi!

Beetje paniek hier…
Laatst heb ik een aantal nieuwe vissen gekocht en een achterwand in m’n aquarium gezet.
Deze achterwand kon volgens de verkoper er ook nu in worden gezet, als je gebruik maakte van Juwel Conexo.
De bak half vol laten, achterwand lijmen en er voorzichtig in laten zakken. 24 uur laten drogen en dan weer bijvullen…
Dit dus ook zo gedaan.

Nu ben ik bang dat er toch iets mis is met de achterwand of de lijm die is gebruikt om deze vast te zetten. Sinds deze verandering ademen m’n vissen erg snel, en hangen er constant een paar tetras boven in het water te happen…
Binnen de 24 uur dat de bak is bijgevuld, hebben 4 tetras het begeven, en gedragen andere vissen zich ook gek.

Zojuist een emmer water vervangen, omdat dt PH wat laag leek.

Iemand tips?!
 
Tot overmaat van ramp, m’n filter gaat ook niet meer aan…

In de bak van 60L zitten;

Neon tetras/kardinaal 7 (waren er 11)
Plaatjes 3
Corydoras albino 3
Gourami 4
En een dwerg algeneter? (Waren er 2)
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    466.8 KB · Weergaven: 66
  • image.jpg
    image.jpg
    148 KB · Weergaven: 70
  • image.jpg
    image.jpg
    182 KB · Weergaven: 67
Wanneer heb je die achterwand erin gelijmd want anders zou je verwachten dat juist de eerste dagen dit invloed kan hebben op de bewoners.

Je filter is zo te zien een Aquaflow 100 en daar kun je vrij makkelijk het bovenste deel van afhalen en dan het schoepje even een zetje geven of er even uithalen en schoonmaken. Hier heb ik dat met deze filtertjes ook wel gehad. Of even de stekker er een paar keer in en uithalen.
 
De achterkant is er zondag avond in gezet, maandagavond water weer bijgevuld.

Hoe bedoel je het bovenkantje eraf halen? Ik heb wel de ‘spons’ aan de onderkant eraf (met bakje en al) maar de bovenkant heb ik geen idee?
Wanneer heb je die achterwand erin gelijmd want anders zou je verwachten dat juist de eerste dagen dit invloed kan hebben op de bewoners.

Je filter is zo te zien een Aquaflow 100 en daar kun je vrij makkelijk het bovenste deel van afhalen en dan het schoepje even een zetje geven of er even uithalen en schoonmaken. Hier heb ik dat met deze filtertjes ook wel gehad. Of even de stekker er een paar keer in en uithalen.
 
Wanneer heb je die achterwand erin gelijmd want anders zou je verwachten dat juist de eerste dagen dit invloed kan hebben op de bewoners.

Je filter is zo te zien een Aquaflow 100 en daar kun je vrij makkelijk het bovenste deel van afhalen en dan het schoepje even een zetje geven of er even uithalen en schoonmaken. Hier heb ik dat met deze filtertjes ook wel gehad. Of even de stekker er een paar keer in en uithalen.
De filter werkt inderdaad weer!
Bovenkantje na even zoeken en pielen los gekregen
 
Ken het product niet maar heb geen negatieve reviews gevonden over dit product, wat ikzelf nu zou doen is een luchtpompje gebruiken waarmee je het water ontlucht en eventuele giftige gassen eruit haalt
Dankje voor het kijken!
Op het moment heb ik geen luchtpomp in huis, en als ik deze bestel is het morgen binnen.. met dit tempo zijn dan alle vissen wel opgegeven 😅
 
Zou gelijk 80% waterverversen.
 
Dankje voor het kijken!
Op het moment heb ik geen luchtpomp in huis, en als ik deze bestel is het morgen binnen.. met dit tempo zijn dan alle vissen wel opgegeven 😅
Actieve kool in huis? want dan zou ik dat in je filter doen zodat die het gif eruit filtert
 
Actieve kool in huis? want dan zou ik dat in je filter doen zodat die het gif eruit filtert
Deze steentjes zitten al in de filter spons.
Net werkte de filter niet (nooit langer dan 24 uur niet gewerkt) en nu weer wel, dus ik hoop dat het iets van verschil maakt
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    139.2 KB · Weergaven: 48
Deze steentjes zitten al in de filter spons.
Net werkte de filter niet (nooit langer dan 24 uur niet gewerkt) en nu weer wel, dus ik hoop dat het iets van verschil maakt
Vervangen voor vers materiaal, want het verzadigd en neemt dan niks meer op
 
Vervelend om mee te maken. :-/

De gebruikte achterwand + lijm zouden niet giftig moeten zijn, dus er is misschien eerder iets mis geweest met de omstandigheden er omheen.... maar wat is er dan gebeurd.

Een paar dingen die ik me zo gauw afvraag: heeft het filter de afgelopen weken (en die dag met de lagere waterstand) ongestoord kunnen draaien? Ook geen onderhoud aan gepleegd / grote beurt gegeven of zo?

Andere vraag: groeien er voor zover jij kan zien algen bovenin de bak, in het gedeelte dat droog heeft gestaan? Bijvoorbeeld op de achterwand of op de inrichting. Ik heb zelf een keer gehad dat ik de waterstand in een bak iets te lang laag had gehouden, waardoor de algen op de achterwand af waren gestorven. Op een gegeven moment begonnen er vissen naar adem te happen en dood te gaan, dat was niet zo fraai. Had ik door de rottende algen nitriet in de bak en waarschijnlijk (maar niet kunnen meten toen) ook ammoniak...
 
Net werkte de filter niet (nooit langer dan 24 uur niet gewerkt) en nu weer wel, dus ik hoop dat het iets van verschil maakt
Klinkt alsof je toe bent aan een nieuw filter, tenzij je hem zelf vergeet aan te zetten.
 
Vervelend om mee te maken. :-/

De gebruikte achterwand + lijm zouden niet giftig moeten zijn, dus er is misschien eerder iets mis geweest met de omstandigheden er omheen.... maar wat is er dan gebeurd.

Een paar dingen die ik me zo gauw afvraag: heeft het filter de afgelopen weken (en die dag met de lagere waterstand) ongestoord kunnen draaien? Ook geen onderhoud aan gepleegd / grote beurt gegeven of zo?

Andere vraag: groeien er voor zover jij kan zien algen bovenin de bak, in het gedeelte dat droog heeft gestaan? Bijvoorbeeld op de achterwand of op de inrichting. Ik heb zelf een keer gehad dat ik de waterstand in een bak iets te lang laag had gehouden, waardoor de algen op de achterwand af waren gestorven. Op een gegeven moment begonnen er vissen naar adem te happen en dood te gaan, dat was niet zo fraai. Had ik door de rottende algen nitriet in de bak en waarschijnlijk (maar niet kunnen meten toen) ook ammoniak...
Ik heb met het erin zetten van de achterwand idd de filter spons een aantal keren uitgeknepen en de steentjes erin ververst.
Dit doe ik wel vaker en eigenlijk heeft dit nog nooit problemen gehad…

M’n glas zit nagenoeg geen alg op, heeft er ook nooit op gezeten, dus dit lijkt me sterk…
 
Hoi @Femke678 - Femke.

Wat een vervelende pech heb je!

Behalve een waterwissel...tip....voorbeeld ..... tuinslang aan de ene kant in je bak met een veerklem van een bouwmarkt, andere eind in tuin en ff aanzuigen. Water zul je zien gaan stromen, Van tevoren verwarming en filter uit. Daarna stoppen met afhevelen..... Scheelt je sjouwen met emmers.
Daarna weer water aanvullen in de bak, filter en verwarming aan.
Als optie kun je kijken of een groter filter iets is voor je. Meer volume biedt na 4 weken indraaien extra ruimte voor de belangrijke bacteriën waar je zuinig op zult mogen zijn. Normaal gesproken wordt daarom bij minder stroming de spons uitgeknepen in afgeheveld water.

En wat nog belangrijk is is succes en plezier in je hobby. Lees regelmatig mee op het forum zou ik als advies geven. Er zijn tal van interessante onderwerpen, sticky topics.....
Tal van toffe luitjes met ervaring geven je ook nuttige tips, reacties zoals je ziet na het plaatsen van een topic, onderwerp.
 
Happen aan de oppervlakte is een teken van zuurstof tekort, dit kan komen omdat de waterwaardes niet goed zijn of omdat er geen zuurstof in de bak is, dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk maar meer zuurstof toevoegen kan een tijdelijke oplossing zijn.
De oorzaak zou wel ergens anders gezocht moeten worden.
Happen de vissen nogsteeds naar lucht?
Hoeveel water heb je inmiddels ververst?
Toen de achterwand gelijmd was met wat voor water heb je het aquarium gevuld? Met vers water of oud water? Hoelang is dat geleden? Is je ph uit je kraan ook zo laag?
 

Terug
Bovenaan